Tips Menulis Blog Dengan Baik

Entry kali ni aku nk citer bagaimana untuk menjadi penulis blog yang terkenal macam BA (Ben Ashaari), HZ (Haniz Zalika), YZ (Yuyu Zulaikha), FL (Fatin Liyana) dan tak lupa juga UW...(Ucop Wilca) hehe..korang semua mesti nak tau kan.. ce citer ce citer ce citer...caranya senang je..kita bako aje...hehe

Entry ni hanya lah theory aku semata-mata sepanjang menjadi blogger 'boy'a..hehe..macam aku sendiri aku suka jika orang yang tengok blog aku mai balik jenguk blog aku hehe best habaq mai..aku blogger utagha kihkih

Kalau korang tak paham bahasa utaqha leh bukak kamus dewan bahasa utagha...blogger2 otai tak yah lah baca entry ni noh..peghabis beras je hehe...korang dah femes amos..blogger2 newbie dan babyface tak pa macam aku hehe..

Kalau lah aku tau benda ni dulu mesti dah femes cam Hamis Zalikha
  1. Kekuatan Tajuk Entry - Tajuk entry ni penting sebab tajuk ni boleh menarik minat org baca..lagi satu tajuk ni penting sebab dia kuaq kat enjin google bila hangpa search..ni kira SEO gak lah...SEO tu mcm CEO gak..hee..tajuk ni jugak boleh buat orang comment..kenkadang dorang akan comment walaupun dorang tak baca isi dia..dasyat kan hehe..
  2. Ori Bukan Cetak Rompak - Adalah sangat penting untuk menjadi diri kita bila menulis..kurang kan copy paste tanpa buat backlink hehe..walapun aku sendiri suka copy paste...orang nak baca entry yang kita tulis sendiri bukan org lain tulis..
  3. Gaya Penyampaian - Macam aku suka gaya kupu kupu cam yuyu zulaikha hehe..gaya penyampaian ni penting..ada orang suka luah kan isi dengan lukis doodle yang comel cam dorang..dorang jadi kan blog dorang macam satu komik..aku rasa idea tu sgt bernas dan hebat.nak baca pun rasa santai aje.malangnya aku tak reti lukis doodle..reti makan dodol je..Contoh:Feeza Macho [Link] Cik AF [Link]
  4. Isi yang tersusun dan kemas - Macam aku suka baca blog yang isi nya kemas dan senang nak baca..kalau boleh buat entry dengan bentuk bullet2 dan point2 macam entry yang aku buat ni hehe...susun isi2 tu perenggan by perenggan..grammar ngn tatabahasa hancur takpa..tapi di galakkan tulis dengan bahasa baku sebab itu pun SEO..keep simple and nice.Contoh: Cik Ayin [Link] Aisha Inani [Link]
  5. Gambar Yang Menarik - Pepatah pujangga pernah berkata..sekeping gambar boleh membawa seribu makna..uwerkk..jiwangnya hehe..kenkadang orang malas nk baca..dorang tengok gambar je pastu blah..sama lah cam aku gak hehe..Pic sebenarnya boleh meninggkatkan daya tarikan..lebih lebih lagi kalau owner blog tu comel heheh..comel budi bahasa maksud aku
P.S Korang leh bagi lg idea kat comment ok..ini pun teknik nk bagi org comment..suh org comment direct je hihi

11 comments:

Nurul said...

wah wah ...KJ bagi tips ni!!!!huhuhuhuhu

Anonymous said...

wah..menarik :)

A.I said...

aku kembang dah nih! HAHAHAHAHHAHHAHHA

tapi ko mention uu, but i hate her. opp!

btw, yes all the tips tuh betol.

aku nak add sikit, bila menulis tulis ikhlas, dont write as u hope someone will come and read your entry sebab kang idea tak sampai directly, nampak fake! but for this point aku paling susah nak buat. lain aku pk, lain aku nak tulis, lain yang aku tulis. pasal tuh blog tak femes macam blog hg! grrr!

ehh panjang pulak! HAHA

Kumbang Jingga said...

ehem ehem..cik ayin datang tu hehehe..cepat tul baru publish terus muncul hehehe

Kumbang Jingga said...

waaahhh AI pun datang..hehe pasni kena taruk backlink blog korang2 banyak2 dlm entry baru korang mai selalu heheheh

Anonymous said...

nice entri n good info =)

bolehlaa try pas ni . hee !

Anonymous said...

Bagitips, selalu juga baca blog diaorg best. Selalu juga tgk Tubelawak and Izat. Superb power lah diaorg :)

Muslimah Optimis said...

yeah..boleh try lepas ni..thax KJ

~SYAZ~ said...

wahh!! tenkiu 4 the info yg bernas utk digunakan oleh syaz dan para blogger lain..
weeeee~~ ^__^

soorynotnice said...

terima kasih dengan tips anda....saya cuba memperbaiki tulisan saya di blog

soorynotnice said...

terima kasih atas tip yang ada berikan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)