Nak Duit ker..Nak Seronok2?

Lepas balik main badminton singgah kedai mamak makan2 ngn kawan sambil gosip2..hehe.kawan aku fakrul(sudah pasti bukan nama sebenar).dia tanya aku keje gaji bape..best ke tak..bnyk masa uha uha tak..eh mcm2 solan plak dia tanya..mcm aku ni pesakit kanser plak..caring bebenor hehe...dia memang lah jenis gila duit..keje gila2 punya..dia tanya kt aku tak nk ke tukar keje gaji lagi besar.skang semua barang mahal beb..bla bla bla...aku tak marah pun..aku dgr je..sbb aku cool hehe..komen aku??.ermm susah aku nk cakap..bak kata siti..biar lah rahsia hehehe

Balik rumah, aku terfikir, mmg btol la aper yg fakrul(nama jozan slalu pakai) cakap tuh. Kalu nak duit byk, kene lah keje kan? Masalahnye, ramaikah antara kite yg sanggup mengorbankan mase remaja (eh, aku remaja lagi ker????) dengan hanya kerja setiap mase? Kalu duit byk, tp by the time korang berjaye kumpul, adakah keadaan mase tuh mengizinkan korang seronok2 mcm mase korang muda2 dulu? Dan berapa pulak amount yg korang nak set utk mendapatkan title "Sudah Kaya lah Gua". Bile time sekarang korang gaji byk, tp dengan sbb ini jugak tak dapat laa nak jumper member2 duduk borak2 relaks, tak dapat nak bersantai dengan keluarga pasal balik keje dah penat...adakah ianya berbaloi??

Sesetengah member2 yg aku jumper, mmg tak kisah dengan gaji yg RM2k gitu2, as long as they have their life. Diorang happy. Diorang ade mase nak pergi tgk wayang dengan cikas mane tah depa angkut huhuhu. Diorang not willing to sacrifice their Saturday (sorry rozaimi(bukan nama sebenar) aku pinjam statement ko, kalu terbace post ni jgn marah yer).

So, mana yg lebih baik? Keje dengan gaji standard tapi korang ade mase sendiri, atau keje dengan gaji tinggi, yang mana mestilah bile gaji tinggi tanggungjawab terhadap keje pon tinggi.

Bagi aku pulak, aku tak kisah mane2. Kalu aku ade peluang utk gaji tinggi tp takde life, mungkin aku akan amik, bergantung pada keadaan(Maybe bila aku sudah berbadan dua kot..eh silap..bila dah berdua..maksud aku kawin). Kalu nak diikutkan, aku dah pon merasakan zaman2 berfoya2 aku. Tinggal mase je aku nak rase boring dengan keadaan skang. Apa salahnye kan kalu aku keje mcm org gile pulak kan? Mujur jugak takde awek(belum kawin maksud aku ye hehe..inprogress hee) ni, boleh concentrate nnt ye tak? Kalu lepas balik keje terase penat, aku minumlah tongkat ali. Dapat extra energy, boleh ler nak gi bersantai.

Setiap org ade care masing2. Takde jwpn yg btol. It depends. Mungkin biler keje relaks2, nnt biler dah bosan boleh pulun lak. Lagipon kalu nak diciter pasal simpan duit jd kaya ni, sampai bile pon tak habis. Manusia ni.. mane pernah puas btol tak? Lepas ade 1 juta, tetibe terase nak simpan 1 juta lagi. Lepas ade 1 bini, tetibe terase nak...pasang 4 plak. Dah ade kasut baru, minggu depan, beli lagi sepasang lak. Samelah dengan kerje pon. Ikut masing2 punye selera. Persoalan yg sebenar kat sini bukan duit byk atau relaks, tp kenapa diorang pilih cara yg sebegitu. Haaa...

Ade satu cerite ni plak, member aku ni asyik bertukar2 keje. Setakat yg aku tau, dah 10 kali die tukar keje. Lebih kurang camnilah dialog aku dan member aku ni (name terpakse dirahsiakan, tp mamat ni bukannye reti internet sgt, huahua).

Aku: Ko ni apsal hah?? Tukar2 keje je..
Member: Itulah, keje aku sumer tak lekat..
Aku: Apsal tak lekat? Ko tak gam ker?
Member: Hahaha, cilako ko. Aku tak puas hati laa dengan tempat aku keje.
Aku: Gaji murah sgt ker?
Member: Gaji murah, tp keje mcm syial!
Aku: Baper gaji ko dpt?
Member: Yg latest aku berhenti tuh, RM3.5K.
Aku: Woihh! Ok laa tuh. Murah apenye?? Ko kene keje 7 hari seminggu ke??
Member: Tak..aku keje still 5 hari seminggu. Sabtu tak keje.
Aku: Abis tuh? Aper yg ko merungut nye?
Member: Keje byk laaa. 5 hari seminggu pon, tp byk nak mamposs.
Aku: Ade kene extend sampai mlm ke keje ko?
Member: Tak.
Aku: Abis tuh...sigh..
Member: Hehe, aku tak puas hatilah. Nak laa keje relaks2 sket.
Aku: Nak keje relaks2 toksah aa carik tpt gaji tinggi2. Dah dapat tpt keje pon kire ok, lagi mau merungut. Org lain lagi susah nak carik keje.

Begitulah... bukan salah member aku utk merungut. Itu hak die. Tp mcm aku tulis tadi, kenape? aper reason die pikir camtu? Itu yg menariknye...

Aper2pon, pada pendapat aku, nak relaks2 byk mase tp duit masuk, baik buat bisnes. Huhuhuh.

-------------------

Cool Facts!
1. Business.com adalah domain paling mahal sekarang dengan harga jualan $7.5 million.
2. Bulu Beruang Polar sebenarnye bukanlah putih, tetapi telus (transparent, clear).



P.S Aku rasa mcam cool plak bila letak facts sikit kt bawah ni hehehe

2 comments:

Anonymous said...

assalam...fuuyoohh 3.5k dgn 5 hari bekerja pun masih x puas ati...tp kerja pressure kot.huhuhu...fact tuu menarik arr...mahal giler domain diaorg....

A.I said...

nih kena buat test kaunseling nih.
match the workplace and attitude.
nak cari satisfaction dlm kerjaa. muahahahha!


tak sabar weh nak masuk alam keja2. adoi~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)