Aku dan tomato

Ini bukan kisah aku bercinta dengan gadis jepun yang bernama tomato okey hihi..tapi aku nak buat suatu teori dan andaian..aku kalau g makan kat kfc ke mcd ke..aku mesti makan sos tomato.itu pasti.kecuali lah kalau abis aku makan sos cili hehe...bukan aku tak makan sos cili tapi aku lebih suka sos tomato..tak tahu kenapa..macam ada chemistry je aku ngn sos tomato ni hehe...mkn pun kena ada chemistry

Korang suka sos mana..di sini aku nak buat tiga kategori..first org yang bila dia makan sos dia mesti makan sos cili je, kedua orang yang makan sos tomato je..ketiga yang dua2 dia kebas..hehe...jadi kalau korang jenis yg makan sos tomato je korang kena cari pasangan yang makan sos cili...dan sebaliknya....korang jgn tanya aku kenapa..itu semua kajian scientific..g marah scientis nuh hehehe...

Jom kita baca kelebihan tomato


TOMATO buah berwarna merah dan boleh dimakan mentah. Namun, bukan semua orang menggemarinya! Tahukah anda tomato mengandungi pelbagai khasiat tersendiri, termasuk membantu mencegah penyakit berbahaya?

Warna merah itu ialah disebabkan likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi yang memberikan warna merah kepada tomato dan pelbagai khasiat kebaikan antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.

Selain mempunyai kebaikan antioksidan, makanan yang mengandungi likopena itu juga boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung.Hasil kajian pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena begitu tinggi dalam pes tomato, sos tomato dan jus tomato.

Perunding Pemakanan di Institut Jantung Negara (IJN), Mary Easaw John, berkata cara terbaik bagi menambah jumlah likopena di dalam badan manusia adalah melalui pengambilan makanan berasaskan tomato dan produk masakan yang diperbuat daripada bahan itu.

Beliau berkata, berdasarkan kajian saintifik, likopena dapat membantu mencegah penyakit tertentu seperti kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser perut. Likopena juga dapat membantu mengurangkan paras kolesterol LDL (kolesterol jahat) dan sekali gus mengawal tekanan darah supaya stabil, katanya pada ceramah kesihatan The Red Campaign di ibu negara, baru-baru ini. Kempen itu dianjurkan oleh syarikat makanan global, Heinz, yang mengeluarkan sos tomato, perasa dan pelbagai aneka sos.

Mary berkata, sumber terbaik untuk mendapatkan likopena ialah dari sos spagheti, jus tomato, tembikai, pes tomato, sup tomato, cili sos dan sos koktel. Beliau berkata, kira-kira 80 peratus likopena terkandung di dalam produk tomato dan buah tomato tetapi hakikatnya, tomato yang sudah dimasak mengandungi likopena yang lebih tinggi.

Ini kerana, katanya, proses memasak akan memecahkan dinding sel tomato yang sekali gus membenarkan tubuh manusia menyerap likopena. Bagaimanapun, beliau berkata, sebaik-baiknya pastikan anda tidak menggunakan minyak dan lemak yang berlebihan ketika memasak untuk memastikan keberkesanan penyerapan likopena.

sumber : http://portal.dumei.com/ar_sihat3.php

P.S Bab jodoh ikut sos tomato ngn sos cili tu aku tipu je hehe... jgn caya plak..jodoh ketentuan tu di tangan tuhan hehehe

6 Budak Comel Komen:

Liyana Zahim said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sy mkn budu.. Kne kawen dgn org mkn apakah?

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

liyana kena kawin ngn org makan cencaluk hehehe

WNfWI @ Zie said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yes! mkn dua2..kene kawen ngan org yg x mkn lgsg la kn? hehe..
tp sos je mkn, x pernah mkn mentah/dimasak..huhu

belogkiter said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

my fav... sentiasa.. thats why nama saya misztomato...

Mss Ieza said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ske mkn tomato segar jep ^_^
xske mkn sos tomato..tp cke sos cili..

Bukan Eciz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ngaaaa. byk kebaikan rupanya. tp syg, tak sidapppp!! haha. suka makan kalo dalam lauk je. sos tomato pun tak minat sbb masam. >.<' saya bukan peminat asam. haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...