Bil eletrik naik mendadak masa el nino

Bulan ni bil letrik aku kena RM200..sblum ni kena dlm 70 je..salah satu sbbnya aku dh pasang sebijik aircond 1.5 horse power jenama hitachi dgn inverter..kalau tak pakai inverternya mau kena ke 300 ringgit..

Jadi terpaksa membuat langkah penjimatan smpi musim kemarau abis..kami off freezer..pakai pei ais ja..coway tak leh off lah sbb pakai..tp coway ni pun kuat makan elektrik gak..

Ubat cirit birit untuk budak 2 tahun

Aritu harraz kena cirit birit..cian kt dia..pastu bg dia minum sehari satu botol yakult..nampak memang berkesan.vitagen pun boleh tp vitagen manis sgt...ada gak org lain bg teh o..air kelapa.boleh try tiga2 air nie..ikut kesesuaian budak tu...

Ubat cirit birit dan pening kepala

Aritu aku cirit birit dan pening kepala sgt..rasa mcm dunia ni berpusing2 bagaikan kuda pusing fun fairf..aku ada terbaca kt tenet. ubat cirit birit minum air coca cola dan hudred plus..aku pun try lah sebotol coca cola original..tak lama lepas tu memang pening kepala aku hilang..dasyat kan coke ni..tapi cirit birit belum hilang lg..tp air coca cola ni memang boleh membunuh virus..pastu aku minum hundred plus original gak yg ada gas tu..dua hari kemudian baru baik cirit birit..pelik kan ubat ni hehehe...

Semoga org yg cirit birit yg mencari ubat kt tenet jumpa blog aku..tata....hahaha

Panorama Indah Di Batu Luang Yang Seakan Pulau Caribbean

Oleh : Dean BZ


Mungkin ramai tidak tahu tentang keindahan Batu Luang, Kuala Penyu, Sabah yang terkenal dengan persisiran pantai seakan Caribbean Island, Australia.

Keindahan panorama yang begitu cantik dan mengujakan membuatkan pantai ini sentiasa menjadi buruan pengunjung terutamanya dikalangan juru gambar.

Ramai yang turut menjadikan Batu Luang sebagai lokasi pergambaran untuk mengabadikan gambar perkahwinan.

Pemandangan matahari terbenam pastinya amat mengkagumkan dan memberikan pengunjung suatu pengalaman yang sukar dilupakan.

Jadi, mengapa buang duit untuk melancong jauh ke Caribbean Island jika di Sabah juga mempunyai tempat yang seindah ini? - CARI Infonet.








Kredit foto : panoramio.com

Pengalaman bercuti di Cameron

Kami g cameron satu family time cuti wilayah..okay..one word.. JEM

JEM kt gunung brinchang..lagi satu JEM kt pasar malam tanah rata..adun cameron kena buat something utk kurang kan jem kt cameron..lagi satu masalah parking..cameron boleh dimajukan lagi tapi kena besarkan jalan dan buat parking lg utk kurangkan jem...byk tempat yg cantik2 mcm kt ladang teh boh dgn ladang teh bharat atau nama lain dia ladang teh cameron valley..lavender farm pun cantik..ladang Red Strawberry pun cantik..

kesimpulannya..sabtu ahad, cuti sekolah dan public holiday elakkan ke cameron..sakit jiwa jem..

Sini malam dan siang kalau duk homestay atas bukit sejuk..kipas dan aircond takda..air sejuk..kena mandi pakai hot water..nak datang kena bawak baju sejuk.stokin baju lengan panjang


                                                              Sumber pic klurbanite.com

                                                                   Sumber pic kak ina kl
                                                               Sumber pic schoolofcode.org

Tips semasa musim panas...

Sekarang semua tau yg malaysia tgh mengalami musim panas melampau..cara paling mudah memang lah beli aircond kan tapi bukan semua mampu pakai aircond kan..so kt sini aku nk share kaedah yg murah sikit dari beli aircond

1. Tutup peralatan elektrik yg mengeluarkan haba mcm decoder astro dan tv dan lampu.
2. Buat ais dan buat mcm gambar kt bawah




3. Untuk kesan yg lebih maksimum buat mcm yg pic kt bawah. Letak ais dalam bekas..pastu tabur garam sikit supaya ais lambat cair.ataupun letak air dalam botol bagi beku..




4.Kalau peti ais pun takda nk buat ais..amik air paip letak dalam mangkuk pastu tala kipas ke air dlm mangkuk tu..

5.Kalau kipas pun takda tak dapek lah nk nolong aih..haha

5 Hutan Tercantik di Dunia Untuk di Lawati


Oleh : Dean BZ


Setiap negara memiliki hutan dengan keunikannya tersendiri. Kebiasaannya hutan adalah tempat yang penuh dengan semak samun namun berbeza dengan lima hutan ini yang mempunyai keunikan tersendiri. Berikut merupakan lima hutan paling indah di dunia yang menjadi tumpuan pencinta hutan di seluruh dunia :



1. Caddo Lake, United States
Terletak di sempadan antara Texas dan Louisiana, meliputi kawasan seluas 25.400 ekar yang dilindungi di bawah perjanjian RAMSAR. Ia juga mempunyai hutan Cypress terbesar di dunia.



2. Taman Hutan Negara ZhangjiajieChina
Taman Hutan Negara Zhangjiajie ditubuhkan pada tahun 1982, merupakan taman hutan negara pertama yang diwartakan di China. Kawasan ini meliputi 480,000 meter persegi (185 batu persegi). Ciri-ciri geografi yang paling ketara dalam taman tersebut adalah pembentukan tiang seperti yang dapat dilihat di seluruh taman.


3. Halle`s forest, Belgium
Hutan ini terletak hanya di sempadan Flanders dan Wallonia, di perbandaran Halle, kira-kira 30 minit ke selatan Brussels. Dari akhir April hingga awal Mei, beberapa ekar hutan di pinggir Wood Halle akan diselaputi oleh permaidani indah iaitu hamparan pokok hyacinths bluebell liar.



4. Sagano Bamboo Forest, Japan
Bamboo Forest terletak dalam daerah Arashiyama di pinggir barat Kyoto yang meliputi kawasan seluas 16 kilometer persegi. Ia adalah salah satu hutan semula jadi yang paling indah di Jepun.  Keindahan pemandangan hijau dengan alunan bunyi yang tercipta secara alami dari celahan buluh membuatkan hutan ini antara yang terindah di dunia. 




5. Crooked Forest, Poland
Hutan ini terdiri daripada kira-kira 400 jenis spesis pokok aneh melengkung seperti yang dilihat dalam gambar. Tidak dapat dipastikan pula adakah kewujudan pokok yang tumbuh melengkung itu adalah semula jadi atau dibuat oleh manusia.

Cuba Jus Tropika, Air Kelapa Lemon





Anda penggemar minuman eksotik dan tropika? Jom sediakan air kelapa yang dicampurkan dengan jus lemon.

Sangat segar dan menghilangkan dahaga!

Bayangkan minum air kelapa lemon ini di tepian pantai, sambil ditiup bayu..wala!! 


Bahan-bahan: 

1 biji kelapa muda - diambil air dan isinya 

1 biji lemon - diperah ambil jusnya 

2 sb gula   

Kiub ais 


Cara-cara:

Campur semua bahan dalam jag.

Kemudian sejukkan dalam peti. Sangat enak dan menyegarkan. 


Sumber : ucubakery.blogspot.com 



(Sumber foto: carian google)

Pengalaman keje part time..

Dulu masa cuti semester 3 bulan aku keje part time..keje part time oil and gas woo..takda lah..keje pump attendant je...pump minyak shell kt bayan baru..stesen minyak tu cina punya..dr supervisor ke cashier semua adik bradik tokey pump..aku keje senang ja..arah kete masuk ikut pump yg betul ikut tank kt kete dorang..tolong ajar dorang pakai kad kredit..sapu sampah ngn lap2..larang org pakai hp masa pump..keje mcm ni memang penat..abis hitam muka aku kena panas..check engine kete org..suggest suruh beli minyak hitam..

apa yg buat kagum ngn tokey minyak ni..dorang low profile betul..pakai kete murah ja..pastu aku byk kali wat silap pun dorang x marah pun..aku pun naik pelik..pastu masa aku jaga pum minyak moto ada gak short duit sbb salah kira tp still dorang x potong gaji aku..respek..

Selain pum minyak aku pernah keje kt kfc..kt sini lain sikit sbb manager ngn assistant manager semua melayu..ada gak manager ni yg kerek gila duk marah2 staff walaupun br keje..berlagak dhmcm restoran tu dia punya..tp x semua lah..dlm 3 org tu..cuma sorang ja baik..lg 2 org memang kerek..

mcm2 aku wat masa keje kt kfc..masak bubur..masak nasik lemak..nasik ayam..wat twister..yg best keje kfc cuma time rehat leh makan ayam seketul..burger yg kecik tu seketul..air satu..ok lahdpt pengalaman sikit dlm industry food hehe..

Semoga kamu kuat dan tabah

Terbaca kt fb kisah budak ni curi duit tabung masjid sbb dah 3 hari tak mkn..sedeh aku baca sbb aku dulu pun masa student kt utm skudai..pernah gak lah berhari2 tak mkn nasik..rasanya 2 minggu x mkn nasik..tiap2 hari mkn maggie sampi nk muntah..kurus kering betul...tp tkda lah smpi curi duit tabung Masjid sbb lepas abis semua stok2 maggie aku balun..trus masuk bulan puasa..bila puasa masjid utm ada buat bukak puasa..jd tiap2 hari aku bukak puasa kt masjid..Ramai gak bukak puasa kt masjid..kebanyakkanya memang budak2 yg takda duit nk mkn..huhu..sedehkan..bila aku tgk student2 lain yg bukak posa skali rasa mcm nk nangis je tgk dorang tp ku tahan hahaha

rasanya kt universiti ke politeknik ke memang byk kes budak takde duit nk mkn..dulu aku nk g mintak duit zakat kt masjid tp malu..hehe..nk pinjam kt kawan pun malu..walaupun aku tau ramai kawan2 aku yg kaya tp aku tgk kawan2 aku yg kaya pun makan berkira sbb walaupun mak ayah dorang kaya tp mak ayah dorang kasi duit sikit ja kt dorang..sedeh gak kan..hehe

Nasib baik aku x sampai pergi mengemis minta sedekah..klau tak dh viral satu malaysia...hehe..kpd student2 yg takda duit tu aku nasihatkan g lah minta duit zakat..insyallah dpt walaupun aku x pernah try..cara lain try cr part time mcm kt kfc ke.mcd ke..kedai buku..kedai komputer ke..cara lain bawak rice cooker masak sendiri nasik..pastu rice cooker tu leh guna utk masak lauk gak..ini kawan aku pernah buat..











Tenggelamnya kapal TLDM KD SRI PERAK. Cerita sebenar bekas anak kapal yang terselamat

Assalamualaikum... SELAMAT MENYAMBUT HARI TLDM KE 78.....

Masih ingatkah tentang tragedi tenggelamnya kapal TLDM KD SRI PERAK? Salah seorang anak kapal yang terselamat.... 

BEKAS anggota tentera laut, Ismail Abdul Aziz, 54, mahu membukukan pengalaman getir 72 jam yang dilalui oleh mereka yang terselamat apabila kapal KD Sri Perak tenggelam di Laut China Selatan 28 tahun yang lepas.

"Saya memang suka menulis. Sekarang saya coretkan catatan pengalaman hidup-mati di laut dalam blog saya dan saya harap dapat membukukannya satu hari nanti," kata bekas anggota tentera Tentera Laut DirajaMalaysia (TLDM) itu.

Buku yang mahu dinukil oleh Ismail menyingkap kembali sejarah hitammembabitkan kapal peronda KD Sri Perak, yang tenggelam berdekatan Pulau Natuna dan mengorbankan tiga anak kapal.

Bekas Laskar Kelas 1 itu membuka bicara bersama penulis dengan berkata pengalaman yang bermula pada tanggal 8 Jan, 1984 adalah sesuatu yang tidak akan dilupakan sampai ke akhir hayat.

Walaupun meninggalkan dunia ketenteraan pada 1990, namun Ismail atau lebih mesra menggelarkan dirinya Pak Mail, setiap detik cemas semasa tenggelamnya kapal itu dan pengalaman 72 jam atas pelampung menantibantuan tiba masih segar dalam ingatan Ismail bagaikan baru saja berlaku.

Sesekali dahinya berkerut apabila menceritakan saat-saat berhadapandengan maut di tengah-tengah laut yang luas.

HARI KEJADIAN

Pelayaran KD Sri Perak bermula pada 6 Jan, 1984 daripada Pangkalan TLDM di Lumut dengan kapal itu belayar secara konvoi bersama-sama KD Sri Terengganu dan KD Hang Tuah ke Labuan.Ismail adalah antara 29 anggota, pegawai dan pegawai kadet di atas kapal malang itu dan beliau bertugas sebagai pengawal radio.

Separuh daripada anak kapal KD Sri Perak adalah muka baru termasuk Ismail yang baru melaporkan diri pada akhir 1983. Malah Pegawai Memerintah (PM) Kapal, Lt Chandran dan Pegawai Laksana Lt Madya FuadIthnin juga baru ditugaskan atas kapal itu.

KD Sri Perak berada dalam keadaan baik untuk memulakan perjalanan selepas baru menjalani penyenggaraan di limbungan Kuala Terengganu.Pada 7 Jan, konvoi kapal singgah di Tambatan Pangkalan Malaysia di Woodland Singapura untuk bermalam sebelum belayar ke Labuan padakeesokkannya bagi siri latihan untuk pegawai-pegawai kadet baru TLDM.

Namun ketika berada di Laut China Selatan, antara Semenanjung dan Sabah, Sarawak, KD Terengganu yang berada di belakang KD Hang Tuah menghadapi masalah teknikal menyebabkan konvoi berpecah dua.

KD Sri Perak, yang berada paling belakang di arah menuju ke Labuan sendirian sementara KD Hang Tuah terpaksa mengiringi KD Terengganuuntuk mendapatkan bantuan.

"Ketika itu ombak kuat menghempas kapal, hingga anak-anak kapal susah untuk beristirehat atau tidur serta jarak pemandangan amat terhad.

"Akibat hempasan yang kuat itulah dipercayai 'hatch' atau penutup keselamatan atas geladak di hadapan kapal renggang menyebabkan air laut memasuki kapal sedikit demi sedikit," katanya.

DETIK CEMAS

Ketika itu tiada siapapun yang menyedari air laut telah memasuki kapal dan sekitar pukul 4.30 petang Ismail yang berada di bahagian *****an kapal dikejutkan dengan teriakan berkali-kali dari atas geladak yangmenyuruh semua naik.

Kapal berukuran kira-kira 30 metre (100 kaki) panjang itu sudah mula tenggelam.Walaupun sukar mempercayainya, namun beliau tetap naik ke atas untuk mengetahui apa yang berlaku dengan laskar kelas 2, yang dikenalisebagai Ibrahim, memberitahu bahawa air telah masuk ke dalam kapal dari bahagian hadapan.

"Saya pergi ke bahagian hadapan dan mendapati air telah naik sehinggaparas betis. Saya kembali ke stesen saya dan terus menghubungi Stesen Radio Markas Panglima Armada, namun tidak berhasil," katanya.

Pelbagai usaha dilakukan untuk memaklumkan apa yang berlaku dan Ismail turut mencuba membuat panggilan MAYDAY namun tetap tidak berhasil.

"Dengan dibantu Ibrahim, saya tetap cuba untuk berhubung menggunakan radio tetapi tiba-tiba radio GSB 900 kami senyap, kerdipan lampu pada radio terpadam dan radio itu tidak lagi berfungsi," katanya.

Memandangkan haluan kapal semakin tenggelam dan keadaan bertambah cemas, pemerintah kapal mengarahkan semua anak kapal berkumpul di geladak *****an dan pelbagai perasaan bermain dalam fikiran Ismail pada masa itu.

Memandangkan haluan kapal semakin tenggelam dan keadaan bertambah cemas, pemerintah kapal mengarahkan semua anak kapalberkumpul di geladak *****an dan pelbagai perasaan bermain dalam fikiran Ismail pada masa itu.

Menyedari kapal tidak lagi boleh diselamatkan, anak kapal dan pegawaibersiap sedia menerima arahan selanjutnya daripada pemerintah kapal.

Ismail masih ingat dalam suasana kelam kabut itu, ada yang sempat memakai jaket keselamatan dan ada yang tidak memakainya termasuk Ismail.

Juga masih segar dalam ingatan Ismail wajah masing-masing ketika itu, dalam keadaan ketakutan tambahan pegawai pemerintah memaklumkan satu daripada dua pelampung penyelamat di bahagian haluan telah hilangdipukul ombak.

Atas inisiatif laskar kanan Bakar Satiman dan Laskar Kelas 2, yang dikenali sebagai Mokhtar, mereka memotong tali yang diikat pada pendakap dan mencampakkan pelampung keselamatan ke laut.

Haluan kapal ketika itu tenggelam 45 darjah hingga menyebabkan ada di kalangan anak kapal menggelongsor dan terpaksa berpaut pada mana-mana besi untuk menyelamatkan diri dan ada juga yang terjatuh ke laut.

"Ia berlaku terlalu pantas dan kami terpaksa terjun ke laut menyelamatkan diri. Pelampung penyelamat yang dicampakkan ke laut terbuka dengan baik dan kami terus berenang menuju ke pelampung," katanya yang sempat melihat kapal itu tenggelam sepenuhnya di tengahlautan pada kira-kira pukul 5 petang.

SAAT SEDIH

Ismail berkata ketika berada dalam pelampung mereka melihat tiga daripada rakan dalam air dan langsung tidak bergerak.

Mereka ialah Pegawai Laksana Mohd Fuad, Laskar Kanan Kelas 2 Shaharuddin Sharani, 22 dan Mokhtar Amir Nawi, 20.

"Ketiga-tiga mereka memakai jaket keselamatan. Tidak tahu kenapa, mungkin terlalu panik, atau tidak yakin menyebabkan mereka tidak berenang ke pelampung penyelamat walaupun jarak ketika itu hanya dalam 30 meter sahaja.

"Keadaan ombak yang kuat dan tinggi, menolak pelampung dengan kuat mengikut arah angin sehingga dalam beberapa minit sahaja, ketiga-tiga orang itu hilang daripada pandangan," katanya.

"Waktu itu, jam di tangan menunjukkan pukul 5.05 petang. Walaupun sedih dan sesal kerana tidak mampu membantu tiga rakan itu, namuntidak ada apa yang mampu dilakukan melainkan berdoa agar bantuan cepat sampai.

"Bersyukur kerana kejadian itu berlaku pada petang, kerana masih siang. Jika malam, mungkin lebih ramai lagi yang menjadi korban," katanya.

Tetapi pelampung penyelamat yang hanya boleh menampung 15 orang, kini menampung 26 orang dalam keadaan berhimpit-himpit dengan masing-masing berada dalam posisi yang sama sepanjang masa.

Peralatan survival yang terdapat dalam pelampung penyelamat itu, seperti air tin, biskut, alat memancingdan beberapa bahan lagidikongsi bersama-sama.

"Ketika itu air menjadi keperluan yang amat penting. Dengan jumlah yang ramai bekalan tak cukup, jadi kami banyak bergantung kepada air hujan untuk diminum sepanjang 4 hari tiga malam di tengah lautan," katanya.

HARI YANG PANJANG

Semasa terapung di laut tanpa arah, masa berlalu amat perlahan, katanya.

Berada di tengah lautan luas terbentang, dengan hanya berbumbungkan langit, berhimpit serta tidak diketahui nasib seterusnya membuatkan masing-masing melayan perasaan sendiri.

Kebanyakan anak kapal masih bujang, termasuk Ismail yang ketika itu berusia 26 tahun.

"Hanya tujuh atau lapan orang sahaja yang telah berumahtangga ketika itu. Mungkin perasaan mereka berbeza dengan saya kerana tanggungjawab berat yang dipikul sebagai suami dan bapa.

"Saat itu, kami membantu menaikkan semangat antara satu sama lain, malah ketika itu langsung tidak terlintas di fikiran saya tentang takdir yang menunggu kami," katanya.Kegelapan malam, diikuti dengan hujan serta ombak kuat membawa mereka entah ke mana dengan hujan turun pada dua malam.

"Pada malam pertama itu, kami melihat satu cahaya terang jauh di ufuk iaitu sebuah kapal dagang yang bergerak seakan menghampiri kami. Saya mengambil pistol kecemasan 'flare' untuk dinyalakan bagi menarik perhatian kapal, selain beberapa rakan menjerit-jerit minta tolong.

"Tapi sebab alunan ombak kuat, ditambah kegelapan malam, sukar bagi kapal tu melihat kami yang kecil di lautan yang luas dan kami hanya mampu melihat dengan kecewa kapal itu berlalu," katanya.

Ismail juga tidak melupakan kenangan bersama sekumpulan ikan lumba-lumba yang mengiringi dan menghampiri pelampung mereka padawaktu siangnya.

Masuk hari ke dua dan ketiga di tengah lautan, kekuatan hati mula tercabar dan masing-masing mula merasa bimbang akan nasib yang bakal menimpa sekiranya bantuan tidak juga datang.

Dengan kaki yang kejang, kerana tidak boleh bergerak atau berlunjur dalam keadaan berhimpit-himpit itu, serta tidur yang hanya sekadar melepaskan pedih di mata, cukup mencabar emosi dan fikiran ketika itu.

"Bekalan makanan yang ada di pelampung juga semakin kehabisan. Masing-masing sudah mula bersuara meluahkan kebimbangan. Ada yangmerintih meluahkan rasa sedih sekiranya ajal datang, terutama yang telah ada keluarga. Semua itu sukar untuk diungkapkan ketika itu," luahnya.

BANTUAN TIBA

Pada hari keempat, 11 Jan mereka berdepan dengan masalah baru.

Pelampung itu semakin kekurangan angin membuatkan perasaan bertambahbimbang.

Menjelang tengah hari, hujan sederhana lebat turun dan dengan air itu ditadah untuk diminum.

Selepas hujan berhenti, tiba-tiba, mereka mendengar deruan enjin yang kuat di udara dan melihat sebuah pesawat jenis AP-3C ORION milik Tentera Udara Australia terbang rendah.Pesawat itu adalah daripada pasukan penyelamat yang terlibat dalamoperasi mencari dan menyelamat.

Ismail berkata, beliau dan semua di atas pelampung melambai-lambaikan tangan ke arah kapal terbang itu dan ketika itu kegembiraan jelas terpampang pada raut wajah masing-masing, malah ada yang menangis menjerit kesyukuran termasuk dirinya.

"Kapal terbang itu membuat satu pusingan dan kembali semula sambil melepaskan tembakan 'flare' di empat penjuru pelampung kami untukmenandakan lokasi.

"Kemudian juru terbang membuat pusingan sekali lagi dan menjatuhkan bungkusan plastik berisi makanan dan minuman sebelum berlalu," katanya.

Lebih kurang satu jam kemudian, pada lebih kurang pukul 5 petang, sebuah kapal dagang MV Thunderhead yang berada tidak jauh tiba untuk mengambil kesemua yang terselamat.

Beliau berkata, ada antara anak kapal yang terpaksa dipapah naik ke atas kapal kerana lemah dan kejang di kaki.

Kesemua mereka kemudiannya diberi layanan dan makan minum di atas kapal itu sebelum mereka diambil pula oleh kapal KD Mahawangsa untuk diberikan bantuan sewajarnya.

Keesokkan harinya, 12 Jan, dua buah helikopter Nuri membawa mereka ke Kuching sebelum menaiki pesawat Hercules 130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terbang ke Ipoh.

Mereka disambut oleh Panglima Tentera Laut ketika itu, Laksamana Madya Datuk Mohd Zain Mohd Salleh dan pegawai-pegawai kanan lain.Usaha mencari dan menyelamat tiga orang yang hilang di lautan terus dijalankan namun mereka gagal ditemui.

BUKUKAN PENGALAMAN

Beliau berkata setelah 28 tahun berlalu, tidak ada seorangpun di kalangan mereka yang sama-sama terlibat dalam tragedi itu membicarakan dan berkongsi pengalaman pahit.Semuanya bagai tertutup rapi dalam kenangan masing-masing.

"Saya harap hasrat untuk membukukan pengalaman itu akan terlaksana.Ini sebagai satu tanda kenangan peribadi saya untuk anak dan cucunanti," katanya yang telah berumahtangga dan mempunyai tiga orang anak berumur antara 17 dan 23 tahun.

Ismail yang kini bekerja sendiri, sedang berusaha mengesan rakan-rakan yang terlibat untuk berkongsi pengalaman dan perasaan mereka untuk dibukukan.

"Hanya yang melalui dan merasainya tahu bagaimana keadaan ketika itu dan saya adalah antara yang terpilih untuk melaluinya dan bersyukur masih hidup dan dapat berkongsi pengalaman itu," katanya mengakhiriperbualan. - BERNAMA

lINK ASAL >>>http://mstar.com.my/mingguan/cerita....mstar_mingguan

Memori Sekolah Rendah



Macam2 aku wat masa sekolah rendah..masuk bendang tolong tanam anak pokok padi..gagau ikan..main gasing.main guli..main wau.main senapang kayu buah ceri.main taplom.main chess hahaha..sbb tu lah result upsr aku teruk sikit sbb byk main cuma dpt 2 A 2B 1C..A tu bahasa malaysia pemahaman dan penulisan wokeyyy..kelas tak haha..C tu English lah..hahaha

Anugerah aku pernah dpt time sekolah rendah..pelajar paling bersih..thanks to my mom yg rajin iron baju sekolah aku ehehe..kasut sekolah putih memang slalu aku tonyoh ngn kapur papan hitam bg nmpk putih haha...aku sekolah rendah g naik beskal ja..klau beskal rosak aku jalan kaki ja...

Sebab kenapa aku dh start datang lambat...

Sejak dua menjak ni aku dh slalu datang lambat terutamanya utk meeting atau kursus..bukan apa aku dh fed up lah datang awal..dh 6 tahun lebih keje tak pernah start on time..mesti 30 minit lewat..so semua dh start lewat aku pun dtg agak2 30 minit lewat..so bila sampai je cantik2 dh leh start..bijak tak aku..hehe

Tak kira lah bangsa apa pun..kalau budaya kt malaysia ni memang lambat..tak sama dgn jepun...kalau start on time boleh balik awai..jalan pun tak jem..ok itu je aku punya bebel..tata..

Review perlawanan badminton antara Lee Chong Wei dan Lin dan

Hoyey hoyey hoyey..chong wei menang.walaupun rubber set janji menang..kali nie chong wei lawan dgn lebih tenang..kurang unforce error bola out..kurang main net sbb lin dan hebat main net..mcm chen long gak hebat main net..memang jurulatih china byk menekankan serangan net..net kills.

kali nie juga smash chomg wei byk yg tepat..iaitu target line kena..kali ni juga chong wei main dgn corak yg berbeza dan byk crosscourt net pastu push ke baseline bila return balik tinggi chong wei smash.

Byk gak point chong wei dpt dr drop shot..kesimpulan utk game ni..chong wei byk dpt angkat smash lin dan..dan chong wei dpt control kepenatan dgn control pernafasan dan dpt control tempo game..

Game ni rally semua panjang2 sbb dorang nak lawan sapa yg akan buat unforce error dulu..tp kali ni rally panjang chong wei menang

Review perlawanan bola Palestin Vs Malaysia

Semalam kita dh dikejutkan dgn kekalahan malaysia di tangan palestin dgn 6 berbalas kosong..pastu aku komen lah kt page harimau malaya pastu admin harimau malaya suruh aku tulis pasal bola kt blog..tak sangka plak admin HM tau aku ada blog..so kt sini aku nk review sikit  lah pasal perlawanan semalam dr pandangan aku seorang pemain badminton ptg2..haha

Dari skill individu kesemua player palestin ada skill yg tinggi..kesemua player palestin mampu mengejar bola dan merampas bola dari malaysia dgn mudah..

Dari segi ketinggian kesemua player palestin lebih tinggi dari malaysia..jd bila bola tinggi byk dimenangi oleh palestin..

Dari segi pertahanan malaysia tak pandai marking..mcm mana marking kalau duduk jauh dr org yg marking tu..pastu lebih ramai player malaysia tgk bola.penat agaknya..palestin bila menyerang sampai ada tujuh org dalam kotak penalti..

Kita tahu semalam palestin pakai player naturalisasi dr uruguay dan paraguay..jd malaysia pun patut pakai player import sementara nk tunggu budak2 NFDP besar..budak2 NFDP ni pun bila dorang besar nanti mungkin dr segi ketinggian akan kurang sikit dr player negara lain tp possesion bola dorang tinggi jd pihak lawan akan kurang peluang utk hntar bola tinggi..

Malaysia dh kena tukar coach..amik kepakaran luar..main tiki kiki lala ke..main one touch ke.main through pass ke..main shot on target dr luar kotak penalti ke...ni tak asyik bola lambung je..

Berbalik kpd gol2 semalam..ada gol disebabkn kesilapan defender..ada gol sebab perangkap offside palestin.ada gol disebabkan clearing yg lemah..ada gol sbb kita kalah bola tinggi tp kebanyakannya sbb marking loose..posession bola yg lemah..ok itu je review dr seorang blogger yg pandai ckp je hahah


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...