Adi Putra - Genius Tak Diiktiraf

PETALING JAYA: Kira-kira sedekad yang lalu negara dihebahkan dengan kemunculan seorang kanak-kanak genius yang mampu menyelesaikan pelbagai masalah dalam mata pelajaran matematik seperti algebra, indeks dan trigonometri.

Ketika berusia hanya enam tahun pada ketika itu, Adi Putra Abdul Ghani mengakui bahawa kepintaran luar biasa yang dimilikinya itu adalah pemberian Allah untuknya.

Kepintarannya dalam bidang matematik mendapat perhatian banyak pihak khususnya mengenai bantuan dan bimbingan yang wajar diberikan kepadanya bagi memastikan kebolehannya digilap dengan sebaik mungkin.

Bagaimanapun beberapa tahun selepas itu ramai pihak mula melahirkan kebimbangan apabila Adi Putra mengambil keputusan untuk berhenti belajar di Sekolah Islam Antarabangsa, Gombak selepas menyifatkan sistem pendidikan sedia ada tidak sesuai dengannya.

Malah masih teringat kata-katanya ketika itu apabila beliau mengumpamakan dirinya seperti ‘kereta Ferrari yang dipandu seperti kereta Kancil’.

Selepas 10 tahun, mStar Online kembali menjejaki Adi Putra, 16, bagi mengetahui perkembangan terkini genius matematik itu yang seakan menyepi daripada sebarang publisiti.

Menurut Adi Putra, beliau kini banyak menghabiskan masa memenuhi undangan daripada sekolah, universiti mahupun kumpulan tertentu untuk mengajar ilmu matematik luar biasa yang dimilikinya sejak lebih 10 tahun lalu.

Bukan itu sahaja, anak kepada pasangan suami isteri, Abdul Ghani Abdul Wahid dan Serihana Elias ini turut menerima jemputan untuk menjadi tenaga pengajar di sebuah universiti di Brunei Darussalam.

Namun di kala remaja seusia dengannya sedang giat mengulangkaji pelajaran bagi menghadapi peperiksaan Siji Pelajaran Malaysia (SPM) tahun hadapan, Adi Putra pada ketika ini masih belum memiliki sebarang kelayakan akademik secara bertulis.

Malangnya, remaja yang berasal dari Bagan Serai, Perak ini juga tidak mempunyai sijil sah pengajian di peringkat A-level yang diikutinya di Kolej Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa (UIA) beberapa tahun lalu.
Dakwa Adi Putra, beliau berjaya menghabiskan kursus yang diikutinya selama dua tahun di UIA, namun pembelajarannya tidak diiktiraf atas faktor usia.
“Adi nak cakap lebih pun tak tahu sangat, tapi Adi memang sudah habis belajar selama dua tahun di UIA. Tapi Adi tak pernah dapat sijil. Senang cerita…Adi pergi belajar, bukan untuk dapatkan apa-apa.
“Adi belajar lima subjek iaitu fizik, kimia, biologi, matematik dan matematik tambahan, tapi memang Adi tak ada kelayakan bertulis, alasan yang diberitahu masa itu ialah sebab Adi bawah umur,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada mStar ketika ditemui sewaktu mengadakan program matematik bersama kanak-kanak di Subang baru-baru ini.

Ditanya bagaimana beliau mampu meneruskan kehidupannya dengan menjadi tenaga pengajar walaupun tanpa kelulusan akademik, Adi berkata beliau hanya bersandarkan kepada nama dan popularitinya sebelum ini.

“Memang tak ada kelayakan…tapi orang kenal Adi kerana nama ‘Adi Putra’. Orang tahu sejarah dan latar belakang Adi,” ujarnya.

Ditanya sama ada beliau berpuas hati dengan pencapaiannya setakat ini, Adi Putra bagaimanapun melahirkan hasratnya untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi.

Ujarnya, cita-cita sejak kecil untuk menjadi seorang profesor matematik Islam tidak pernah terpadam daripada sasaran hidupnya.

“Memang niat Adi pun insyaAllah kalau ada dana dan ada masa, Adi nak juga sambung belajar.
“Sasaran Adi ingin belajar di Monarch University, Australia. Memang dari dulu lagi Adi nak ke sana sebab mereka ada modul (pembelajaran) untuk kanak-kanak seperti Adi. Malah mereka ada dana untuk Adi buat kajian dan sebagainya,” katanya.



Bagaimanapun menurut Adi Putra, beliau berhadapan masalah dana bagi membantunya melanjutkan pengajian dalam bidang sains dan matematik yang diminatinya.

“Masalahnya ialah dana…Adi perlu cari sendiri. Dari dulu sampai sekarang memang tak dapat sokongan atau dana dari mana-mana pihak.

“Semuanya Adi kena bergerak sendiri.  Buat masa sekarang Adi masih tak boleh tinggalkan Malaysia dan tak boleh tinggalkan keluarga,” katanya.
Bercerita mengenai projek terbaharunya pada ketika ini, Adi Putra berkata, beliau kini sedang menumpukan perhatian kepada Kelab Inovasi Matematik hasil inisiatifnya sendiri.
Cerita Adi Putra, kelab berkenaan bertujuan melatih golongan pelajar untuk mencipta formula matematik terkini mengikut kreativiti masing-masing.

"Selalunya kita biasa dengar inovasi dalam bidang sains. Sejak dari dulu tak banyak kita dengar orang cipta formula baharu dalam matematik.

"Formula yang kita belajar di sekolah adalah formula lama. Tapi Adi cuba dan menggalakkan pelajar untuk mencipta cara baharu. Banyak sebenarnya formula baharu yang boleh dicipta," katanya.
Setakat ini, menurut Adi Putra kelab berkenaan berjaya ditubuhkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Krai, Kelantan.
"Sekarang pun Adi sendiri sudah cipta sebanyak 286 formula. Mungkin ramai lagi orang di luar sana yang boleh mencipta formula-formula baharu dalam matematik.

"Setakat ini permintaan pun Alhamdulillah. Ada lagi sekolah-sekolah yang mahu Adi tubuhkan Kelab Inovasi Matematik ini di sekolah mereka.

"Adi sudah siapkan modul untuk sekolah menengah. Pada peringkat awal ini Adi sendiri yang akan mengajar bersama guru bimbingan kelab itu nanti," katanya.-mstar

DIY:Pakai protection sbelum musnah!

Aritu pas balik kg kami bawak mai kt bangi pokok pandan ngn pokok cabai nak tanam kt umh..tgk2 tiap2 hari burung duk mkn daun pokok cabai nie..sedap katanya daun cabai ni..jd aku terpaksa buat perlindungan utk pokok cabai supaya tak musnah...itu je nk ckp..hehe tajuk kemain gempak..tehee..lupa nk ckp lg..pasu plastik tu beli kt kedai rm2..satu rm2 je ..murah kan..kt parit buntaq ja ada noh..

Mak aku pesan pagi siram skali..ptg siram skali..pastu sebulan skali buh baja..alamak..baka x beli lg..ok kuar beli baja jap

pesanan kpd budak u

sesiapa yg msuk U mngharapkn bertemu jodoh krn trlanggar bahu,kertas assignment berterabur,lupaknlh niat suci anda itu..assignment lani semua duk dlm pendrive belaka��

Heboh sekarang pasal MLM

jgn kutuk org MLM .kawan aku sorang join MLM..masa join dulu dia pakai ex5..aku pulak pakai wave125...dia cerita kat semua org dia dah booking audiTT...5 tahun berlalu..Alhamdulillah hari ini..ex5 dia dah pasang box givi+sportrim racing boy...audi TT ada jd wallpaper laptop dia

p.s siapa lagi nak tipu orang melayu kalau bukan org melayu sendiri

Foto Cerpelai ‘Tunggang’ Belatuk Jadi Viral Di Media Sosial


Oleh kerana elemen unik dan humor, satu imej yang memaparkan seekor cerpelai dan burung belatuk terbang bersama-sama menjadi viral di media sosial kini.

Mana taknya, kejadian tersebut hampir tidak boleh dipercayai oleh banyak pihak sehinggakan ada yang menuduh si penyebarnya telah melakukan ubah suai terhadap gambar itu.

Namun, individu tersebut kemudiannya menafikan tentang andaian yang dibuat lantas menerangkan kisah di sebalik foto terbabit.


Menurut Martin Le-May, seorang jurugambar sambilan yang menetap di London, dia menyaksikan sendiri kejadian tersebut sebelum mencapai kameranya dan merakamkan momen berharga itu.
Ceritanya lanjut, kejadian tersebut telah berlaku pada Isnin lalu ketika dia bersama isterinya sedang beriadah di Hornchurch Country Park.

Niat asalnya, dia ingin menyaksikan sendiri burung belatuk hijau yang berkeliaran di situ, namun tak menyangka terserempak dengan dua haiwan itu serentak.

Foto tersebut kemudiannya dimasukkan ke salah sebuah akaun Twitter sebelum menerima banyak reaksi dari jurugambar dan peminat burung.

Walaupun nampak comel, namun terdapat kisah ‘hitam’ di sebalik insiden tersebut. Rupa-rupanya, cerpelai yang ‘menunggang’ si belatuk sedang cuba untuk menjadikan unggas itu sebagai mangsa santapannya.

Walau bagaimanapun, belatuk itu berjaya meloloskan diri kerana kehadiran Le-May dan isterinya disedari oleh cerpelai lalu dia melepaskan burung itu.

Suamiku Encik Rider Hati Tisu


Sinopsis Filem - IMDB Rating 8.5/10 Mengisahkan Rudi lakonan Haron Harjit Sing yang mempunyai banyak saman JPJ. Ini disebabkan motor Rudi kerap kali ditahan JPJ kerana abang2 JPJ tak dapat mengenalpasti jenis sebenar motor yang Rudi pakai. Ini semua berpunca daripada sikap Rudi yang suka mengubahsuai motorsikalnya secara ekstrem. Memuaskan nafsu katanya. 

Namun segalanya berubah apabila Rudi mendapat tahu beliau sebenarnya dari kecik dah dijodohkan dgn Wawa (lakonan Lisa Suvarnabumi), anak kepada seorang pegawai JPJ yg jugak kawan kepada bapak Rudi. Rudi yg pada mulanya tidak suka pada Wawa akhirnya jatuh cinta setelah Wawa turun 50kg daripada 100kg hari2 makan telur, sayur dan just minum air masak.

Namun segalanya berubah apabila Rudi terjumpa posting FB Wawa yang mengutuk keras tindakan seorang penunggang motorsikal Bajaj Pulsar yang memakai lambang BMW. Malu katanya pakai Bajaj. Rudi pun merajuk lantas melarikan diri ke sebuah pusat urut di Dannok. Mampukah Wawa memujuknya? Adakah Wawa akan jadi isteri Rudi yg sah? Adakah Rudi akan menjual motornya selepas berkahwin? Di hospital manakah Wawa akan bersalin lepas bernikah nanti?


Sumber: https://www.facebook.com/SembangDeras

Jumlah pageviews dah 3 juta lebih

Blogging sejak 2010..jumlah pageviews akhirnya cecah 3 juta...Tp alexa rank jatuh menjunam..page rank je maintain 2/10..dh makin malas nk update blog..org byk tgk wasapngn fb je..huhu..

Kisah berwasap dengan mak

Dia yang whatapps kita dulu



Tak plan pun...



Dapat tak mesej ni?



Chocolate kiss




Sahabat di Tandas Awam

Kisah yang menceritakan tentang kecanggihan teknologi ini berlaku antara tiga orang sahabat ketika mereka berhenti disebuah tandas awam.

Ahmad, selepas membasuh tangan..

Budi dan Charlie: "Ape bende kat tangan ko tu? Awat bergetaq tangan hang tu tu haa?"

Ahmad: "Ohh ni namanya pager, canggih kan besar tangan aku jerk.."

Budi, semasa dalam tandas.

Budi: "Tolong pegang handphone aku ni.."

Ahmad dan Charlie: "Kalau ade call in caner? Aper yang terlekat kat telinga ko tu?"

Budi: "Ooo.. ni namanyer bluetooth.. kalau ade orang call, dari jauh aku boleh jawab.."

Charlie, selepas keluar tandas dengan membawa tisu tandas yang masih terlekat di punggungnya.

Ahmad dan Budi: "Kenapa tisu iu terlekat disitu, Charlie?"

Charlie : "Ohhh ini mesin fax saya!! Saya bawa kemana-mana sahaja.."

Siapakah pencipta ALLAH s.w.t

Seorang Dahri atau Mulhid (atheis) telah menemui Sheikh Hammad iaitu guru Imam Abu Hanifah. Sebelum itu, dia telah mencabar para ulama’ berdebat dengan mengatakan:
“Kalian mengatakan Allah itu wujud tanpa ada tempat, sedangkan setiap yang wujud mesti mempunyai tempat”.
Ramai ulama telah kalah berdebat, kemudian si Dahri ini bertanya kepada orang ramai:
“Masih adakah ulama di kalangan kamu yang mampu berdepat denganku?”
Mereka menjawab: “Ada, beliau bernama Sheikh Hammad”.
Si Dahri pun mohon Khalifah agar perintahkan Sheikh Hammad untuk berhujah dengannya. Khalifah memperkenankan permintaan Si Dahri dan memerintahkan Sheikh Hammad dengan diberi tangguh hingga keesokan harinya. Pada pagi esok, Imam Abu Hanifah yang masih kecil telah mendapati gurunya itu berada dalam keadaan dukacita. Beliau pun bertanyakan sebabnya. Gurunya menjawab:
“Aku telah dipanggil oleh Khalifah untuk berdebat dengan si Dahri dalam perhimpunan para ulama. Semalam aku juga telah bermimpi sesuatu yang buruk”.
Imam Abu Hanifah: “Apa yang Tuan Guru mimpikan?”
Sheikh Hammad: “Aku bermimpi melihat sebuah dusun yang sangat luas yang terhias. Terdapat sepohon pokok kayu yang berbuah. Kemudian, muncul seekor babi dari suatu penjuru kampung dan memakan buah-buah pohon tersebut sehingga habis dedaun dan buah-buah tersebut. Hanya tinggal batang kayu sahaja. Kemudian, muncul pula seekor harimau daripada umbi pohon tersebut lalu terus menerkam babi itu dan membunuhnya.”
Imam Abu Hanifah: “Allah Taala telah mengajarkan saya ilmu ta’bir mimpi. Saya mendapati mimpi ini baik bagi kita dan buruk bagi musuh kita. Jika Tuan Guru izinkan, bolehlah saya ta’birkannya.”
Sheikh Hammad: “Ta’birkanlah wahai Nu’man” (nama sebenar Imam Abu Hanifah).
Imam Abu Hanifah: “Dusun luas yang terhias itu adalah agama Islam. Pohon kayu yang berbuah itu ialah para ulama. Batang kayu yang tertinggal itu ialah Tuan Guru sendiri. Babi yang muncul itu ialah si Dahri, manakala harimau itu yang membunuh babi tersebut ialah saya sendiri. Berangkatlah, saya akan turut menemani Tuan Guru. Dengan berkat hemat Tuan Guru dan berkat hadrat Tuan Guru, saya akan patahkan hujahnya.”
Sheikh Hammad bergembira dengan kata-kata Imam Abu Hanifah itu, lalu bertolak bersama ke Masjid Jami’. Kemudian, Khalifah tiba di samping orang ramai telah berhimpun di sana. Si Dahri datang dan terus naik ke mimbar serta bertanya:
“Siapakah di kalangan kamu yang akan menjawab soalan-soalanku?”
Imam Abu Hanifah menjawab: “Nyatakan saja soalan kamu, orang yang tahu akan menjawabnya.”
Si Dahri: “Siapakah engkau ini, wahai budak? Engkau bercakap denganku sedangkan orang-orang yang ada kemegahan, orang tua, berserban besar, berpakaian labuh dan berlengan baju yang luas tidak mampu berdebat denganku. Inikan pula kamu yang masih kecil, masih mentah dan hina.”
Imam Abu Hanifah: “Allah Taala tidak memberikan ketinggian dan kebesaran kepada orang yang berserban besar, berpakaian penuh kemegahan dan berlengan baju yang luas, tetapi Allah memberi kepada para ulama seperti firman-Nya, bermaksud:
Dan (Allah memberikan kepada) orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Surah Al-Mujadalah (58) : 11
Si Dahri: “Engkaukah yang akan menjawab soalan-soalanku?”
Imam Abu Hanifah: “Aku akan menjawab dengan taufiq Allah.”
Si Dahri pun mula bertanya: “Adakah Allah itu wujud?”
Imam Abu Hanifah: “Ya.”
Si Dahri: “Di mana?”
Imam Abu Hanifah: “Allah tidak bertempat.”
Si Dahri: “Bagaimana mungkin Dia wujud tapi tidak bertempat?”
Imam Abu Hanifah: “Dalilnya ada pada diri anda.”
Si Dahri: “Mana dia?”
Imam Abu Hanifah: “Bukankah kamu mempunyai nyawa?”
Si Dahri: “Memang.”
Imam Abu Hanifah: “Di manakah tempat nyawa atau roh kamu itu? Di kepala kamukah? Atau di perut kamu? Atau di kaki kamu?”
Si Dahri tercengang-cengang tidak tahu jawab. Kemudian Imam Abu Hanifah menyebutkan pula tentang air dengan mengatakan:
“Bukankah air susu itu mempunyai lemaknya?”
Si Dahri: “Ya.”
Imam Abu Hanifah: “Di manakah terletaknya lemak itu di dalam susu? Adakah di sebelah atas atau di sebelah bawah?”
Sekali lagi Si Dahri tidak dapat menjawab. Imam Abu Hanifah menambah: “Sebagaimana roh juga tidak bertempat di dalam tubuh, lemak tidak bertempat di dalam susu, maka Allah juga tidak bertempat di alam buana ini.”
Si Dahri menyoal lagi: “Apa yang ada sebelum Allah dan apa yang ada selepas-Nya?”
Imam Abu Hanifah: “Tiada sesuatu sebelum Allah dan tiada sesiapa selepas-Nya.”
Si Dahri: “Bagaimana dapat memahami tiada sesuatu yang mendahului yang wujud dan tiada sesuatu selepasnya?”
Imam Abu Hanifah: “Buktinya ada pada anggota badanmu.”
Si Dahri: “Apa dia?”
Imam Abu Hanifah: “Tiada sesuatu pun yang mendahului ibu jari tanganmu. Dan tiada sesuatu pun yang ada selepas jari kelingkingmu. (penulis: logik ini sangat tinggi, barangkali orang awam macam kita tidak memahaminya, wAllahua’lam) Begitu jugalah dengan Allah Taala. Tiada sesuatu sebelum-Nya dan tiada sesuatu selepas-Nya.”
Si Dahri: “Ada satu lagi soalan yang ingin aku tanyakan.”
Imam Abu Hanifah: “Kemukakanlah, Insya Allah aku akan menjawabnya.”
Si Dahri: “Apakah yang dilakukan oleh Allah sekarang?”
Imam Abu Hanifah: “Cara engkau tidak betul. Sepatutnya orang yang menjawab mesti berada di mimbar dan orang yang bertanya berada di bawah. Aku akan menjawab jika aku berada di mimbar dan engkau pula di bawah.”
Si Dahri pun turun, Imam Abu Hanifah pula di mimbar. Setelah beliau duduk, si Dahri itu pun bertanyakan soalan tadi.
Imam Abu Hanifah menjawab: “Inilah yang Allah Taala lakukan sekarang. Dia menggugurkan yang batil seperti kamu dari atas ke bawah dan menaikkan yang benar seperti aku dari bawah ke atas.”
Si Dahri rasa tertewas dan hujahnya dipatahkan.

Pantai timur akan lahirkan ramai penerjun berbakat


Generasi baru di pantai timur ramai berbakat yang menggantikan panda lela renong..mcm2 style ada.terjun tiruk pun ada hehe

cara org Malaysia ukur suhu







hahaha
kalau sejuk..
sejuk gila..
sejuk gila babi

Kalau jodoh....


UFO terhempas punca ikan mati

Okinawa: Objek terbang tidak dikenali (UFO) yang terhempas ke dalam laut di Okinawa, didakwa menjadi punca berjuta-juta ikan mati di perairan kepulauan itu minggu lalu. 

Berjuta-juta ikan mati di perairan kepulauan itu dan setakat ini lebih 50 tan sudah dibersihkan di sepanjang pantai dan beberapa wilayah yang berhampiran. 

Lebih menghairankan bangkai yang ditemui mati itu menunjukkan kesan terbakar dan pendarahan di bahagian mata. 

Laman web Veteran Today melaporkan, wartawan mereka menghubungi dengan sumber boleh dipercayai pemerintah Jepun yang menyaksikan proses mengeluarkan UFO yang terhempas itu. 

Kesan kemalangan UFO 

“Saya dapat mengesahkan bahawa jutaan ikan yang mati di perairan Okinawa adalah kesan daripada ‘kemalangan’ UFO terbabit. 

“Kami mempunyai pakar yang ditempatkan di kapal JS Kurama di laut Jepun yang bertanggungjawab membawa bangkai UFO itu ke permukaan,” kata sumber itu yang dipetik laman berkenaan. 

Sumber itu juga menyatakan Perdana Menteri Jepun sudah dimaklumkan bahawa cecair misteri yang mengalir dari UFO terbabit menyebabkan asap beracun naik ke permukaan laut. 

Katanya, cecair itu bukan saja membunuh ikan tetapi asap yang dihasilkan menyebabkan anggota penyelamat sukar menaikkan bangkai UFO terbabit. 

Halang media siar 

“Pakar turut menyatakan kebimbangan bahan kimia UFO itu boleh mencemarkan air laut dan membunuh hidupan di sekitarnya. Malah ketika diangkat, air laut di sekitar UFO terbabit mendidih,” kata sumber itu. 

Perdana Menteri Jepun Yoshihiko Noda dilaporkan menandatangani perintah menghalang media di negara itu melaporkan mengenai nahas yang berlaku. - Agensi

P.S / Tak sangka UFO masih lagi melawat bumi hehe..secanggih pesawat UFO pun boleh terhempas..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...