Kisah Pasal Sumpah Laknat

Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, Jumaat kecoh apabila jemaah jemaah dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) masuk ke ruang solat utama di hadapan mimbar masjid.

Suasana menjadi tidak terkawal sekitar pukul 2.10 petang apabila mereka melaungkan takbir sambil dipercayai bagi menghalang majlis angkat sumpah Datuk skey diadakan.
Amat memalukan apabila diantara mereka mengeluarkan perkataan seperti BABI dalam masjid. Kemudian ditegur sendiri oleh mereka dan dia meminta maaf



Pandangan Aku

Orang yang mengeluarkan perkataan tu menentang sumpah laknat di dalam masjid tetapi sangat berani mencarut di dalam masjid..isk2 apa nak jadi..ini lah yang terjadi kalau terlalu taksub kepada politik...

Terus terang cakap aku sendiri tak tahu hukum hakam sumpah laknat..kalau pun sumpah laknat tak boleh buat tapi takkan lah sampai nak mencarut dalam masjid..

Aku tertarik nak cerita pasal sumpah laknat ni sebab aku teringat time aku g umah arwah atok aku dulu time raya kat felda sungai siput abah aku ada sebut pasal sumpah laknat kat umah kawan abah aku tu...time tu abah aku cakap ade orang kampung tuduh sorang tu penduduk kampung tu jugak buat zina ngan bini orang..tapi dia tak ngaku.memang kecoh lah satu felda sungai siput time tu.tapi siap berani nk buat sumpah junjung quran dalam masjid cakap dia tak buat..

Abah aku cakap nak di jadikan cerita pas tiga hari orang yang buat sumpah laknat tu kena penyakit misteri dan terus meninggal...abah aku cakap bende ni jadi sebelum aku lahir lagi..masa tu abah aku jadi penoreh getah lagi kt felda sungai siput tu....fuh memang lama tu aku cakap hehe

Tak tahu lah ada kaitan ke tak dengan sumpah yang dia buat tu..atau hanya kebetulan semata..

Jadi pandangan aku jangan lah sesekali berani nak buat sumpah laknat kalau perkara yang nk disumpah tu tidak benar atau hanya nak fitnah..takut nanti makan diri balik..sebab ini bukan perkara main-main...takut nanti akan sumpah akan melaknat diri orang tu balik..kalau tak dilaknat di dunia akan di laknat di akhirat bagi orang yang berdusta dalam sumpah

Boleh baca hukum hakam dan kesan sumpah laknat dengan lebih detail kat sini [link]

P.S Aku tak sokong mana-mana pihak..hehehe..tak suka politikus nie...buat entry ni pun sbb nk citer pasal cerita abah aku tu je hehehe

Sumber video: http://politikharian.com/?p=3969
Sumber rujukan:
1)http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html
2)http://dnobiz.com/santai/sumpah-laknat-apa-bila-dimana-dan-bagaimana/
3)http://drmaza.com/home/?p=368
4))http://soaljawab.wordpress.com/2008/07/09/hukum-hakam-mubahalah/

1 comment:

Shahiran said...

Ada dah dalam oasis program tanya ustazah. Walla hi wabilla hi.. Ustazah tu cakap pada akhir zaman, ramai sangat orang munafik akan gunakan sumpah laknat sebagai cara untuk meneruskan pembohongan yang dilakukan. Dalam ertikata lain, majoriti yang menggunakan sumpah laknat adalah orang jahat. Err.. sy juga tak sokong anwar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)