Dalam Rumah Aku Ada Cicak Tokek!!!!!!

Korang tau cicak tokek tu ape...org kampung aku panggil pok key sbb cicak ni mengeluarkan bunyi pok key hehehe..aritu aku balik kampung kt parit buntar..tapi cicak tokek yang masuk rumah aku ni rumah kami yang lagi satu kt penang...abang ipar ngn abah aku duduk rumah tu...abg ipar aku ckp ada cicak tokek masuk rumah..dah tangkap dah.skang ni duk bela bagi besaq..aku cakap lah biaq betul.ni cicak yg ubat HIV tu ke.pas abg ipar aku tunjuk video baru aku caya...

Bila pikir2 balik baru aku ingt..aku memang pernah nampak cicak tokek ni dalam rumah, dulu masa aku sekolah menengah..dulu aku ingt itu cicak gergasi siap ada corak kt badan...masa tu org tak tau lagi cicak tokek ni ubat virus HIV

Aku rasa cicak tokek tu mai dari bukit2 batu sebelah umah aku lah..kt sebelah umah aku pun ada paya gak.umah aku kat penang tu tepi hutan..ulaq sawa burung ngn ulaq senduk pun pernah masuk rumah tu..Abang ipar aku cakap ada orang nak beli RM5 ribu..dia tak nak jual..dia nk bela bagi besaq dulu..bila aku tengok harga tokek tu..mak ai..lagi mahal dari emas tu...

Jom baca cerita pasal tokek ni


                    Hai..harga saya RM1.2 juta

Cicak ini dikenali sebagai tokek dalam jenis cicak besar yang selalunya ada didalam hutan dan ada juga jenis tokek rumah. ramai yang tidak tahu kini ramai yang menjadi pemburu tokek ini telah merupa kehidupan mereka menjadi lebih baik kerana hanya memburu dan menjual tokek. bagi sesetengah peniaga tokek pula, mereka memilih untuk menternak atau memelihara tokek supaya menjadi lebih berat dan lebih mahal untuk dijual.

tokek dijaga dengan rapi ada yang memberikan susu B complex untuk memastikan tumbesaran cicak tokek ini. sesetengah petua bagi penangkap tokek pula ianya tidak boleh ditangkap menggunakan tangan kerana bimbang tokek akan merasa sakit dan Stress akibat sakit tersebut lalu hilang berat badan tokek itu.
aktiviti memburu tokek ini aktif di borneo iaitu sabah dan serawak dan negara indonesia.

lawak pulak dengarnnya haha tapi itu la kebenarannya. :D

OK sekarang kita berbalik kepada soal harga tokek ni… betul ke harga menatang ni berjuta? jawapannya betul, malah lebih daripada itu kita tengok kadar harga bawah ni:

 
Harga tokek pada May 2010 :
220gram =RM2,300.00
300gram =RM100,000.00
400gram =RM180,000.00
500gram =RM500,000.00
600gram =RM600,000.00
800gram =RM800,000.00
1000gram =RM1,200,000.00
Peningkatan harga yang amat tinggi pada Julai 2010
Harga tokek pada JULAI 2010 :
220gram =RM3,000.00-RM5,000.00
240gram=RM5,000.00-RM8,000.00
250gram =RM8,000.00-RM15,000.00
280gram =RM10,000.00 – RM30,000.00
300gram =RM150,000.00-RM200,000.00
350gram =RM200,000.00 ke atas
400gram =RM300,000.00 ke atas
500gram-999gram =RM1,000,000.00-RM5,000,000.00
1000gram- ke atas =RM6,000,000.00- RM50,000,000.00


Sebelum ini hanya tokek yang beratnya melebihi 300 gram menjadi pilihan pembeli, tetapi kini 200 gram dan ke atas juga turut berada dalam senarai wajib buruan. Berikut adalah senarai perbandingan harga mengikut kajian saya ke atas senarai yang diberikan oleh pembeli Dipercayai senarai harga ini hanyalah pembuka harga kepada si penjual tokek.
Jika senarai ini hanya pembuka harga, sudah tentu harga sebenar tokek di dalam pasaran jauh lebih tinggi daripada senarai tersebut. disebabkan harganya melambung macam biasa la manusia tak boleh nampak duit banyak, ada juga kes berbunuhan di Sabah kerana penjualan cicak ini. dan sebab itu penjualan cicak ni di tempat yang selamat dan rahsia.

Kenapa mahal sangat?
mesti korang baca artikel ni sakit ati, geram sebab nak tau sangat kenapa menatang ni mahal sangat hehe.
Ok..kenapa harga tokek ni mahal? jawapannya Cicak tokek ini  dikatakan mempunyai khasiat menyembuhkan jangkitan virus HIV/AIDS. khasiat ubat penyembuh aids itu didapati pada lidahnya dengan syarat berat tokek ini mestilah 3 aun ke atas dan masih dalam keaadaan hidup… kaedah membuat ubatnya tak payah la aku bagi tau tu kerja diorang.. tapi tokek ini di eksport ke jepun dan China untuk di proses menjadi ubat yang diberi nama  Anti Retroviral (ARV)



Sumber Artikel:http://aidil.clanteam.com/2010/07/harga-cicak-rm1-2-juta-sekilo/

P.S Nape lah aku tak tangkap je dulu cicak tokek ni..buat haiwan peliharaan ke..ape ke hehehe..dh dpt kt abg ipar aku..kaya lah dia pasni hehe

8 Budak Comel Komen:

Syukri Mohtar said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jom carik..pastu boleh jadi kaye[wah.macam senang je nak cari]

missh chiorika said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

perh ..
mahal lah seyh harga cicak tokek ...
tapi tengok kaler cicak tuh agak menakutkan la -.-'

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jom2..kena banyk tengok national geografic dulu hehehehe

Zul Ikram said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila ada niat nak cari tak jumpa . bila tada terjumpa plak . sarung tangan tada, lidi tada , tembakau tada . semua tak menjadi nak tangkap tokek ni . haha

E Ja said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahhh untung betol. tak yah g tgkap, dia yg dtg terkedek2 mintak dibela..huhuhuhh..kalau org lain siap kena pegi kedai jual binatang lg nak dptkan

Muslimah Optimis said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

fuyoooooo... "petua bagi penangkap tokek pula ianya tidak boleh ditangkap menggunakan tangan kerana bimbang tokek akan merasa sakit dan Stress akibat sakit tersebut lalu hilang berat badan tokek itu."

lawak la..hihihihi..tapi mahei benonye..

WNfWI @ Zie said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hohoi..mahal gak..tp xpe la, geli!!..asal sm spesis ngan cicak je, mahal cane pon tetap geli!!

p/s: ade kes ngan cicak..huhu

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nak cari kat mana pasaran utk jual binatang nie...?? kot2 ak dapat bleh gak jual nnti kalu dah taw tang mana marketnya nnti..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...