Perkahwinan Mengikut Adat : Membebankan Dan Menggalakkan Maksiat

Oleh : hafizquran

Bismillahirrahmnairrahim

Bila melihat kepada kejadian rogol, zina dan seangkatan dengannya yang terjadi begitu menular sejak akhir-akhir ini, ana terfikir di mana silapnya. Penzinaan terjadi sudah terlalu banyak. Dari dewasa, tua bangka sehinggalah kanak-kanak bawah umur, sudah pandai berzina dan dalam proses mempelajari ilmu 'seks'. Di manakah silapnya?

Tetapi yang ingin ana tekankan ialah soal perkahwinan. Bila sebut bab kahwin semua seronok. Sebab apa? Dapat hidup bersama, dapat melepaskan rindu dan rasa kasih yang dipendam selama masih dalam 'pantang', dapat bersama mengharungi suka duka yang dulunya hanya seorang saja kini dapat berdua berkongsi derita dan bahagia. Sungguh indah bila dapat bersatu.
Alangkah....Namun, itu semua tak mungkin dapat menjadi kenyataan bila terlalu mengikut adat. Bukanlah ana ini anti adat. Ana pun Melayu juga. Lahir dalam suasana penuh adat keMelayuan. Ana tidak bencikan adat.

Namun cara adat itu di'pertuhankan' yang membuat ana begitu resah, gelisah, keluh kesah dan marah. Jika bukan kerana adat, ramai yang telah dapat melayari bahtera yang diimpikan bersama, ramai dapat melahirkan zuriat-zuriat yang halal dan bersih dan sihat bahkan ramai juga dapat menghindarkan segala maksiat termasuk zina.

Apakah kita terfikir, kenapa ramai anak luar nikah? Kenapa banyak sangat kes zina, rogol, liwat dan sebagainya? Dalam lingkungan umur berapakah yang selalu terjadi kes sebegini?Nah sekarang masanya untuk kita kaji kembali punca terjadinya penzinaan. Kita selalu marah orang ini berzina, orang itu berdua-duaan berkhalwat dan akhirnya ditangkap basah.

Pernah kita tanya kenapa? Ramai yang ditangkap dalam lingkungan 20-40 an. Sudah boleh jadi mak budak dan bapak budak. Kenapa lakukan ini semua? Jawapan ramai yang memberi; "Nak kawin takleh encik, tak jumpa rindu, nak jumpa kat rumah mak bapak tak bagi, jadi kat sini sajalah tempat kami melepaskan rindu yang terbungkam di kalbu". Itulah dia antara jawapan yang ana kadang-kadang rasa sedih. Bila ditanya kenapa tak kawin saja? Jawabnya; "Hantaran tinggi sangat, memang nak kawin, tapi kena kumpul dulu sikit-sikit, dah cukup baru kawin."

Jawapan yang diberi agak selamba, tapi itulah gambaran kenapa ramai muda-mudi berkhalwat.Semua ini terletak di tangan ibu bapa, semua pasangan ibu bapa pasti ada anak-anak mereka yang hendak berkahwin. Selamilah hati anak-anak itu. Jangan sekat keinginan mereka untuk membina rumahtangga yang halal lagi berkat dengan segunung adat yang pastinya menyesak jiwa anak-anak ini. Kalau hendak diletakkan hantaran biarlah logik dan berpada-pada dengan kemampuan di teruna atau duda itu.

Mas kahwin pula kata Nabi S.A.W., yang paling baik ialah paling rendah mas kahwinnya. Hantaran dan mas kahwin bukanlah tanda ingin menjual anak!Bahkan dalam Islam, tiada langsung disebut hantaran. Orang kita ini terikut-ikut adat Hindu. Seperti pelamin, adat Hindu yang diikut, bukan satu sunnah. Haram bersanding di khalayak ramai bercampur laki perempuan bukan muhrim. Boleh bersanding asalkan hanya untuk saudara mara yang muhrimnya. Itu hukum jika mahu bersanding.

Dalam Islam pula , yang ada hanya mas kahwin, yakni belanja bagi pengantin perempuan. Takkan mak bapak pun nak tumpang mas kahwin dan hantaran anak. Itu muka tak malu namanya. Adat ini kadang-kadang menyusahkan kedua belah pihak. Kena tangkap basah siapa malu? Akhirnya kahwin free!Janganlah hendak menanamkan rasa riyak pula dalam kenduri yang sehari itu. Hendak menunjukkan kemewahan, kecantikan dan ke'gah'an hingga berhabis berpuluh ribu. Akhirnya rumahtangga kekal hanya tak sampai setahun, kerana terlalu mengikut adat bukan mengikut sunnah.Telah banyak kita perhatikan suasana kahwin cerai yang berlaku begitu banyak sekarang. Pernahkah kita kaji, abis-abis kita katakan tiada jodoh. Allah takkan menzalimi manusia itu dengan memalukan mereka kerana cerai itu sendiri perkara halal yang paling dibenci Allah S.W.T.

Salahkan diri kita kerana salah memilih dan terlalu ber'adat'.Adat boleh tapi jangan sampai ia menjadi faktor penghalang kebahagiaan dan kemajuan umat. Kembalilah kepada sunnah, wasatiah dan lebih tawaddu'

Wallahua'lam

Nota : Alhamdulillah kalau semakin ramai masyarakat yang sedar tentang perkara ni..tapi apa yang kita lihat tak ramai masyarakat yang nak memudahkan urusan tersebut,sebaliknya suka membebankan remaja yang ingin berkahwin dengan pelbagai 'karenah birokrasi' sehingga menyebabkan niat kahwin tertangguh semakin lama..ada pula yang bertunang dalam tempoh yang terlalu lama,dengan alasan belum cukup kumpul duit,sedangkan dalam tempoh tersebut sudah macam2 maksiat yang terjadi antara mereka..di pihak orang tua pula,kenapa tidak memudahkan urusan tersebut..sanggup pula tengok anak muda terbeban asalkan dapat kahwin ikut adat yang menyusahkan..
fikirkanlah..mana yang patut di dahulukan..adat atau ibadat?

Sumber: http://hafizquran.blogspot.com/2007/12/dari-segi-bahasa-perkahwinan-membawa.html

4 Budak Comel Komen:

puteraduyong said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tu la masalahnya...bila adat sudah dijunjung terlampau tinggi...

WNfWI said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bersederhana mengikut sunnah Rasulullah..insyaAllah menjamin redha Allah

AISHA INANI said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

KJ ana rasa dah dua kali anta buat entry begini.
or copy from someone dgn entry begini...
ana syak something lah...

APAKAH KJ SUDAH DEKAT TARIKHNYAA??? grrr!

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@AISHA INANI
Yup ana sendiri pun rasa dah dekat rasanya hehehe..anti pun cepat2 kan lah ye..tengok dh in realtionship tu..jgn lama2 ok hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...