Kisah Seram:Hati2 kalau bawak balik pokok

Kisah ni dh lama berlaku..tak silap masa aku darjah 5 mcm tu....firstly nk g tau ini bukan mimpi atau cerita rekaan..memang citer betul2 hehe..ye lah korang dh bape kali tertipu dengan entry aku yg sebelum ni hehe....

Petang tu aku ngn mak aku g bendang kt rumah tok aku..g lah jalan2 kt batas bendang sape ntah kt belakang umah tok aku tu..aku ngn mak aku duk cari kangkong dlm parit nk buat lauk tuk mlm...time nk balik mak aku jupe satu pokok ubat ni..tak silap mak aku ckp pokok tu tuk ubat ape tah aku pun tak ingt dh..yg pasti mak aku ckp susah jupe pokok tu...mak aku memang expert bab2 pokok2 herba ni..misai kucing lah..daun ketum lah semua mak aku tau hehehe....

So dh nk magrib time tu..mak aku cangkul ngn akar2 dia sekali bawak balik umah sbb nak tanam kt umah...balik je mak aku letak dlm bilik air kt tepi tak terus tanam lg...

so malam tu kami memang tak rasa ape2 lg..esok tu adik aku yg darjah dua sakit..dia muntah2 pastu sakit perut..bawak g klinik mcm biase lah doktor ckp tak sakit ape pun...yg peliknya bila malam je adik aku bangun time tido meracau2..mcm org yg selalu jalan time tido...

esok tu mak aku pun panggil bomoh ni..tak tahu lah aku bomoh yg guna perubatan islam ke tak..sbb mlm tu mak aku dh mimpi bende yg pelik..mak aku ckp ada org ckp ada barang yg mak aku ni dh amik dr seseorang..pikir punya pikir baru mak aku pasan ada amik pokok tu...

So bomoh tu dtg pagi..cuma aku, mak ngn abah aku je ade...bomoh tu amik air segelas pastu dia jampi ape tah..dia masukkan 2 biji beras dlm air tu..aku tgnk beras tu bergerak2 pastu dua bijik beras tu bercantum..air tu guna tuk sembur kt muka adik aku..cian dia..hehe...pastu part yg agak seram time nk suh bende tu kuar..bomoh tu guna lada hitam dulu..picit kt anggota yg paling bnyk bergerak sbb kt situ dia menyorok...kira mcm nk paksa bende tu kuar lah..last2 dia guna keris kontot maksud aku pendek hehe..dia letak kt celah ibu jari kaki..adik aku ape lg duk jerit sakit2..mata bersinar garang...so pastu aku pun ingt camne leh baik camtu je sbb aku dh larik kuar umah takuttt hehehe..ye lah time tu aku kecik lg ehehe

bomoh tu ckp bende tu org kampung panggil 'bajang' bukan badang k hehe..bajang ni tugas dia selalu menjaga harta bende org mcm sawah atau tanaman org yg bela dia..so tmpt tinggal dia kt pokok tu..hehe..

so bomoh tu suh mak aku sendiri buang balik pokok tu kt sungai yg mengalir..ape lagi mak aku sepantas kilat amik pokok tu kt dalam bilik air g buang kt dlam parit hehe..rasanya mak aku dh serik kot nk amik pokok sebarangan kt bendang or belukar hehehe

Pengajaran kt sini bukan nk citer pasal khurafat ke ape ke..cuma hati2 especially kalau masuk hutan ke..ke semak samun ke..baca ayat kursi dulu ke.bismillah dulu ke..erm..pasal kaedah org kampung dulu mcm cakap "tuk nenek cucu mintak amik sikit" atau "tuk nenek...cucu mintak tumpang lalu dtg sini" memang aku tak setuju..hehe...

2 Budak Comel Komen:

Hanis Jow said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kisah seram, tapi knp aku bace aku gelak? haha
best entry:)

zaL_cdpx said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mtk lalu ape smuer tu dh syirik tu..., cuma baca bismillah dlu & plg penting.., amikla siang2.., maghrib tu kan x elok. kna dok dlm umah sbb time tu jin n setan2 tukar shift

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...