Usaha2 memboikot roti Gardenia yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (BERNAS)


Bagi korang yang belum tahu lagi pasal isu ni, seminggu dua yang lepas, dah ada satu mesej yang disebarkan dikalangan puak-puak cina untuk boikot produk keluaran melayu.

Dorang juga menyeru agar kaum dorang memboikot roti Gardenia yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (BERNAS) kerana Gardenia telah menghentikan pembelian tepung gandum dari Syarikat milik Robert Kuok.

Puak-puak cina tu kata, sekarang ni bangsa melayu melalui UMNO/Barisan Nasional dah menganiayai kaum dorang apabila satu persatu monopoli perniagaan dorang disaingi oleh orang melayu.

Dibawah ni adalah alat propaganda yang dorang sebarkan dalam Fesbuk, forum dan juga blog..




So.., gua harap korang semua dapat hindarkan dari membeli roti jenama MASSIMO tu.. Belilah barangan keluaran bumiputera.

Kalau korang nak lagi jelas.., sila baca apa yang ditulis oleh saudara kita di bawah ni.. Gua copy dari komen dalam entry di blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia..

probro said…

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu.

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi. Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun. Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi.

Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.

Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti melayu.

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama. Boikot tetap boikot massimo.


SUMBER :  
1)muslimconsumer4u.blogspot.com
2)http://www.gilerkentang.com/usaha2-memboikot-roti-gardenia-yang-dimiliki-oleh-tan-sri-syed-mokhtar-al-bukhary-bernas/

17 comments:

Hamba Ilahi said...

hairan jugak kenapa perlu wujud polemik-polemik perkauman dalam negara 1Malaysia ni...
btw sy follow blog anda
:)

Unknown said...

aku pernah baca idea yang sama dalam Blog Cursing Malay pasal Gardenia dan Masimo. tapi dia tulis secara metafora je la. bukan literally.

ROJAK said...

kembali kepada Islam..taknak cerita sangat pasal bangsa, kita dah cukup bermusuhan dengan kaum2 lain. kuatnya bangsa itu dengan kuatnya pegangan Islam. mari sama-sama kita bantu pertingkatkan ekonomi Islam di Malaysia.

Anonymous said...

Jom Boikot Masimo Serta Keluaran Bukan Islam Yang lain..jom maju kan keluaran bumiputra..kalu depa bley buat..kita pun bley buat..Kita sudah lama tertipu dengan produk dikeluarkan oleh bukan islam. Jom beli barangan bumiputera..Cam tempat aku, golongan penipu payah nk idop terutama TUUUUT..skali menipu terus boikot..lani hardware, kedai tayar, kedai roti dan len len banyak oragng melayu yang bukak..aku pk dlm dlm..depa bukan nk boikot melayu sebenarnya..tp lebih kpd org islam..Huh..hangin haku satu badan..

Anonymous said...

kita boikot je roti massimo ni, boikot roti massimo!!!

Anonymous said...

klu nk boikot kna buat btul2..jgn plak hangat2 tahik ayam..biar kita boikot seumur hidup kita...smpaikan pda famili trdekat...adik beradik..sedara mara...sahabat handai...biar 7 keturunan kita boikot.. insyaAllah akan trlihat hasilnya nnti..

Anonymous said...

Jom Boikot Masimo Serta Keluaran Bukan Islam Yang lain.
Cukuplah menjadi hina di negara sendiri dgn makan makanan yg dibuat oleh org kafir.

mao said...

很好!!!! support Massimo!!!!! boilkot gardenia!!!!!

Anonymous said...

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.????


Betul keh? Dia keluarga bukan jual handphone punya...biar saya correct you..
Dia dari keluarga buat nasi... nobody anti malayu ataupun anti cina ataupun anti india...kalau u rasa you dapat harga mahal ..jangan beli..same juga..beli dekat tesco ataupun dekat My DIn...itu your choices...nobody force you to buy..and tesco buka bukan untuk paksaa semua kedai runcit..tapi lebih banyak selection bagi semua rakyat..open minded..you will feel better bro!!

Anonymous said...

lapsap malay babi

Anonymous said...

makan tahi la gardenxx sampah malayu babi sozai

Anonymous said...

makan tahi la gardenxx sampah malay..u babi sozai ,babi semua tidak otak bodoh balik arap la

Anonymous said...

support massimo!!!

Anonymous said...

boikot massimo!!!!!!!!!!skali pun sy xpnh bli...hahaha...yg slalu mkn babi 2la babi...coz daging dia dh mix dgn babi...hahaha...byk klakor orrr..

Anonymous said...

kenapa duit tak ada halal?
=3=

Anonymous said...

kalau gardenia boleh jual dgn harga rendah sikit,mesti banyak org beli lah...

kalau tepung ada protin babi..kenapa dulu beli?kenapa gardenia masih boleh dapat halal punya logo,lols~~

Anonymous said...

Saya pun setuju guna otak la kalau tepung itu ade babi pastu ade logo halal? ade logic ke? so selamanya kita makan dengan tepung babi oh? sebelum nak cakap besar fikir la dulu kalau masih x puas hati gi la buat mogok tentang massimo kat dataran merdeka

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)