Pelajar perubatan hilang di Dublin


Ariff Alfian Rosli


KUALA LUMPUR 12 Dis. - Hasrat seorang bapa melihat anak lelakinya, Ariff Alfian Rosli yang menuntut di Dublin, Republik Ireland, untuk menjadi doktor perubatan hampa apabila anaknya itu bukan sahaja tidak meneruskan pengajian, malah gagal dihubungi di negara tersebut sejak tiga tahun lalu.
Pesara pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang telah berkhidmat selama 31 tahun, Rosli Haron, 56, kini buntu mengesan anak kedua daripada empat beradik itu setelah mencuba pelbagai usaha termasuk membuat laporan kepada polis, Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Ireland dan Kedutaan Ireland di sini, dalam tempoh tersebut.

Malah, katanya, dia dan isteri, Kamariah Hashim, 55, telah lapan kali ke Dublin dan Universiti College Dublin (UCD) untuk mencari anaknya itu yang merupakan ketua pengawas dan tokoh pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 5 Wangsa Maju pada 2001.

Rosli memberitahu, Ariff, 28, yang cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendapat tajaan pinjaman boleh ubah daripada Petronas untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di United Kingdom (UK).

"Ariff kemudian dihantar ke UK untuk membuat A Level dan pada 2003 dia dihantar ke UCD untuk melanjutkan pengajian, walaupun dalam kontrak asal anak saya sepatutnya ke UK sahaja.
"Pada mulanya saya sangsi kerana Petronas tidak mempunyai pejabat penasihat pelajar di Dublin seperti mana Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

"Namun Ariff tetap meneruskan pengajian di UCD untuk mengikuti pengajian praklinikal dari 2003 hingga ke 2005 seterusnya klinikal (2005-2008)," katanya yang datang ke pejabat Utusan Malaysia di sini hari ini.
Menurutnya, meskipun demikian, Ariff tidak dapat menamatkan pengajiannya pada waktu ditetapkan iaitu pada 2008 dan perlu menyambung beberapa semester di universiti terbabit.

Malangnya, kata Rosli, Petronas enggan menaja perbelanjaan Ariff yang menelan kos lebih 38,000 Euro (RM160,000) setahun pengajian akademik dan kos sara hidup manakala dia pula tidak mempunyai cukup wang untuk menampungnya.

"Berikutan masalah kewangan, saya sarankan Ariff agar menyambung pengajiannya di Malaysia tetapi dia enggan kerana berazam hendak lulus dari UCD dan bermula daripada situ hubungan kami terjejas.
"Sehingga sekarang, saya dan isteri gagal bertemu Ariff dan menghubunginya walaupun telah mencuba pelbagai usaha sejak tiga tahun lalu," katanya.

Tambah malang, Rosli memberitahu, dia kini berhadapan dengan saman pihak Petronas untuk menuntut wang pengajian Ariff berjumlah lebih RM890,000 daripadanya sebagai penjamin pertama.

"Mana saya ada cukup wang untuk menjelaskan wang sebanyak itu dengan pencen saya. Sudahlah kami sekeluarga menderita kerana kehilangan anak, kami kini berhadapan dengan saman pula," ujarnya.
Menurutnya, berdasarkan maklumat diterimanya, dia begitu bimbang Ariff terjebak dengan perkara negatif termasuk pergaulan bebas dan murtad.

Dia juga ingin menasihatkan ibu bapa yang mempunyai anak di luar negara supaya mengambil iktibar dan berhati-hati dengan insiden menimpa keluarganya selain berharap pihak agensi terlibat atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dapat membantu menjejaki anak kesayangannya itu.

Sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1213&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

P.S Nie berita harini kat utusan..hairan betul camne leh hilang..mintak mana2 blogger kt oversea yg jupe dia nie leh g tau kt bapa dia..dah tiga tahun hilang..takda sape bantu..malah menambah beban dgn petronas plak nak saman dorang..isk2..mcm2..bahaya gak duk oversea nie erk..huhu

9 Budak Comel Komen:

QASEHDYANA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haaaiiihh...sian....anaknye ni kemane....susah seng,blaja kat malaysia je laaa...maklum die pandai msti nk yg tbek....moge mreka dapat bsatu kembali..

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Budak ni selamat insyaAllah...mungkin takut nak berdepan dengan kedua ibubapanya dan PETRONAS yang agak "butaperut" tak sempat2menuntut semula wangnya hampir sejuta tu. Sama2 kita doakan yang terbaik untuk keluarga ini.

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Anonymous

Dh jupe dia!! http://kumbangjingga.blogspot.com/2011/12/ariff-alfian-rosli-gay-melayu-kahwin-di.html

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

X senonoh perangai....patutla hilang. Menyusahkan mak bapak dunia akhirat!

Puteri Katak said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ilang terus la unk . ish3 . buad malu je .

Wan Hayden said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

and here goes... hahah.. Rupanya....!!ada sesuatu yg 'terselindung'...xnak blik Msia,sbb ada 'bini@ suami' mat salleh yang dok belai..Ingatlah kepada Allah,keluarga,sanak saudara,asal kamu...dan agama kamu..hidup di dunia ni..sekejap saja..

cik jue tomey said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

memg hanyut la budak ni...kecian dkt mak bapak lah..ini lah klu dh terlebih bijak,dan rasa diri tu dh tak perlukan org lain..tp,ape yg berlaku kite pn tak tau..mungkin dia jd cmtu,sbb nak duit ke..yelah nk tampung plajaran dia yg kena extend tu..tp dh smpai thp mcm ni...tk patutlah.hrp dia insaf dn kembali ke pngkl jln.. pd family yg hrpkan dia..

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

susah gak klu kebijakan tu x seimbang antara dunia dan akhirat

melyssa_nadiea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bukan ilang diri..ilang segala2 ttg personaliti diri yang slama ni kita pk TULEN..wakakaka..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...