Kenapa Allah hilangkan lidah ikan?

Rasulullah SAW bersabda,''sejahat -jahat manusia pada hari akhirat Nanti ialah orang yang bermuka dua. Barang siapa bermuka dua di dunia ini. Maka di akhirat kelak dia akan mempunyai dua lidah dari lidah api neraka jahanam.''

Sabda Rasulullah lagi,''Tidak akan masuk syurga bagi orang yang suka membesar-besarkan cerita.''Bila ditanya apakah hikmah,Baginda menjawab,''sesungguhnya Allah telah menciptakan semua makhluk itu
mempunyai lidah samada yang boleh berkata-kata dan yang tidak boleh berkata,''

Seorang sahabat pun bertanya,''Kenapa ikan tidak mempunyai lidah?''
Sabda Rasulullah SAW, ''setelah Allah menciptakan Adam a.s,maka diperintahkan sekalian malaikat agar tunduk sujud kepadanya. Semua malaikat patuh pada perintah itu kecuali iblis laknat.

Oleh Kerana iblis enggan sujud,maka Allah melaknatnya serta mengusirnya keluar dari syurga dan di hapuskan rupanya yang elok itu lalu di hantar iblis ke bumi.Apabila di turunkan ke bumi iblis terus menuju ke laut.

Pertama sekali yang di jumpai iblis ialah ikan. Iblis pun menceritakan akan keburukan serta kekurangan Adam kepada ikan,''
Sesungguhnya Adam itu amat suka memburu dan membunuh binatang-binatang yang ada di lautan dan juga daratan,''

Apabila ikan mendengar kata-kata iblis itu,ia pun segera menghebahkan nya kepada binatang laut yang lain mengenai berita tentang Adam a.s. 


Oleh kerna Allah tidak menyenagi perbuatan ikan itu lalu dihilangkannya lidah ikan agar tidak lagi menyampaikan berita yang tidak sebenarnya.






IKHTIBAR:Bahaya bermuka dua.Wallahua'lam.

Hebatkan ciptaan tuhan setiap kejadian tuhan jadikan bersebab dan ada hikmah yang tersendiri yang boleh kita renungkan..so bila korang nk siang ikan tu tengok dulu ada lidah ke tak....kalau takde bukan ikan lah tu..sotong kot..hikhikhik..

P.S Puas aku mencari sumber asal atau hadith sahih tentang cerita ni sama ada benar atau tidak..tapi yang dpt aku jupe ialah kisah ni berasal dari citer tentang kisah-kisah binatang di dalam al quran..ada juga sumber mengatakan dari buku karangan Imam al-Ghazali..tapi tak tahu plak tajuk ape kitab karangan imam al ghazali tu...

9 Budak Comel Komen:

elyna said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow !

~+aSma dAud+~ said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

terbaik..setiap ciptaan pasti ada sebab dn musababnye..hehe

Fi A. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hmmm. sy tak pernah tahu ini. terima kasih sebab share. subhanallah.

asema . said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

biar benor ?

pish-boy said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Subhanallah

KUKUMALU said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kuasa Tuhan..

pingu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sahih ke hadis ni? cmne ngn binatang darat seperti siput babi n binatang2 darat lain yang xde lidah?

belogkiter said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ya Allah... saya rasa insaf kejap.. perempuan kan memang suka bercerita.. antara sedar dan tak sedar mungkin tersampaikan cerita yang tak sepatutnya

*rainyscream* said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

moga dielakkan dari perbuatan2 yang tidak disukaiNya..aminnn..

P/s:Saya datang jenguk follower saya. sebab dah capai 100. thanx to u~ :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...