Misteri Batu Bergerak



LOS ANGELES – Beberapa batu besar ditemui saintis-saintis Amerika Syarikat (AS) telah bergerak di padang pasir Taman Negara Death Valley, lapor sebuah akhbar semalam.

Racetrack playa adalah tasik yang kering bermusim terletak dia bahagian utara ,Panamint Mountains di Death Valley National Park, California, U.S.A.  Playa berarti danau kering. Ketika periode hujan lebat, curahan air akan turun dari gunung terdekat masuk ke Playa dan membentuk sebuah danau dangkal yang berumur pendek. Saat cuaca berubah menjadi panas, kumpulan air dangkal tersebut menguap dan meninggalkan lapisan lumpur yang tipis dan lembut.

Ketika lumpur itu mengering, ia mulai mengerut dan memecah membentuk mosaik-mosaik yang indah. Dan di tempat inilah fenomena aneh tersebut terjadi.Tempat ni memang terkenal dengan misteri batu bergerak di permukaan tasik.Batu racetrack ni bergerak sekali dalam 2 atau 3 tahun.Kebanyakkan kesan batu bergerak ni tahan 3 hingga 4 tahun.permukaan tasik akan menjadi kering dan merekah pada musim kemarau.Menjadi lumpur ketika musim ujan dan basah.batu-batu dolomite yang terpecah dari tebing bergerak dengan sendirinya berjalan melintasi permukaan danau yang kering. Batu-batu itu meninggalkan jejak yang terlihat dengan jelas diatas permukaan tanah, satu-satunya bukti yang menunjukkan bahwa mereka benar-benar bergerak.

Fenomena ini sebenarnya telah diketahui lebih dari seratus tahun yang lalu oleh para penjelajah dan penambang emas. Namun penelitian yang lebih serius baru dilakukan pada tahun 1948. Sampai hari ini, fenomena ini masih belum dapat dijelaskan dengan memuaskan.

 

Adakah faktor manusia dan haiwan?

Ada berapa kemungkinan batu ini bergerak. Ada yang anggap batu ni bergerak sebab binatang sekeliling yang gerakkan?  Tapi….ape motif binatang tu gerakkan?  Lagi pun kesan tapak kaki binatang tak kelihatan di sekitarnya. Kalau nak kata semut atau serangga kecil tak mungkin sebab batu tu memang berat.kalau pasir bolehlah diangkut oleh semut.  Ada jugak yang anggap ni satu helah orang (manusia).tapi mustahil,  kesan rekahan atau lumpur mesti jelas.

Faktor angin?

Ada yang madah mungkin angin yang gerakkan, kemungkinan ni yang agak logic berbanding dengan yang lain.kat sana ada musin angin kuat,tapi masih tak ada bukti visual yang kukuh menyatakan angin yang gerakkan batu tu.Fakta dari wikipedia  memang sahkan angin yang gerakkan.Tapi, berdasarkan pada gambar yang ada ,kenapa ada sebiji saja batu yang bergerak?  Sekurang-kurangnya ada lebih kurang 10 biji batu yang saiz lebih kurang sama ada di situ .

Faktor ais?

Ada yang melaporkan pernah nampak tasik ni diliputi ais nipis.Jadi agaknya permukaan ais yang licin menjadi faktor batu itu bergerak, tapi dia bergerak atas ais?  Macam mana kesan tu boleh nampak?…..bukti ni dikatakan tak konsisten?



Batu-batu itu yang ada mencecah sehingga 108 kilogram mencetuskan kebingungan di kalangan penyelidik kerana ia bergerak walaupun suhu panas setinggi 50 darjah Celsius. Mereka mendapati, batu-batu di gurun yang terkenal di California itu dipercayai mampu ‘mengembara’ sejauh 320 meter setahun dan meninggalkan jejak laluan.

Saintis-saintis negara itu percaya, fenomena aneh tersebut disebabkan oleh keadaan cuaca spesifik yang datang bersama dengan tiupan angin kencang selaju 145 kilometer sejam. Ia dipercayai berlaku akibat pembentukan ais pada waktu malam dan lapisan nipis tanah liat basah di permukaan gurun itu yang membantu menolak batu berat tersebut ke satu arah tertentu.

Jurugambar Mike Byrne, 40, mengambil masa bertahun-tahun untuk merakamkan foto-foto misteri pergerakan batu berat itu yang disifatkan sebagai kejadian amat pelik.Dia berkata:

 “Beberapa batu itu mempunyai berat seperti seorang manusia.

“Adalah sesuatu yang amat ganjil untuk berimaginasi bahawa ia bergolek di gurun seperti ini.

“Batu itu bergolek di atas tanah dan saya tidak percaya terdapat seseorang yang melakukannya.”

Segalanya masih menjadi rahsia alam ciptaan Allah. Ada rahsia dan hikmah yang masih tersembunyi untuk manusia mengkajinya.

 

2 Budak Comel Komen:

LoVe HunTer.. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Subhanallah.~ ade hikmah lah tu.. nak suruh hambaNya berfikir..

AIN RADZI said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

awesome

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...