Isu Bawani, Sharifah dan Pendidikan Percuma

Tahun lepas ialah detik di mana saya mendengarkan sebuah sistem yang agak kelakar yang dipanggil sebagai, “Pendidikan Percuma.” Terus menerpa di minda saya, apa yang akan kita hilang jika pendidikan kita dipercumakan? Sebelum mengulas lanjut, izinkan saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Anwar Ibrahim dan sekutunya kerana memberikan harapan palsu mengenai ‘pendidikan percuma’ yang sebenarnya tidak WUJUD langsung. Sebagai contoh, kalau saya ambil 50 sen sehari daripada anda, kemudian saya menyediakan perkhidmatan yang tanpa perlu anda membayarnya, ianya tidak boleh dipanggil sebagai percuma kerana tanpa sedar anda sedang membayar perkhidmatan itu, melalui saluran yang lain secara tidak langsung.

Marcapada, kita dapat melihat bagaimana Malaysia dihujani dengan isu antara Bawani dan Sharifah. Dalam isu tersebut, Bawani membawa kenyataan bagaimana 4 buah negara dunia ketiga ini mampu memberikan percuma. Jawapan yang keluar daripada Sharifah pula ialah menyuruh Bawani ke negara-negara yang disebut, kenapa masih lagi di Malaysia. Juga beberapa perumpamaan tidak matang seperti menyamakan dengan binatang.

Saya sebenarnya tak mahu mengambil kisah sangat mengenai pergaduhan kanak-kanak antara mereka tetapi perkara yang merungsinkan saya ialah ketika Bawani menyentuh mengenai negara seperti Brazil, Venezuela Cuba, Brazil dan Argentina sebagai negara contoh yang melaksanakan pendidikan percuma dan bertanyakan kenapa tidak kita? Izinkan saya di sini untuk menemplak klon Anwar Ibrahim ini dengan dengan hujah-hujah saya yang tidak bersifat bias dan berat sebelah.

Libya

Saya tak beberapa dengar Bawani bercakap mengenai Libya tetapi memandangkan Sharifah ada menyentuh mengenai Libya, maka saya tertarik untuk melontarkan hujah saya. Pemimpin hebat seperti Gadaffi ini telah banyak menyumbang kepada bangsa Libya yang tidak pernah kenal erti kesyukuran. Saya tidak mahu mengambil pusing mengenai fitnah barat ke atas beliau melainkan telah terbukti benar, saya sendiri akan meminta maaf. Dia telah banyak menyumbang kepada Libya.


Eletrik Percuma
Tiada riba dalam pinjaman
Pengantin baru menerima elaun
Pendidikan dan khidmat kesihatan percuma.
Petani akan dibantu oleh kerajaan ketika permulaan tani
50% subsidi pembelian kereta
Petrol dalam 14 sen sahaja
Bantuan kewangan kepada penganggur
Loyalti minya kepada bank


Sekarang bandingkan kekayaan Malaysia dan Libya pula.



Populasi Malaysia mencecah lebih 22.6 juta jika dikira perbezaan dengan Libya. Perbezaan natural gas dan minyak merupakan faktor utama. Gas asli adalah sumber kepada pemanasan, eletrik, minyak, plastic dan bahan kimia. Ini sangat berbeza dengan minyak Malaysia. Tambahan pula dengan bilangan rakyat Mereka yang menandingi kita, maka dengan ini tidak adil membandingkan Malaysia dan Libya.

Cuba
Ianya benar. Presiden Fidel Castrol memperkenalkan pendidikan percuma, diiring oleh:
Sekolah percuma dengan makanan percuma
Had jumlah pelajar
Sekolah dibuka lebih masa
Guru dihantar ke rumah mereka yang tak mampu ke sekolah

Komunis telah bertungkus lumus menentang Amerika Syarikat, tetapi saya tidak pernah kagum. Bawani sepatutnya memandang jauh ke dalam sejarah, kerana dia boleh menipu anda, tetapi bukan saya.

Fidel Castro hanyalah sekadar boneka kepada sebuah empayar yang telah mati iaitu Marxsis-Lenin yang pernah berpusat di Moscow - Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR). Sejak pembubaran Kesatuan Soviet, kedudukan Castro mula sukar di Cuba dan mula mengenakan cukai yang tinggi dalam usaha untuk membiayai pendidikan percuma Cuba, yang bermaksud Cuba telah dibayar untuk pendidikan mereka. Oleh itu, ia bukanlah pendidikan percuma sebenarnya.


Amerika Selatan

Saya kecewa dengan Venezuela memberikan pendidikan percuma hanya ke tahap yang lebih tinggi. Untuk membandingkan Malaysia dengan Venezuela akan memerlukan sejumlah besar kejahilan, walaupun jumlah penduduk mereka adalah cukup dekat kepada demografi Malaysia.

Saya tidak faham apa yang Naib Presiden Elias Jaua maksudkan dengan, "Sama ada pendidikan adalah percuma atau tidak bukan perdebatan untuk anda; pendidikan adalah dan akan terus menjadi percuma di Venezuela kerana terdapat sebuah revolusi. Kini, perjuangan adalah untuk mempunyai pendidikan yang berkualiti dan infrastruktur yang lebih baik dan untuk guru-guru juga dibayar ", tiada siapa yang berfikir tentang itu kerana Venezuela harus menjadi negara terkaya sekarang. Mereka adalah raja minyak.

Malah Arab Saudi kini di tempat kedua di bawah minyak rizab Venezuela. Jika Gaddafi boleh menawarkan pendidikan percuma dengan hanya 47.5billion, bayangkan apa sebuah negara dengan kira-kira 254.37billion boleh menawarkan. Malah Harley boleh memberi bayaran pada kadar 1.00, mungkin melalui penyelesaian Bawani. Jadi, anda perlu sama ada yang cacat mental, atau jahil, kerana membuat perbandingan ini. Venezuela mendahului rizab minyak Malaysia pada kadar lebih daripada 50 kali!

Genius. Anda sebenarnya membandingkan Rusia dan Vatican City, dan cuba untuk memenangkan Vatican City sebagai wilayah terbesar. Inilah dia Pakatan Pembangkang berfikir. Kaki kencing rakyat!

Brazil
Saya tidak dapat memahami mengapa Brazil pun dimasukkan. Jika pemimpin Malaysia mempertimbangkan kaedah-kaedah yang digunakan oleh kerajaan Brazil, saya pasti setiap anak Malaysia akan menggulingkan BN nanti. Kenapa? Okey, lihat di bawah.

Berikut adalah gambaran:



Selepas melihat di atas, saya pasti akan ada soalan.
Apa itu KDNK nominal dan KDNK PPP?
Menurut investopedia , KDNK nominal adalah seorang angka dalam ekonomi yang telah tidak diselaraskan dengan inflasi, dan biasanya akan dijelaskan dalam bentuk matematik yang menarik.

Ia boleh mengelirukan apabila inflasi tidak diambil kira dalam angka KDNK kerana KDNK akan muncul lebih tinggi daripada sebenarnya. Konsep yang sama yang terpakai untuk (ROI) terpakai di sini. Jika anda mempunyai ROI 10% dan kadar inflasi bagi tahun pada 3%, kadar pulangan sebenar anda akan menjadi 7%. Begitu juga, jika angka KDNK nominal melonjak sehingga 8% tetapi inflasi hanya 4%, KDNK sebenar hanya meningkat 4%.
KDNK PPP (purchasing power parity) di sisi lain adalah satu teori ekonomi yang menganggarkan jumlah pelarasan yang diperlukan pada kadar pertukaran antara negara-negara dalam usaha untuk pertukaran menjadi sama dengan kuasa beli setiap mata wang. Dalam erti kata lain, kadar pertukaran perlu disesuaikan supaya sama dalam kedua-dua negara yang berbeza, tetapi mempunyai harga yang sama apabila dinyatakan dalam mata wang yang sama.

• Mengapa KDNK PPP Malaysia adalah lebih rendah berbanding dengan angka Brazil?

Mudah, anggaran penduduk menunjukkan kepada kita jawapannya.



Brazil mempunyai jumlah anggaran hampir 200million, manakala Malaysia hanya terdiri 30 million. Oleh itu, jika KDNK per kapita telah didarabkan kepada bilangan penduduk negara-negara masing-masing, anda akan menemui jumlah KDNK.



Brazil tewas pada Malaysia pada jumlah rizab gas yang terbukti tidak relevan untuk perbandingan tetapi Malaysia kemudiannya akan kekurangan rizab minyak walaupun Brazil menggunnakan mintak lebih banyak daripada kita.



Jadi, bagaimanakah Brazil memberi pendidikan percuma tanpa kelebihan daripada sumber semula jadi? Bagaimanakah Brazil memberi pendidikan percuma apabila kedua-dua negara telah menikmati lebihan dagangan yang lebih kurang sama?

Pada segi teknikal pula, jawapannya ialah melalui kekejaman, kerana bukan sahaja Brazil harus menawarkan pendidikan percuma - Brazil mesti menawarkan pendidikan percuma. Jika anda seorang penyokong bagi pendidikan percuma, Brazil akan menjadi mimpi ngeri anda terburuk. Anda tidak akan mahu masuk Brazil apabila keseorangan. Anda akan kalah sebelum anda boleh menyatakan pendapat anda.
Menurut ke thebrazilianbusiness: Hidup di Brazil bermakna membiasakan diri untuk melakukan banyak pengiraan semasa bulan pertama tahun ini.

Cukai di Brazil akan memberi kengerian kepada orang-orang Yahudi, kerana semuanya sudah cukup untuk mengembalikan nostalgia Holocaust. Terdapat sekurang-kurangnya 17 cukai yang dikategorikan sebagai paling biasa dan 3 cukai setiap hari. Saya akan kongsikan kepada anda dan memberi butir-butir yang kaya dengan fakta mengenai cukai di Brazil.

1. CIDE (Rate: 10%) - pembayaran royalti, pemindahan teknologi dan pampasan bekalan teknologi, dan bantuan teknikal; mesti dibayar oleh orang-orang yang mengimport atau mengkomersialkan barangan dan aset yang dilindungi oleh cukai.

2. Cofins (Rate: 3% / 6% -7%) - Pembiayaan Keselamatan Sosial digunakan kepada invois bulanan, cukai negeri yang dibayar oleh syarikat-syarikat yang mengumpul cukai berdasarkan nilai tambah.

3. CSLL (Rate: 9% -15%) - sumbangan sosial berdasarkan pendapatan bersih yang terpakai kepada keuntungan bersih; dikenakan atas setiap entiti bermastautin undang-undang di negara ini dan mereka yang dirawat oleh undang-undang cukai.

4. Duti Import (Rate: berbeza-beza) - duti import yang terpakai kepada kemasukan produk asing di Brazil; didakwa atas pengimport, penerima perkapalan antarabangsa yang dinamakan oleh pengirim.

5. IOF (Rate: 1% -25%) - dikenakan ke atas transaksi kewangan, seperti operasi yang melibatkan kredit, pertukaran mata wang, insurans dan keselamatan.

6. IPP (Rate: 0% -300%) - digunakan untuk output barangan kebangsaan dari kilang, untuk pelepasan kastam apabila produk datang dari luar negara dan jualan awam.

7. KCP (Rate: sehingga 0.03% -20%) - cukai tanah luar bandar yang terpakai kepada harta yang terletak di luar kawasan bandar.

8. PIS / Pasep (Kadar: 0.65% -1,65%) - terpakai kepada pendapatan kasar yang diperolehi oleh semua jenis entiti undang-undang termasuk bukan keuntungan pembuat dan organisasi yang dipegang oleh kerajaan.

9. IRFF (Rate: 0% -27,5%) - cukai pendapatan peribadi bahawa setiap orang dikehendaki untuk memotong daripada pendapatan tahunan mereka.

10. IRPJ (Rate: 15% -25%) - cukai pendapatan korporat dan terpakai kepada keuntungan bersih mana-mana entiti undang-undang di Brazil; cukai persekutuan dibayar oleh entiti awam atau swasta undang-undang tinggal di Brazil, tanpa mengira pada tujuan mereka atau kewarganegaraan.

11. IRRF (Rate: 15% kepada 27.5%) - untuk pendapatan buruh, pendapatan modal, kiriman wang ke luar negara dan pendapatan lain, seperti hadiah, perkhidmatan pengiklanan yang disediakan oleh entiti undang-undang dan saraan bagi perkhidmatan yang disediakan oleh entiti undang-undang.

12. IE (Rate: 30% -150%) - cukai import yang digunakan untuk pengeksportan produk nasional

13. ICMS (Rate: 7% -25%) - cukai nilai tambah ke atas jualan dan perkhidmatan dan terpakai kepada pergerakan barangan, perkhidmatan pengangkutan dan komunikasi, dan untuk membekalkan apa-apa barang; dibayar oleh orang-orang swasta dan entiti undang-undang yang mengkomersilkan apa-apa yang baik.

14. IPVA (Rate: 2% hingga 5%) - cukai kenderaan yang digunakan untuk milikan kenderaan bermotor, cukai negeri dan mesti dibayar oleh sesiapa sahaja yang memiliki kenderaan bermotor.

15. IPTU (Rate: berbeza-beza mengikut perbandaran) - cukai hartanah digunakan untuk harta yang terletak dalam had bandar; dikenakan oleh perbandaran dan perlu dibayar oleh pemilik harta.

16. ITBI (Kadar: 2%) - terpakai kepada hak harta dan penghantaran yang berkaitan dengannya; cukai perbandaran dan ia telah dibayar oleh pembeli atau penerima pindahan harta atau hak.

17. ISS (Kadar: 5%) - cukai yang digunakan untuk perkhidmatan yang disediakan kepada pihak ketiga oleh syarikat atau profesional dan dibayar oleh pembekal perkhidmatan; terdiri daripada pendapatan bulanan pembayar cukai dan harga perkhidmatan.

Anda perlu menyemak senarai cukai di atas, dan kemudian anda akan bertanya, pendidikan percuma? Sekarang anda boleh lihat mengapa saya tidak boleh memahami sebab Brazil juga perlu dimasukkan dalam hujah Bawani.
Dalam pemahamaan saya, cara yang Brazil gunakan diumpamakan seperti kerajaan menyerap semua wang dari rakyat dan pendidikan dipanggil menjadi percuma. Ia hanya politik. Saya bagaimanapun akan menyokong jika kerajaan Malaysia memberikan pendidikan kepada Bawani secara percuma tetapi mengenakan semua cukai ini kepada beliau dan keluarganya. Setuju tak?

Argentina

Saya simpan negara seperti Argentina untuk yang terakhir dalam penghujahan saya kerana negara ini menawarkan setiap contoh yang anda perlukan untuk menentang pendidikan percuma.

Pendidikan percuma yang menyumbang kepada kegagalan Argentina. Malaysia tidak seperti Jerman. Kebanyakan rakyat Malaysia bukanlah mereka yang menghargai ilmu pengetahuan (lihat rakan pembangkang). Jika tidak, Mahathir akan berbangga kerana impiannya tercapai - ekonomi berasaskan pengetahuan - sebelum peletakan jawatan beliau. Malah jika Malaysia mempunyai rizab minyak terbukti sepuluh kali jumlah Venezuela dan negara-negara Arab yang digabungkan, sistem ini masih ***** dan masih perlu dibantah; kecuali, sudah tentu, keadaan telah berubah.

Dengan pendidikan percuma, Malaysia akan menjadi Argentina seterusnya, dan itu adalah fakta.



Debat PTPTN

Sekarang saya sudah selesai dalam memperkatakan pergaduhan antara dua perempuan mentah. Kini, saya mahu memberi tumpuan kepada perdebatan bersejarah antara Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Wing UMNO, dan Rafizi Ramli, strategis PKR. Seperti mana yang kita tahu, Rafizi telah menyebarkan kekarutan yang amat banyak dalam perdebatan tersebut. Justeru, Saya ingin meminta maaf kepada Niinistö Sauli, Presiden Finland, untuk dua pembohongan terang-terangan dibuat oleh Rafizi ini.

Finland sebenarnya tidak miskin daripada Malaysia, dan mereka mempunyai lebih daripada sekadar Nokia untuk ekonomi mereka. Industri mereka berkisar banyak aspek, untuk menamakan beberapa: logam dan produk logam, elektronik, jentera dan lain-lain. Saya tidak tahu di mana fakta Rafizi jumpa, tetapi dia tetap salah.

Ranking Finlad menurut pendapatan perkapita mereka mengatasi banyak negara eropah sebenarnya.



Adakah Finland miskin, atau sedikit lebih kaya, daripada Malaysia? Tidak sesekali. Finland mempunyai kekayaan hampir dua kali per kapita Malaysia. Sektor terbesar mereka yang menjanakan ekonomi mereka adalah perkhidmatan, pembuatan dan penapisan. Bukan hanya Nokia seperti penipuan si Rafizi.

Terdapat hampir 70 syarikat besar-besaran di Finland, yang terdiri daripada bukan hanya Nokia tetapi:

• pengangkutan udara
• elektronik dan tenaga
• kewangan
• Makanan
• kertas
• kertas
• peruncitan
• perkapalan
• telekomunikasi dan perkhidmatan

Statistik menunjukkan bahawa elektronik (21.6%), jentera, kenderaan dan produk logam (21.1%), industri hutan (13.1%), dan bahan kimia (10.9%) mengekalkan kerajaan Finland pada trajektori pertumbuhan mereka. Bukan Hanya Nokia. Terdapat lebih daripada satu ratus saham yang disenaraikan di Bursa Saham Helsinki, dan abjad, Nokia adalah pada kedudukan 60, yang masih bermakna Bukan Hanya Nokia. Terdapat beratus-ratus bank menguruskan urusan kewangan mereka. Bukan Hanya Nokia.

Mengapa Finland mampu untuk memberikan pendidikan percuma? Dua perkara - Bukan Hanya Nokia, hujahnya: penduduk lebih 5 juta sahaja. Ini adalah fakta bahawa Rafizi tidak mahu anda tahu - Bukan Hanya Nokia. Cukai pendapatan mereka maksimun 50 % manakala cukai pendapatan kita hanyalah sekadar dalam lingkungan 20 % maksimun sahaja.

Turki

Turki menawarkan pendidikan percuma, hanya untuk sekolah-sekolah awam dari grade 1 hingga 12 wahai Encik Rafizi. Tetapi, ya, anda ada point di situ, walau bagaimanapun, pewaris kepada Empayar Uthmaniyyah ini tidak menyediakan pembiayaan untuk rakyat apabila anda mencapai peringkat kolej dan universiti

Pada bulan Oktober 6, 2011, beratus-ratus pelajar ditahan sepanjang kempen protes 'pendidikan percuma'. Adakah mereka ini gila sebab meroyan atas benda yang sudah diberikan? Rafizi berkata, Turki memberikan pendidikan percuma dalam debatnya! Jadi bagaimana dengan semua kempen di atas itu wahai Donald Duck?

Saya benar-benar mahu melihat Rafizi vs Perdana Menteri Erdogan dalam perbahasan, dan Rafizi vs Perdana Menteri Jyrki Katainen, bertajuk Bukan Hanya Nokia dalam perdebatan mereka. Mungkin wang yang dijana dari orang-orang perbahasan boleh membantu Rafizi dalam kes saman beliau.
sumber:

http://www.ism-global.net/clash_turkey_rally_nyc_jan27

Kesimpulan

Dalam dunia zaman moden, tiada apa yang datang percuma. Anda juga perlu membayar untuk membuang air besar di dalam tandas awam. Tiada pendidikan percuma sebenarnya. Analoginya senang, seseorang memberkan andai kursus $ 50,000 secara percuma tetapi mengambil $ 1.00 dari poket anda secara sembunyi, itulah yang boleh diibaratkan dengan konsep pendidikan percuma ini. Ia hanya percuma di atas kertas, tetapi dibayar melalui cukai yang membebankan semua.

Selain itu, ia merupakan api dalam sekam terhadap pelajar. Mereka tidak akan peduli jika mereka gagal. Kebanyakan daripada mereka yang menyertai demonstrasi, atau melibatkan diri dalam politik dengan sikap pra-matang inilah yang berdiri di belakang idea palig ***** ini. Mahathir membantah Malayan Union. Anda membantah terhadap satu fakta yang tidak dapat dinafikan



CREDIT TO AFDS
TRANSLATED BY H.E


http://www.facebook.com/ILOVETUNM

Sumber : http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?threadid=399919

4 Budak Comel Komen:

mr.libra said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

terbaik..setuju sangat dengan post kat atas nie....tapi 1 je yang aku harapkan...semoga sistem kewangan Islam akan mendominasi kewangan malaysia...sebab riba tue sangat membebankan dan ianya haram disisi Islam...

Maimun Abdullah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

So tak de lah pendidkan percuma ye. :(

To Mr. Libya: saya pun berharap kadar yang dikenakan terhadap pinjaman tu dapat dikurangkan.

Za Noh said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ya setuju! Sangat setuju. Hanya kata nista di atas nista.

Sgt suka entry ni !

feezz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

oh that one is my university..and that one is my junior..she is law student..Pn Sharifah should give her chance to speak at the first place..all citizen should know that she the one who being too rude depriving her to express her opinion..=="

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...