Oleh Zul Fikri Zamir Mohamad Munir
“Some
things you must always be unable to bear. Some things you must never
stop refusing to bear. Injustice and outrage and dishonor and shame. No
matter how young you are or how old you have got. Not for kudos and not
for cash: your picture in the paper nor money in the back either. Just
refuse to bear them.”
- William Faulkner, Intruder in the Dust.
SAYA rasa terpanggil untuk
menulis kepada Saudari setelah menonton sebuah klip Youtube bertajuk
‘Forum Suara Mahasiswa Part 4’ bertajuk ‘Seiringkah Mahasiswa
Berpolitik’ yang telah dimuat naik oleh TvMyMahasiswa pada 9 Januari
2013.
Untuk
pengetahuan Saudari, saya adalah mahasiswa pasca-ijazah dalam bidang
Pengajian Masa Depan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya. Selain
terganggu dengan ‘ikrar mahasiswa’ untuk ‘menentang demonstrasi jalanan,
anasir luar yang menjadi barah’ dan pelbagai terma pelik yang tidak
pernah saya ikrarkan ketika mengambil ijazah sarjana muda dahulu, saya
lebih tertarik untuk mengulas mengenai komen Bawani kepada Saudari.
Universiti atau Tadika?
Bawani
memulakan komen beliau dengan bertanya kepada Saudari mengenai tuduhan
terhadap Ambiga (Pengerusi bersama Bersih) sebagai pencetus anarkis di
Malaysia dan Pak Samad sebagai pencetus kepada orang-orang gila yang
membuat demonstrasi jalanan. Beliau kemudiannya menjelaskan kepada
sidang dewan mengenai pergerakan Bersih yang menurutnya sah di sisi
undang-undang serta sebuah gerakan non-partisan.
Perkara
pertama yang tidak saya fahami ialah mengapa Saudari perlu turun ke
bawah dewan untuk berhadapan dengan Bawani? Adakah sudah menjadi
kebiasaan di Universiti Utara Malaysia (UUM, lokasi forum ini diadakan)
panelis akan turun dan ‘confront’ audien secara berhadapan? Dalam sebuah forum di negara yang matang saya tidak fikir ‘intimidation’ sebegini perlu.
Kemudian
Bawani meneruskan komen beliau dengan memberi contoh negara seperti
Argentina, Venezuela dan Brazil yang dikatakan memberi pendidikan
percuma kepada rakyatnya bermula dari prasekolah sehingga kepada ijazah
pertama. Seterusnya Bawani memperkatakan mengenai keupayaan PTPTN
melalui matematik mudahnya iaitu peruntukan sebanyak 10 bilion daripada
keseluruhan 200 bilion perbelanjaan Persekutuan dengan memberi contoh
Cuba sebagai negara yang pernah melakukannya. Lebih menarik Bawani
melakukannya dengan membentangkan tahap literasi Cuba sebagai yang
tertinggi di dunia.
Kemudiannya
situasi menjadi lebih menarik. Bawani membentangkan GDP Cuba (saya
tertanya-tanya apakah jurusan pengajian saudari Bawani?) namun malangnya
ketika saya teruja untuk mendengar hujah lanjut Bawani, hujah beliau
disambut dengan 10 kali lafaz ‘Listen’
oleh Saudari! Soalan kedua saya ialah, berapa minit komen yang
diberikan kepada audien untuk bertanya soalan serta apakah tindakan ini
dilakukan semata-mata untuk menutup keupayaan hujah Bawani?
Sebagai
ahli akademik saya percaya kepada kebebasan berhujah dan berbeza
pendapat. Saya percaya kewibawaan Saudari akan lebih dihormati sekiranya
hujah dibalas hujah, bukan hujah dibalas ‘Listen’. Lebih ironi, Saudari kemudiannya mengucapkan ‘Let me speak’
sehingga 7 kali! Saya begitu hairan, dalam bidang pedagogi selalunya
perkataan diulang-ulang digunakan hanya untuk anak-anak prasekolah,
bukan mahasiswa dengan fakta literasi dan GDP. UUM ini universiti atau
tadika?
Hujah vs hujah
Seterusnya saya tidak berminat untuk mengulas mengenai hujah balas Saudari kepada Bawani mengenai ‘When I speak, you listen’, ‘jangan samakan negara lain dengan Malaysia’, ‘apa yang kamu buat di Malaysia, go to Cuba, go to Argentina, go to Libya’ (Libya?), ‘you must understand what is democracy, you must understand – what is perhimpunan lebih dari 3 orang di sesebuah tempat’, ‘animals have problem’, ‘kucing ada masalah’, ‘anjing boleh menggonggong’, ‘lembu kambing ada masalah’, ‘kita manusia lebih rakus daripada ikan’, ‘and you tau tak binatang apa yang paling banyak sekali masalah?’, ‘pernah makanshark finn?’ atau ‘you are very much to go to another university’.
Saya
tidak nampak kaitan fakta yang dibentangkan oleh Bawani bermula dari
jumlah perbelanjaan negara serta idea untuk pendidikan percuma sehingga
kepada GDP negara Cuba dengan jawapan Saudari seperti ‘pernah makan shark finn?’.
Saya cuma terkesan apabila Bawani cuba menggunakan bahasa Melayu asas
dengan saudari, saudari balas dengan bahasa Melayu rojak.
Saya fikir bukan ini caranya seseorang dengan status ‘degree holder’
seperti Saudari berhadapan dengan mahasiswa seperti Bawani. Saya
sendiri tidak berapa setuju dengan hujah Bawani. Faktor sosial, budaya
dan georgrafi negara kita sangat berlainan dengan Cuba dan tidak
memungkinkan perumpamaan mudah GDP untuk digunakan sebagai hujah.
Walaubagaimanapun
saya percaya Malaysia sedang mengalami fasa-fasa menuju kematangan
demokrasi. Oleh yang demikian di dalam sebuah universiti yang subur
budaya ilmu dengan golongan intelek dan terpelajar, hujah perlu dijawab
dengan hujah, bukan dengan ‘When I speak, you listen!’.
Fungsi Mahasiswa
Saya
kini dengan rendah diri ingin mengajak Saudari kembali merenung fungsi
golongan mahasiswa. Saya percaya ilmu yang terbaik ialah ilmu yang
kembali kepada masyarakat. Oleh yang demikian graduan yang paling
bermanfaat ialah graduan yang kembali ke masyarakat untuk menyelesaikan
1001 masalah negara.
Dalam
Indeks Kebebasan Media, kita berada pada kedudukan 122, di bawah Sudan
dan Congo. 10 tahun kebelakang ini berdasarkan Bank Dunia, kenaikan gaji
purata rakyat Malaysia hanyalah 2.6% di belakang kadar inflasi iaitu
2.8%. Data Epu/HIS menyatakan jurang pendapatan di kalangan rakyat
semakin meningkat dengan 52.8% isi rumah memperoleh pendapat kurang
daripada RM 3000 sebulan.
Kedudukan
Malaysia di dalam indeks pendidikan antarabangsa seperti PISA dan juga
TIMSS juga turun mendadak (PISA 2009, 55 daripada 74 negara; TIMSS 2011 –
Matematik daripada 519 kepada 440, Sains daripada 492 kepada 426).
Inilah masanya untuk kita gunakan mahasiswa sedia ada dalam bidang
masing-masing samada pendidikan, ekonomi mahupun sains sosial untuk
berdebat dan berhujah tentang masalah-masalah tersebut.
Sebagaimana
yang pernah saya tulis sebelum ini, ketakutan saya ialah apabila
mahasiswa yang ada kini sibuk bermain Dota, Facebook, menonton Raja
Lawak atau sibuk memuat turun siri kegemaran drama Korea. Graduan harus
berfikir lebih jauh daripada kerja, kahwin, beli kereta, rumah dan ‘settle down’.
Fungsi
mahasiswa yang sebenar ialah melibatkan diri dengan keputusan kerajaan
serta memperkasa masyarakat dengan melengkapkan mereka dengan isu
semasa, masalah sosial, isu masyarakat marginal serta golongan
tertindas. Golongan terpelajar ini kelak akan memimpin negara,
seharusnya asas perjuangan mereka sejak dari awal diletakkan lebih besar
dari berkhidmat kepada diri sendiri.
Apa selepas ini?
Saya
tidak menulis mewakili Bawani. Jauh sekali mewakili mana-mana gerakan
mahasiswa dalam negara. Saya hanya menjalankan tanggungjawab kerana rasa
terpanggil akibat status saya sebagai mahasiswa juga. Dan semestinya
lorong menggerakkan mahasiswa dan perubahan itu pelbagai. Saya setuju
tidak semestinya gerakan mahasiswa itu terdorong untuk berjuang atas
‘politik-merengek’ sahaja, baring-baring atas jalan raya, demonstrasi
ataupun berkhemah di Dataran Merdeka.
Tetapi
saya juga percaya gerakan yang sama juga tidak akan terbina hanya
melalui lawatan ke rumah anak yatim, rumah angkat di kawasan pedalaman
(tanpa meremehkan prorgram terbabit) ataupun program-program dalaman
universiti ala-ala sambutan tahun baru yang membosankan. Saya percaya
asas kepada perjuangan mahasiswa ini ialah ilmu dan sikap. Saya
menjemput Saudari untuk membaca karya Ali Shariati khususnya makalah
ringan ‘Ideologi Kaum Intelektual’. Namun jika Saudari begitu sibuk
dengan persatuan ‘Suara Wanita 1 Malaysia’, saya sedia meminjamkan buku
tersebut untuk dibaca oleh saudari.
Saya
juga percaya sebenarnya banyak forum-forum sebegini diadakan di seluruh
negara namun mereka bijak kerana tidak memuat naik ke atas talian.
Malah perkara yang paling sedih dan memalukan ialah sikap mahasiswa di
dalam dewan yang bertepuk tangan dan menjerit menyatakan sokongan ketika
Sharifah memalukan Bawani dengan serangan peribadi. Berbanding dengan
kemarahan warga Internet melalui Twitter dan Facebook; saya melihat
jalan ke hadapan mahasiswa untuk berubah masih panjang dan penuh ranjau.
Bayangkan dalam dewan dengan 2300 warga mahasiswa, mereka hanya mampu
memeluk diri, tersenyum dan menepuk tangan ketika Bawani diperlakukan
sedemikian rupa di dalam institusi pengajian tinggi mereka.
Untuk
Saudari Sharifah, saya menunggu balasan daripada Saudari. Mungkin jika
Saudari berkelapangan saya akan usahakan agar sebuah forum lanjutan
dapat diadakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya untuk
menggalakkan penggunaan akal, etika dan anti korupsi di kalangan
mahasiswa 1 Malaysia. Saya akhiri surat ini dengan bait dari Buya Hamka;
Kalau hidup sekadar hidup,
babi di hutan juga hidup.
Kalau bekerja sekadar bekerja,
kera di hutan juga bekerja.
Izinkan saya menyambung sedikit kiasan Buya Hamka di atas;
Kalau mahasiswa setakat belajar,
Lembu di padang juga belajar.
(Selain belajar untuk membuang air, lembu juga belajar untuk membiak)
*
Zul Fikri Zamir Mohamad Munir ialah kolumnis di The Malaysian Insider
serta Co-Founder Teach For The Needs (TFTN), sebuah gerakan aktivis
pendidikan yang boleh dicapai di www.teachfortheneeds.org
1 comment:
hoho.. Panjangnye surat. Jenuh nak baca.. hihi
Post a Comment