Bagaimana aurat isteri dengan keluarga mertua

Konsep nak paham senang je..isteri perlu menutup aurat dengan semua ahli keluarga mertua kecuali dengan bapa mertua dan mak mertua sahaja ataupun datuk mertua dan nenek mertua sahaja..tp walaupun di rumah tu hanya tinggal mak mertua dan bapa mertua sahaja isteri tetap digalakkan tutup aurat tapi tidak berdosa jika tidak tutup aurat jika di rumah hanya ada bapa mertua dan mak mertua

Bapa mertua dan mak mertua itu ibarat ibubapa kandung kita juga jd sbb tu lah kita boleh salam.termasuk lah nenek mertua dan datuk mertua kita boleh salam gak..

semua sedia maklum aurat adalah keseluruhan badan kecuali muka dan tapak tangan ikut semua mazhab kecuali mazhab hanafi. persoalan kedua..klau ikut mazhab syafie, hanbali dan maliki pergelangan kaki juga termasuk aurat wanita..kecuali mazhab hanafi mengatakan pergelangan kaki bukan aurat..

Jadi ramai kat malaysia ni bila di dalam rumah mertua mereka akan berpegang mazhab hanafi tak pakai stokin bila dalam rumah mertua...iye lah nak masuk tandas dengan mandi ataupun membasuh baju dengan stoking bukan senang kan..takpun pakai kain batik labuh hingga menutup kaki boleh juga jd tak perlu pakai stokin kan..

Tp tak salah bila keadaan tertentu kita ikut mazhab hanafi kan..memang kita tahu mazhab syafie adalah yg terbaik dari semua mazhab tapi tak bermakna mazhab hanafi salah kan..

Wallahualam..klau ada salah tolong betul kan ye..harap sedikit sebanyak ilmu ni membantu korang ye..




1 Budak Comel Komen:

myfreeminded said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tq 4 sharong, memang info ni sgt2 membantu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...