Tips Mengelak Pacat Gigit

Entry ni aku tulis sbb ada sorang kawan aku ni dia nak masuk hutan..ada camping..nama dia siti nurhaliza (bukan nama sebenar...sempena siti masuk askar wataniah aritu hehe)..dia pompuan..jangan kata pompuan laki pun ramai takut pacat..tambah2 yang awww..hikhik..aku??aku x takut beb..aku cuma geli je..bnyk beza tu hehe

1. Kaedah yang mujarab dan diyakini sangat bekersan adalah tidak mengunjungi tempat2 yang ada pacat..itu bagaikan kite berkata kpd pacat.."gigit lah aku gigit lah aku..hihi" bila kite g tempat dia..especially tempat lembap.tepi lombong, tasik atau kebun2 buahan..

2. Try naik basikal montain bike dalam hutan..jgn jalan kaki..itu boleh mengurangkan peratusan kite digigit pacat...takpun suh kawan korang dukung korang..takpun korang guna tali bergayut dari pokok ke pokok macam tarzan..

3. Amik guni yang tebal satu..pastu masuk dalam guni tu..ikat kat atas sekali..cuma tebuk lubang kat mata dan hidung untuk bernafas..pastu korang leh jalan tanpa perlu bimbang di gigit pacat tu...

4. Ok seyes2..pakai stokin tebal dan pakai kasut yang tidak berlubang...tapi aku nak bg tau lah..itu belum menjamin pacat x gigit korang..pacat ni tak pernah mengenal erti putus asa...jgn terkejut kalau pacat ada kt leher atau dalam baju korang hehe...





5. Mengikut petua2 org dulu..pacat takut tembakau..pacat ni mengamalkan gaya hidup sihat dia tak hisap rokok..hehe..rendam stokin dalam air tembakau pastu kering kan..kaki korang pun leh basuh ngn air tembakau dulu sebelum kuar...di jamin mujarab..aku tak pernah try sbb takde tembakau..

6. Bawak garam..garam ni bukan je boleh menjatuhkan lintah kalau korang kena gigit lintah lah..tabur je..dia akan mengedik dan pengsan..sbb tu kalau korang nk siang ikan keli..korang tabur garam dulu..insyallah ikan keli akan pengsan dan mati...ini petua org dulu kala gak..dorang belajar sains dulu dari kita...actually bukan je lintah dan pacat takut garam..tapi makhlus halus..betul..aku tak tipu..salah satu bende alam yg makhlus halus takut..mcm lada hitam..garam...limau nipis..dan bermacam lg..

7.Petua ni plak diperolehi daripada seorang Bekas Seorang Pegawai Tentera Darat berpangkat Major.bukan major pacaragam tu okey..Cari kayu/ranting hidup yang kecil agak sebesar jari manis atau kelingking yang bercabang 3 seperti bentuk Y dan potong jadikan betul-betul "Y" sepanjang lebih kurang sejengkal. Bacakan Alfatihah dan selawat 7x dengan doa mohon Allah berikan keberkatan kepada kayu tadi untuk menghindarkan pacat. Selepas itu selitkan ke pinggang dengan menyentuh kulit di dalam keadaan "Y" terbalik.

8.Sembur kasut dengan racun serangga macam ridsect..

9.Sapu kaki dengan minyak panas macam minyak kayu putih..minyak tomoi.minyak gamat.ataupun minyak cap kapak pun boleh..aku dulu bila nak g kebun kt kg..aku senyap2 g dapur amik minyak masak sapu kt kaki..memang pacat tak naik..licin beb..hehe..guna minyak masak tu teknik yg aku reka sendiri..baru ingt hehe..takkan nak pakai stokin beb..kang mak aku tak nk mengaku aku anak lelaki sbb takut pacat hahahaa

Nasihat aku senang je..bukannya mati pun pacat gigit ni hehe..lagi satu nak buang pacat yg tengah gigit senang je..amik kayu kecik satu..tonyoh dia org utagha ckp..kalau pakai tangan dia akan melekat kt jari kita..

P.S Tapi kalau anda berani serta tahan geli ketika sedang ‘dinikmati’ oleh pacat. Biarkan sahaja ia ‘hisap darah’ hingga kenyang dan jatuh dengan sendiri. Kalau seekor sahaja. Bukan kalau lima belas ekor ye.. *wink*

5 Budak Comel Komen:

izzati wanie said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haha...erm msuk dlm guni ok gak :p
anyway..yg lain semua good tips...enjo masuk hutan r lps ni.. :erk masuk hutan?? msuk kebun la... :P

siti nurhaliza said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow....petua utk siti ek?hehe....

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wowwwww siti nurhaliza komennnnnnnnnnn..kena reply ni kena reply hehe..tak tido lena mlm ni siti komen hehe

Mss Ieza said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

1 lg tips ialah dgn m'ludah kt pacat yg tgh dok shok melantak tu..
sbb nye air liur yg bsuk akn mnbuat pcat pening XD

amy amiza said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hahhaha..pernh p kem n kena 5 ekor pacat kat kaki....dh macam org cdra parah dah darah meleleh2 penuh..hahaha..tpi ok pa lau kna pacat or lintah..bleh buang darah kotor...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...