Benda Pertama Di Dunia

Penampakan Sinar-X Pertama (1895): Röntgen's wife hand



Pada 1895, Wilhelm Conrad Röntgen, profesor fizik dari Universiti Wurburg di Jerman telah menerima Hadiah Nobel dalam bidang Fizik pada tahun 1901 kerana penemuan sinar-x beliau.


Pencakar Langit Pertama (1885): Bangunan Insurans Nyawa Di Chicago



Ketinggiannya 42 meter di rekodkan pada 1885 di Chicago, Illinois dan dan kemudian diubahsuai semula pada 1931. Gedung ini ialah bangunan untuk Home Insurance Building yang mempunyai 10 tingkat.


Web Server Dan Web Site Pertama (1990): a NeXT computer at CERN



Info.cern.ch adalah alamat website dan web server pertama di dunia. Berjalan menggunakan NeXT computer at CERN. Alamat web lengkap yang pertama kali adalah http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html yang diperkenalkan dan dibuat oleh Tim Berners-Lee.



Photografi Pertama (1826): "View from the Window at Le Gras"



Berabad-abad kemajuan dalam kimia dan optik, termasuk penemuan kamera obscura, menjadikannya pelopor untuk foto pertama di dunia. Pada tahun 1826, ilmuwan Perancis Joseph Nicéphore Niépce, mengambil foto itu, berjudul "View from the Window at Le Gras" di rumah keluarganya.



Karya Novel Pertama (1007): Tale of Genji



Lebih dari beribu2 tahun-tahun yang lalu lebih kurang 1007M novel yang berjudul Tale of Genji mengisahkan cerita seorang lelaki yang sedang mencari cinta dan banyak kali dia bertemu wanita di sepanjang jalan. Ditulis oleh orang Jepun yang bernama Murasaki Shikibu.


MP3 Player Pertama (1998): MPMan 32MB



DI lancarkan pada tahun 1998, MP3 Player Pertama Di Dunia, terdiri dari 32MB dan 64MB. Harganya pula ialah $69.


Komputer 'Mouse' Pertama (1964): by Douglas Engelbart



Mouse pertama didunia di cipta oleh Douglas Engelbart pada 1964, terdiri darpada dua sliding wheel dan dibuat daripada kayu.


Motor Pertama Di Dunia (1885): Daimler's "riding car"



Kenderaan bermotor pertama dicipta dan dibangunkan oleh orang Jerman iaitu Gottlieb Daimler dan Wilhelm Maybach di Bad Cannstatt (Stuttgart) pada 1885. Walaupun ada yang mengatakan sudah wujud Reitwagen (kereta kuda bermotor). Kendaraan pertama ini digerakkan dengan minyak tanah.


Bangunan Motel Pertama Di Dunia (1925): Motel Inn



Motel Inn di San Luis Obispo, California, motel pertama di dunia. Dibangunkan pada 1925 oleh arkitek LA, Arthur Heineman. Motel Inn diberi nama Milestone Mo-Tel. Kos untuk satu malam adalah $1.25 dan masih beroperasi sehingga saat ini.


Majalah Pertama Di Dunia (1731): The Gentleman's Magazine



The Gentleman's Magazine diterbitkan pada 1731, di London, dan dianggap sudah menjadi majalah pertama. Edward Cave yang bertanggungjawab dalam suntingan The Gentleman's Magazine.


Kereta Berkonsep Pertama Di Dunia (1938): Buick Y-Job



Dirancang pada tahun 1938 oleh perancang terkenal General Motors Harley Earl, Buick Y-Job dan dianggap oleh sebagian besar menjadi kereta berkonsep pertama. Kereta itu mempunyai lampu tersembunyi yang dapat dioperasikan, "gunsight" ornamen kap, bumper pelindung, digunakan oleh Buick sampai tahun 1950-an.



Cover Album Pertama Di Dunia (1938): Smash Song Hits by Rodgers and Hart



Direka oleh Alex Steinweiss, seorang pereka yang berumur 23 tahun telah mencipta album cover ini pada 1938 untuk Piring Hitam Columbia. Album ini berjuful Smash Song Hits by Rodgers and Hart.


Microprosesor Pertama Di Dunia (1971): Intel 4004



Pada November 1971, Syarikat Intel menghasilkan micro prosessor pertama, Intel 4004 (U.S. Patent #3,821,715), diciptakan oleh Federico Faggin, Ted Hoff, dan Stan Mazor.



Kamera Digital Pertama Di Dunia (1975): Created by Kodak's engineer Steve Sasson



December 1975, Engineer Kodak, Steve Sasson mencipta kamera digital ini. Berukuran pembakar roti dan resolusi 100×100 - atau 0.01 megapixels.



Teka-Teki Silang Pertama di Dunia



Pada tahun 1913, Arthur Wynne memiliki pekerjaan menyusun halaman teka-teki mingguan untuk Fun, sebahagian dari komik halaman dari New York World, sebuah akhbar utama waktu itu.



Laptop Pertama Di dunia



Laptop pertama di dunia yang dibuat adalah laptop buatan Toshiba yang di cipta pada tahun 1985. Laptop ini mempunyai memory 256KB RAM, mempunyai keybord QWERTZ (tidak seperti keybord sekarang QWERTY) , processor menggunakan Intel 4.77MHz dan beratnya 4.1 kg (cukup berat juga). Untuk harga laptop itu sendiri adalah $1899. Mempunyai floppy disks tetapi tidak menggunakan hard drive.



Kasut Roda Pertama Di Dunia




Kasut roda yang dikatakan dicipta pada 1897 ini adalah contoh aneh 'Road Rollers', yang sangat popular dengan pengusaha London pada zaman Victoria yang meluncur ke tempat kerja memakainya. Setiap pemakai kasut dengan dua roda yang tinggi, ditempatkan satu di depan dan satu di belakang dan pengguna mahir boleh mencapai kelajuan sehingga 16mph di sepanjang permukaan yang halus. Mereka diikatkan ke kaki si pemakai dengan tali dipasang ke kaki dengan potongan kayu kuning, dan beratnya lebih dari £ 40 masing-masing. Kasut ini dijual di London oleh the Road Skate Co of Oxford Street selepas penemuan mereka pada tahun 1897, dan diiklankan sebagai 'ankle-friendly'. Para ahli percaya bahawa kasut ini direka selepas ramai penggemarnya dari pertengahan tahun 1890-an.



Telefon Mudah Alih Pertama DI Dunia



Motorola DynaTAC (Dynamic Adaptive Jumlah Skop kawasan) 8000x adalah telefon pertama di dunia dikeluarkan secara komersial dan kemunculan pertama pada tahun 1983 dengan harga $3995. Syarikat ini menghabiskan lebih dari $100 juta dan 15 tahun mengembangkan teknologi. Pada 13 x 1.75 x 3.5 inci, yang DynaTAC 8000x memaparkan sebuah skrin LED dan sampai 30 minit waktu bicara ketika dicas penuh. Ia terdapat dalam tiga kombinasi warna yang berbeza, yang meliputi putih kelabu, coklat, dan kelabu gelap.



Karikatur Peta Perang Pertama Di Dunia Kemudiannya Perang Eropah Pada 1870



Peta Kartun satira dari Perancis ini (‘Carte drôlatique d’Europe pour 1870‘) berusaha untuk mendapatkan beberapa tertawa keluar dari ketegangan dengan menunjukkan peta antropomorfik di Eropah, di mana masing-masing negara diwakili oleh sebuah karikatur kebangsaan 'persona' nya. Karikatur peta perang ini menunjukkan keadaan yang berapa tidak baik di Eropah pada tahun 1870, tahun perang Franco-Prussia akan menyebabkan Empayar Jerman bersatu dan Perancis akan dimalukan. Ada yang menyebut ianya dari tiga Perang Saudara Eropah, dua yang lain adalah Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.



Mesin Fotokopi (Photostat) Pertama Di Dunia


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1794x1411.


Seorang peguam bernama Chester Carlson menemukan proses yang disebut 'fotografi elektrik' pada bulan Oktober 1937 yang kemudian berganti nama menjadi 'xerografi' pada tahun 1938. The "10-22-38 Astoria" adalah mesin fotokopi pertama yang diketahui. Xerografi dari penyalinan proses itu menjadi salah satu penemuan paling terkenal dari abad ke-20. Carlson menjadi kaya raya dari penemuan tersebut dan mencipta sebuah industri berjumlah bilion dollar dan mendapat pengiktirafan dunia. Dianggarkan bahawa Carlson menyerahkan hampir $100 juta pendapatan untuk amal dan yayasan sebelum kematiannya pada tahun 1968.

5 Budak Comel Komen:

belogkiter said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

good info. nice to read

LAici KAng Ais said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tumpang lalu....

byk tul barang antik nih

|| amira || said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nice entri :)

SiR HuNTeR said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nak gak tau, siapa orang pertama toreh getah kat Malaysia dan orang yang pertama guna selipar jepun .... :)

Edy Ramanov said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

entri yg menarik. mohon untuk share ya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...