Punca dan kaedah mengawal penyakit asma...

Sebelum ni bini aku batuk teruk lebih dari sebulan..dh pergi byk klinik tp tak sembuh2 gak sbb doktor2 tu diagnosis tak tepat..dorang ingt batuk biasa.last2 aritu pergi klinik pakar az zahrah di bangi..doktor tu ckp bini aku ada asma..atau org melayu panggil semput atau lelah...

Pas makan ubat lelah tu baru batuk dia berkurangan beransur2..baca kt tenet simptom2 dia adalah;
  • Batuk teruk bila malam dan subuh
  • Sakit dada atau sukar untuk bernafas
  • Masa tidur ada bunyi mcm siulan.
Memang bini aku ada simptom tu terutamanya masa malam.

Ok punca2 asma nie aku tgk kt tenet banyak gak.tp slalu kena kt budak2 slalu. Antara2 punca asma adalah;
  • Genetik atau keturunan
  • Udara kotor seperti asap rokok, kereta dan debu
  • Udara yg mengandungi kutu debu
  • Debunga
  • Bulu kucing atau anjing
  • Alahan contohnya kpd sesetengah ubat atau makanan (bergantung kpd individu).
Kaedah mengawal asma supaya tidak melarat dan bertambah teruk;
  • Jauhi udara sejuk terutama kipas atau aircond. sbb tu batuk bertambah teruk bila malam atau subuh sbb masa tu udara sgt sejuk.
  • Jangan minum milo ais atau apa2 je product coklat..sbb boleh meransang asma..batuk bini aku memang bertambah teruk bila minum milo ais. kacang pun tak leh gak
  • Jauhi air yg berais.
  • Jangan makan buahan2 seperti lai dan anggur
  • Jangan makan makanan laut. bergantung kpd individu gak
Diharap entri ni dpt membantu sapa2 yg ada lelah  ye

3 Budak Comel Komen:

Mrs. Abi said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jagung pun tak leh makan... benda2 yang ade hampas la xleh makan...benda2 manis pun jgn minum kalau time batuk. sbb benda manis boleh tambahkan lendir dlm tekak.

kalau nk cepat hilang, bila batuk tu biar sampai kuar kahak. batuk slow2 tpi hembus kuat2... mcm mana ntah nk ckp hahahahahaha....

semoga cepat sembuh anda berdua. :)

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Mrs. Abi

O jagung pun tak leh mkn ke. tq mrs abi

Mat Sabu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Cubalah bawak g urut... Kadang2 urat belakang badan tegang pun boleh jadi semput...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...