jom belajar bhs kelantan

Kelantanese Vocals & Consonants

Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf 'n','m','ng', akan digantikan huruf akhir tersebut dengan huruf ' è ' iaitu sebutannya seperti dalam perkataan 'mesin' bukannya sebutan seperti dalam perkataan 'mentah'

Perhatian:Hukum ini hanya boleh digunakan apabila terdapat huruf vokal 'a' sebelum huruf 'n','m' atau 'ng'!

Contoh:

Makan=Makè
Tanam=Tanè
Padang=Padè


Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf konsonan 'n' dan terdapat huruf vokal 'i' sebelumnya,huruf 'n' tersebut digantikan dengan sebutan 'èng'

Contoh:

Masin=Maseng
Rajin=Ghajeng
Mesin=Meseng


Kebiasaannya,setiap suku kata terakhir yang berakhir dengan huruf vokal 'a' dalam sesuatu perkataan akan digantikan huruf akhir dalam suku kata tersebut dengan huruf vokal 'o'

Contoh:

Bu-ta=Bu-to
Ma-ta=Ma-to
Na-ma=Na-mo

Ke-ra-na=Ke-gha-no
Ke-la-na=Ke-la-no
Se-ra-ma=Se-gha-mo


Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf vokal 'i' akan dimatikan sebutan 'i' tersebut iaitu sebutannya tidak disebut.

Contoh:
Misai=Misa
Pakai=Paka
Gerai=Gegha


Jika sesuatu perkataan berakhir dengan huruf konsonan 'h' atau 'k' dan huruf konsonan 'h' atau 'k' tersebut didahului dengan huruf vokal 'a',maka digantikan huruf vokal 'a' tersebut dengan huruf 'o'

Contoh:
Tanah=Tanoh
Lemah=Lemoh
Payah=Payoh

Semak=Semok
Selak=Selok
Retak=Ghetok


Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf 's' akan digantikan huruf akhir tersebut dengan huruf 'h'

Contoh:

Lemas=Lemah
Keras=Keghah
Pedas=Pedah


Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf 't' digantikan huruf akhir tersebut dengan huruf 'k'

Contoh:
Penat=Penak
Larat=Laghak
Berat=Beghak


Kebiasaannya,setiap perkataan yang berakhir dengan huruf 'l' akan dimatikan huruf 'l' tersebut iaitu sebutannya tidak disebut.

Contoh:
Tinggal=Tingga
Kenal=Kena
Sengal=Senga


Kebiasaannya,sesetengah perkataan yang terdapat ditengah-tengahnya huruf konsonan 'n' dan terdapat huruf vokal 'e' sebelumnya,maka akan dimatikan bunyi 'n' tersebut iaitu tidak disebut huruf itu dan huruf selepasnya akan digandakan iaitu dibaca dengan bersabdu.

Contoh:

Benci=Becci
Kencing=Keccing
Penting=Petting


Kebiasaannya,sesetengah perkataan yang terdapat ditengah-tengahnya huruf konsonan 'n' dan terdapat huruf vokal 'a' atau 'u' sebelumnya,maka akan dimatikan bunyi 'n' tersebut iaitu tidak disebut huruf itu dan huruf vocal 'a' atau 'u' tersebut mesti dipanjangkan bacaannya.

Contoh:
Ranting=Ghaating
Pancing=Paacing

Gunting=Guuting
Runcing=Ghuucing


Kebiasaannya,setiap perkataan yang terdapat huruf 'r' akan digantikan dengan sebutan 'gh'(Bunyinya bukan seperti Spanish 'r' yang bergetar tetapi French 'r' yang merupakan suatu 'equivalence' kepada huruf ghain dalam Bahasa Arab) kecuali jika huruf konsonan 'r' tersebut berada di akhir sesuatu perkataan.Huruf 'r' pada akhir sesuatu perkataan ini mesti dibaca lembut iaitu tanpa getaran.

Contoh:
Kerang=Keghè
Rajin=Ghajeng
Beras=Beghah

Getar=Getar
Sedar=Sedar
Tegur=Tegur


1.Sabdu (Double Consonant) dalam Bahasa Kelantan merupakan suatu aspek tatabahasa yang amat penting kerana boleh menimbulkan kekeliruan terhadap orang lain walaupun ia sebenarnya berasal daripada satu perkataan yang sama.

Contoh :

Tok paka(Tidak memakai) adalah berbeza dengan Tok Ppaka(Tidak berguna,Useless)

Kecek(Bercakap acuh tak acuh/menipu) adalah berbeza dengan Kkecek(Bercakap)

Sakuk(Sangkut,Gantung) adalah berbeza dengan Ssakuk(Hajat yang tak kesampaian/tergantung)

Bijok(Pandai,Bijak) adalah berbeza dengan Bbijok(Sikap melakukan sesuatu tanpa ilmu/cara yang betul)

Ghetok(Retak) adalah berbeza dengan Ghghetok(Jambatan)


2.Sabdu juga penting untuk menjadikan sesuatu ayat aktif sebagai ayat pasif tanpa mengubah struktur ayat tersebut.

Contoh :

Sayo tingga bah(Saya tinggalkan bas)
Sayo ttingga bah(Saya ditinggalkan oleh bas)

Ike make kucing(Ikan makan kucing)
Ike make kkucing(Ikan dimakan oleh kucing)

________________________________________

Kelantanese Vocab:

Bokbong - Musang
Ttuyup - Pepatung
Pok Kor - Mengkarung
Ike Kkhongey- Ikan Cencaru
Gelenyar,Gletah – Gedik,Miang
Saksoba – Absorber
Sedo - Lurus bendul
Bedo – Sewel,Bodoh
Supik Gelenyar - Plastik Nipis
Buoh Topoh - Buah Epal
Bbaloh - Berkelahi
Ggaduh - Gopoh
Saka - Gula (jarang digunakan)
Bekwoh - Kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok - Buang
Jjughuh - Baik,Berakhlak
Ghohok - Susah,Payah
Siak dok ggobar - Jangan risau…Don't worry be happy!!
Wak ggoghi - Bagi memulakan sesuatu…
Dekpong gak eh - Kalau ya pun…
Kelaghing - Kesat

______________________________________

Kelantan vs Kedah

Hujan Berhenti : Huje SEGHEK : Hujan SEGHIAT
Panggil : KELO : KELUI
Tak Sempat: TOK DE : TAK DAN
Jangan : TOK SOH : TOK SAH
Banyak : SAKE : SAKAN
Undur : GUSTE : GOSTAN


Kelantalish(Kelantanese+English)

Pozek - Deposit
Ghizak -Result
Nnejar -Manager
Suwih - Switch
Bok - Book


Kata Penguat

Manis-Manih LLETING
Masin-Maseng PPEGHAK
Pahit-Pahik LLEPE
Masam-Masey PPUGHIK
Tawar-Tawa HEBER
Putih-Putih SSUEH/SSEPONG
Hitam-Hitei LLEGE
Biru-Bighu KKETU
Kuning-Kuning NNEHE
Kenyang-Kenye BBONYAH
Comel-Come LLOTE
Gemuk-Gemuk DDEBOK
Busuk-Busuk BBANGA
Hapak-Hapok KKOHONG


Famous Phrases

YAK! = Opocot,Ops!
-Yak,demo ni,kkejuk kawe!

DEH ? = Memohon restu atau persetujuan (OK ? )
-Demo tunggu kawe pahni deh?

GAK ? = Habis tu?,So?
-Gak mung nok wat guano?

PAH ? = Lebih kurang "GAK"
-Pah mung tingga gitu jah?

HO! = Yalah,Okey'lah
-Ho,kawela hok buatnyoh!

DOK/DOP ? = Lebih kurang "bu(kan)?", "betul tak?"
-Demo kkene ko dio dok/dop?

____________________________________

More words..

1.Jjanguk-Bergaya,Lawa
2.Kupik/kloghek-Kedekut
3.Go/gapo-Apa
4.Deghak-Berjalan
5.Kelik-Balik
6.Tubik-Keluar
7.Nnawok-Tipu
8.Wak lolok-Tipu
9.Nnusuk- Bersembunyi
10.Tey-Pukul
11.Agah- Berlagak
12.Gegey-Bising
13.Jenegho-Terlelap
14.Senyak ttipah-Senyap sunyi
15.Sikik ttuek-Sikit giler

__________________

Becha-Silau
Biso-Hebat
Buwi-Beri
Cètong-Gelas
Ghok-Semak
Jelewok-Muntah
Lèmbèk-Tilam
Loocak-Lompat
Luga-Loya
Naka-Lucu
Soghok-Laci meja
Ssoho-Terkenal
Tohok/Tauk-Buang
Tok Cèkak-Tak larat
Tok Ghok-Tak berdaya

_________________________________

Agah-Sombong
Bangat-Lekas/Cepat
Bekeng-Garang
Belawok-Berbohong
Bidah-Lastik
Gong-Tolol
Maamoh-Kunyah
Ngngejah-Pikat
Semmak-Segak
Ssetor-Manggis
Telebiseng-Televisyen
Telo siso-Cenderahati
Ttepik-Menjerit




p/s : sebenarnya aku org utaqa...bkn kelantan..eheh

1 Budak Comel Komen:

nini said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kena dengaq cara sebut plak..kekadang tu lidah keras tak menjadik...hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...