Sebuah portal hiburan, Buah Mulut hari
ini melaporkan yang baru baru ini salah seorang daripada kakitangan
mereka telah hadir ke ceramah khas Abby Abadi di Negeri Sembilan.
Abby Abadi dipetik sebagai berkata yang
seseorang lelaki jika memakai seluar di’atas lutut (tidak menutup aurat)
lebih dari 3 kali, maka tidak sah baginya untuk menjadi wali.
“Macam tu juga dengan lelaki. Kalau 3 kali je dia dah langgar macam main bola pakai seluar pendek yang atas pada lutut, dia tidak boleh jadi Wali dah. Benda macam tu nampak kecil tapi besar sebenarnya dia punya kesan”
Abby tu sbnrnya nk terangkan tentang
sikap seorang WALI FASIK yang tak boleh jadi wali. Die cakap pun
berdasarkan apa yang die dengar daripada ceramah ustaz azhar idrus. Cuma
Abby ni tak ambik habis, berikut pengertian wali fasik dan pencerahan
dari islam.gov dan halaqah.net
Seseorang dikatakan fasik apabila ia melakukan dosa besar seperti ;
- membunuh
- berzina
- minum arak
- merampas harta
- meninggalkan solat fardhu dengan senghaja
- mencuri
- menderhaka kepada ibu bapa
- atau melakukan dosa kecil secara berterusan
- atau seumpamanya yang mana ketaatan kepada Allah kurang dari maksiatnya
tetapi jika ia bertaubat dari dosanya, maka boleh ia menajdi wali. -
Adakah Wali Fasik Sah Menjadi Wali?
Mengikut pendapat Mazhab Syafi’e dan
Hambali, wali fasik tidak boleh atau tidak sah menjadi wali nikah. Ini
berdasarkan sebuah hadith dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah saw
bersabda,
‘Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil’.
(Riwayat Ahmad)
Yang dimaksudkan dengan adil ialah
seseorang itu berpegang kuat (istiqamah) kepada ajaran Islam, menunaikan
kewajiban agama, mencegah dirinya melakukan dosa-dosa besar seperti
berzina, minum arak, menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa dan sebagainya
serta berusaha tidak melakukan dosa-dosa kecil.
Wali bersifat adil disyaratkan kerana ia
dianggap bertanggungjawab dari segi kehendak agama ketika membuat
penilaian bakal suami bagi kepentingan dan maslahat perempuan yang
hendak berkahwin itu. Manakala wali fasik pula, ia sendiri sudah tidak
bertanggungjawab ke atas dirinya apatah lagi hendak bertanggungjawab
kepada orang lain.
Untuk menentukan seseorang wali itu
bersifat adil atau fasik adalah memadai dilihat dari segi zahir atau
luaran sahaja ataupun memadai wali itu mastur iaitu kefasikannya tidak
diketahui kerana untuk menilai kefasikan secara batin adalah susah.
Walau bagaimanapun jikalau Sultan atau Raja itu fasik yang menjadi wali
bagi perempuan yang tidak mempunyai wali maka kewalian itu tetap sah
kerana kesahihannya diambilkira dari segi keperluan terhadap wali Raja.
Sebenarnya sebahagian besar
ulama-ulama Mutaakhirin dalam Mazhab Syafi’e seperti Imam Al-Ghazali,
pendapat pilihan Imam Nawawi dan sebagainya, telah mengeluarkan fatwa
bahawa sah wali fasik menjadi wali, selepas beristighfar.
Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya’
Ulumuddin telah mengingatkan bahawa seseorang wali harus memerhati dan
meneliti kelakuan geraklaku calon suami, jangan sampai mengahwini
saudara perempuan dengan seorang lelaki yang buruk budi pekertinya atau
lemah agamanya ataupun yang tidak sekufu dengan kedudukannya. Sekiranya
ia mengahwinkan puterinya dengan seorang lelaki yang zalim atau fasik
atau yang lemah agamanya atau peminum arak, maka ia telah melanggar
perintah agamanya dan ketika itu ia akan terdedah kepada kemurkaan Allah
swt, kerana ia telah mencuaikan persoalan silaturrahim (perhubungan
tali kerabat) dan telah memilih jalan yang salah.
Selanjutnya Al-Ghazali menceritakan seorang ayah telah datang meminta nasihat kepada Al-Hasan, Katanya: ‘Telah banyak orang yang datang meminang puteriku, tetapi aku tidak tahu dengan siapa yang harusku kahwinkan dia’. Berkata Al-Hasan: ‘Kahwinkan
puterimu itu dengan orang yang banyak taqwanya kepada Allah. Andaikata
suaminya mencintainya kelak pasti ia akan dimuliakan. Tetapi jika
suaminya membencinya maka tiada dianiayainya’.
No comments:
Post a Comment