Isu Penetapan Tarikh Hari Raya..

Aku rasa ramai yang tak sedar tentang isu nie...mungkin korang pernah dengar dulu tentang arab saudi pernah raya sehari awal atau lewat sehari dari malaysia..tapi kes ni sangat jarang jarang berlaku.semua dengan kuasa tuhan..tapi tahun ni kita raya sama ngn arab saudi sbb arab saudi umum nampak anak bulan...

Persoalannya disini sapa yang salah bila terdapat perbezaan tarikh raya..malaysia atau arab saudi yang salah..jawapannya mesti lah malaysia yang salah...hehe..ini lah hakikat yang sangat pahit untuk diterima tapi memang kita yang salah...adat di malaysia sejak dulu kala lagi lebih kurang 30 balai cerap akan tengok anak bulan tapi pernah kah di umumkan di balai cerap mana anak bulan kelihatan??

Berdasarkan hadis Dari Abu Hurairah r.a., katanya, Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Berpuasalah kamu setelah melihat anak bulan Ramadhan dan berhari-rayalah kamu setelah melihat anak bulan Syawal, kalau ia terlindung dari penglihatan kamu maka sempurnakanlah bilangan bulan tiga puluh hari."(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).



Sumber:http://www.moonsighting.com/1432shw.html

OFFICIAL 1st Day of Shawwal in Different Countries


August 30, 2011 (Tuesday):

China (Local sighting that we believe erroneous)

Denmark (Follow Saudi)

France (Official Announcement)

Jordan (Follow Saudi)

Kazakhstan (Follow Saudi)

Kuwait (Follow Saudi)

Kyrgyzstan (Follow Saudi)

Lebanon (Follow Saudi)

Libya (Calculations)

Luxembourg (Follow Saudi)

Malaysia (Calculations)

Netherlands (Follow Saudi)

Palestine (Follow Saudi)

Philippines (Follow Saudi)

Qatar (Follow Saudi)

Saudi Arabia (sighting - Official Announcement)

Sudan (Follow Saudi)

Sweden (Follow Saudi)

Syria (Follow Saudi)

UAE (Follow Saudi)

Tadjikistan (Follow Saudi)

Taiwan (Follow Saudi)

Turkey (Follow Saudi)

Turkmenistan (Follow Saudi)

USA (Calculations) [FCNA, ISNA]

Uzbekistan (Follow Saudi)

Yemen (Follow Saudi) Bangladesh (Local Sighting)

Bosnia (Official Announcement)

Canada (Followed FCNA, ISNA, or Saudi Arabia)

France (Official Announcement)

Hungary (Official Announcement)

Indonesia (sighting - Official Announcement)

Jordan (Follow Saudi)

Kazakhstan (Follow Saudi)

Kuwait (Follow Saudi)

Kyrgyzstan (Follow Saudi)

Lebanon (Follow Saudi)

Libya (Calculations)

Luxembourg (Follow Saudi)

Malaysia (Calculations)

Netherlands (Follow Saudi)

Nigeria (Local Sighting)

Norway (Calculations)

Palestine (Follow Saudi)

Philippines (Sighting in Sauidi)

Qatar (Follow Saudi)

Saudi Arabia (sighting - Official Announcement)

Spain (Official Announcement)

Sudan (Follow Saudi)

Sweden (Follow Saudi)

Syria (Follow Saudi)

UAE (Follow Saudi)

Tadjikistan (Follow Saudi)

Taiwan (Follow Saudi)

Turkmenistan (Follow Saudi)

UK (Calculations) [Coordination Committee of Major Islamic Centres and Mosques of London]

Uzbekistan (Follow Saudi)

Yemen (Follow Saudi)

Cuba korang lihat apa yang aku tandakan merah tu..berapa banyak negara yg guna kaedah calculation..sedangkan hadith terang-terang dah sebut raya mesti nampak anak bulan....walaupun negara kita tak nampak anak bulan kita leh ikut negara yang nampak anak bulan..cuba tengok negara lain follow saudi arabia...nasib baik tahun ni kita raya sama ngn arab saudi...kalau tak berdosa kita kalau kurang posa sehari ataupun posa pada satu syawal...renung-renungkan..
 
 

Sepatutnya malaysia memecahkan adat turun temurun ni dengan follow arab saudi dan dengan melihat anak bulan..bukan dengan calculation.umat islam kena bersatu..tarikh raya kena sama...tapi apa pun esok kita raya sama ngn arab saudi..hoyeyyyyy..hehehe...

Kalau nak terang pasal ni memang detail dan bagi org lain maybe isu yg kecil kot.lagi satu maybe sbb jarang2 berlaku kita raya tak sama ngn arab saudi sbb tu isu ni ramai org tak tau...

P.S Selamat hari raya.

Sumber rujukan:
1)http://www.moonsighting.com/1432shw.html
2)http://www.arrayah.info/2011/08/jika-30-ogos-2011-raya-di-manakah.html

4 Budak Comel Komen:

KUKUMALU said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Mana thailand??

kalo kat thai sehari awl diorang beraya

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tengok indonesia.dorang raya lewat sehari.dorang pun masih tak paham kaedah penetapan hari raya.memang anak bulan tak nampak kt tmpt dorang tp dorang tahu kt arab dh nampak anak bulan kt riyadh..so boleh raya dah.tapi masih berdegil.ini lah kalau kurang ilmu..pelik2..

Razman Bin Mat Ali said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

last2 saudi arabia salah tgk anak bulan.. posa x sama.. Kita mcm mana?? Nak buat pandai sgt Malaysia ni dgn nak buat calculation sendiri sedangkan byk negara yg berpuasa ikut Arab saudi. Kita raya ikut anak bulan BUKAN CALCULATION. Awat, dlm al-Quran ckp kita kena raya ikut calculation la?? Kapiaq boleh la mcm tu...

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

arab saudi pun tak base tengok kt arab je..dia compare ngn negara lain yg nampak anak bulan gak..kalau ada negara lain nampak kira confirm lah..kalau takda satu pun negara kt dunia nie nampak kira tak nampak lah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...