Hakikat yg pedas lg makan dalam...


Semua Pakat-pakat belajar agama, sembang pun pandai...
Jodoh Maut Rezki Di Tangan Tuhan sembang agama bab ni pandai sungguh..tapi....
Bab Nak Tunjuk Hebat No 1....Sampai Lupa apa dia belajar tu....

Bab Kahwin
-letak hantaran perkahwinan anak tinggi2. kalo jumpa org anak yg hantaran rendah
dia kutuk2 pula org tu..
-bila jumpa org yg belum kawin dia tanya,hang bila lagi???mau saja tanya balik bila jumpa dia
dirumah org yg mati, hang bila lagi???

Bab Kerja Kerajaan
-bila anak dapat kerja gomen lepas SPM, pusing satu kampung cari anak2 jiran yg xkeja gomen utk tanya
soalan hebat "kalau kilang anak hang tutup anak hang nak keja apa?(kalo anak jiran tu keja kilang)

Bab Universiti
-bila jumpa budak baru keluar universiti keja biasa, dia tanya "belajar pandai2 tak kan kerja ni saja kot"
-belajar pandai-pandai tak kan gaji rm1000 jer????

Bab Kereta
-bila anak pakai kereta,dia pusing2 satu kampung cari anak2 jiran xpakai kereta semata2 nak bagitau
"ada kereta mcm anak aku xkena hujan"

Bab Kerja-Kerja
-kalo kerja jadi guard di bank-punya la pulun bgtu satu kampung anak keja bank mcm bank dia punya la pulak.
-kalo kerja jadi technician kilang atau ada nombor-nombor la, kalo no 1 sampai 3 kira hebat la, kalo anak no.2 technician
di line operator, siap habaq org kampung anak dia org no 2 dikilang mcm kilang dia punya...

Bab Anak Pandai
-kalo anak pi belajar di Sarawak tak kira swasta pun, dikira pandai dah sebab jauh siap pusing2 kampung2
cari anak2 jiran yg belajar juga semata2 nak bgtau "anak aku pun pandai jugak belajar sampai Sarawak lagi jauh dari anak hampa"

P.S / cukup susah jumpa org Melayu yg merendah diri zaman la ni..cuba tgk orang2 sekeliling kita ada tak jenis camni...seme jenis nak tunjuk hebat...bagi yg baca ni, jadilah melayu yg mana mentaliti tu elok sikit.dok kutuk2 org, org dengki sakit hati, huru-hara dunia ni..

lagipun islam dah ajar dah rezki, maut, ajal ditgn tuhan buat apa dok kalut2....biar pi la kat org lain...kalu kita hebat kita kena bersyukur bukan dok menunjuk2 dan kutuk2 org...

5 Budak Comel Komen:

suka suka said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam..bersyukur dgn apa yg ada..

Hnahdy said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mmg pun. diam je lah

me.myself.moi said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku plng xphm knape org bngge sgt keje gomen nie...bkan nk mngutuk tpi aku xmnat...

Haris Khairuddin said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sebabnye, topik yang paling seronok nak cakap... topik pasal orang lain n membangga diri la. topik yang non-stop..

melyssa_nadiea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ada ada ada...opismate aku sorg cmtu..anak 3 org..yg bongsu ja blaja smp master..yg no 1 n 2 tu SPM je..tp p canang kat org anak2 dia pandai..HAHAHAHA..blaja tinggi..hakikat sorg ja..kah kah kah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...