Kisah Puasa Masa Kecik

Tingat posa masa aku kecik..masa aku kecik ni bukan masa aku kurus tau..tapi masa aku budak2 lg k..skang pun kecik lg hehe...mcm bese mak ngn abah aku akan bagi duit kalau posa...inilah trick yg di amalkan sejak dulu kala lg..budak2 zaman dulu mahupun skang semuanya mata duitan termasuk aku kihkihkih...duit tu aku guna beli ice krim pop yg jenis kepak dua tu. Ais krim tu aku suka kepak dengan hentak dua kat kepala lutut aku mcm ahli gusti wat tu..korang leh imagine tak hahaha.dasyat giler skill aku dulu hehe...takpun duit tu aku beli dora ngn dendang..takpun aku beli helikopter yg pusing pakai tangan tu...lupa nak ckp..aku beli pas raya tau semua tu..hehe..


Ais krim ni lebih femes dari ais krim connetto hahaha..

Masa kecik memang aku pun start posa separuh hari je..org panggil posa yang yuk..separuh hari dapat 50 sen je..kalau posa penuh dpt singgit..30 hari dpt 30 ringgit..bnyk tu kalau dulu....Aku ingt lg hari pertama posa balik sekolah terus bukak peti ais sambil minum ..gulp gulp gulp..pastu tingat "Eh posa arini"..seyes memang tak ingt...hehehe..

Masa bukak posa plak bila aku dengaq ja azan terus aku minum ayaq..pastu tetiba mak aku ckp.."Eh tak leh minum lg..itu bunyi azan dari tv..baru azan kl". Pastu aku cakap."Dah termakan nk wat camne..terus makan lah erk mak"hehehe...

Masa adik sedara aku kecik lagi la, masa tu dia nak berlatih puasa sebab mak dia janji setiap hari dia puasa dia akan dapat duit raya lebih. Jadi dia pun puasa la, cuma ada satu hari dia tak bangun sahur. Bila dia bangun dah pukul lapan pagi jadi lepas sahur, itu membuatkan dia tidak puas hati. Lalu adik sedara aku pun makan breakfast pada pukul 8.30 pagi lepas tu sambung puasa tanpa rasa bersalah he.he.he.


Masa aku kecik-kecik dulu, sebelum puasa diumumkan, aku selalu nampak atok ensem (pemegang mohor2 besar diraja) dalam tibi. aku pernah tanya mak masa itu, “mak, depa tau mana esok posa”. Mak kata ” depa teropong tengok anak bulan, kalau nampak anak bulan kat langit, haa esok bleh posa la”. Aku kata ” Oooooo, anak bulan”.

Masa tu aku memang ada teropong, aku pon ambik topong tu dan tengok ” Haa, betul la ada anak bulan..yeay..yeay esok posa”.

Masa aku pi sekolah, aku tanya cikgu tadika.. “cikgu, malam saya nampak anak bulan.nak tanya cikgu bleh tak?”. cikgu kata “haa, apa tu”. aku pon tanya ” anak bulan x sunyi ke sebab saya tak nampak bapa dan mak dia?”. Habis satu kelas ketawa aku sebab tanya solan tak cerdik. cikgu tanya “kenapa kamu kata macam tu?” Dengan yakin aku kata ” semua orang ada ayah dan mak, tapi bulan saja tiada mak dan ayah.. mereka da meninggal ka”.. Kali nie cikgu dan pelajar lain gelak-gelak kat aku ..hahaha.. itulah peristiwa lama, biasala masa tue kecik lagi..

P.S Korang mesti bnyk citer masa korang posa kan...ce citer ce citer hehehe

9 Budak Comel Komen:

noonaQQ said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hahahaha..kj. biasalah tu time pose. pengalaman noona plak lain..pjg citer nye..hihi

Sarah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hahaha.. dulu sarah pun pose 1/2 hari XD

AISHA INANI said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

uish hang patut besaq bijak.
kecik2 dah hebat!

rindu posa kecik2 dapat duit lebih..
laa nih?
tadah2 dpt penampaq! haha

Bulan said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

x ingt sgt peristiwa pose mase kecik2 :)

C I K . F Y Z A said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bulan puasa ja ingatkan nasib putih + telur asin untuk sahur :)

belogkiter said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kita puasa suka cincau

puteri ain said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lama x mkn aiskrim tu . nampak sedap lak . hehe

selamat berpuasa :)

Melz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Aah mel pun dah lama tak makan aiskrim tu , ingat lagi masa tu ada seposen, share2 ngan kawan . pastu patah dua ..haha best2

♥CIK SHA♥ said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku pernah curi2 masuk bilik mandi minum air paip..pastu cakap kat diri sendiri."eh?posa la ari ni..takpa2..tak sengaja.." padahal memang sengaja..perangai macam haram..ahaha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...