9 Sebab Untuk Minum Air, dan Bagaimana untuk Membina Tabiat Minum Air

Kita semua tahu bahawa air adalah baik untuk kita, tetapi sering kali kita tidak mengetahui kelebihannya. Dan jika kita tahu mengapa kita tidak minum air, ia bukan satu tabiat yang ramai orang boleh bentuk.

Tetapi terdapat beberapa sebab yang sangat kuat untuk minum air yang banyak setiap hari, dan membentuk tabiat itu tidak lah sukar dengan tumpuan yang sedikit.

Perkara yang mengenainya, kita tidak sering memberi tumpuan kepada tabiat ini. kita akhirnya minum kopi, dan banyak soda, tidak terkecuali jus buah-buahan dan teh dan susu dan mempunyai banyak kemungkinan lain. Kita tidak minum air yang secukupnya, dan kita mengalami dehidrasi - dan itu tidak baik untuk kesihatan kita.

Berikut adalah 9 sebab-sebab yang kuat untuk minum air (dengan tips bagaimana untuk membentuk tabiat minum air selepas itu):


1. Menurunkan berat badan
      
Air adalah salah satu alat terbaik untuk menurunkan berat badan, pertama sekali kerana ia sering menggantikan minuman berkalori tinggi seperti soda dan jus dengan minuman yang tidak mempunyai apa-apa kalori. Tetapi ia juga penahan selera yang besar, dan kerap kali apabila kita rasa kita lapar, kita sebenarnya hanya dahaga. Air telah tiada lemak, tiada kalori, tiada karbohidrat, gula tiada. Minum banyak untuk membantu regimen berat badan anda.


2. Jantung yang sihat
      
Minum jumlah air yang baik boleh menurunkan risiko serangan jantung. Satu kajian selama enam tahun yang diterbitkan pada Mei 1, 2002 American Journal Epidemiologi mendapati bahawa orang-orang yang minum lebih dari 5 gelas air sehari adalah 41% kurang kemungkinan meninggal dunia akibat serangan jantung dalam tempoh kajian daripada orang-orang yang meminum jumlah yang kurang daripada dua gelas.


3. Tenaga
      
Nyahhidrat boleh menyerap tenaga anda dan membuatkan anda berasa letih - dehidrasi walaupun ringan hanya 1 atau 2 peratus daripada berat badan anda. Jika anda dahaga, anda sudah mengalami dehidrasi - dan ini boleh membawa kepada keletihan, kelemahan otot, pening dan simptom lain.


4. Penawar sakit kepala
      
Satu lagi tanda-tanda dehidrasi adalah sakit kepala. Malah, sering kali apabila kita mempunyai sakit kepala ia hanya satu perkara yang tidak meminum air yang mencukupi. Terdapat banyak sebab-sebab lain sakit kepala, tetapi dehidrasi adalah salah satu sebab yang biasa.


5. Kulit yang sihat
      
Air minuman yang boleh membersihkan kulit anda dan kulit akan lebih lembab dan beramya selepas air minuman. Ia tidak akan berlaku dalam sekelip mata, tentu saja, tetapi hanya seminggu meminum jumlah air yang sihat boleh memberi kesan yang baik pada kulit anda.

6. Pencernaan
      
Sistem penghadaman kita memerlukan jumlah air yang banyak untuk menghadamkan makanan dengan betul. Seringkali air boleh membantu mengubati masalah asid dalam perut, dan air bersama-sama dengan serat boleh menyembuhkan sembelit (selalunya disebabkan oleh dehidrasi).


7. Pembersihan
      
Air yang digunakan oleh badan boleh membantu mengusir toksin dan bahan buangan daripada badan.


8. Risiko kanser
     
Minum sejumlah air yang sihat telah juga didapati mengurangkan risiko kanser kolon sebanyak 45%. Banyak minum air juga boleh mengurangkan risiko kanser pundi kencing sebanyak 50% dan berpotensi mengurangkan risiko kanser payudara.


9. Senaman yang lebih baik
      
Ternyahhidrat teruk boleh menjejaskan aktiviti-aktiviti sukan anda, memperlahankan anda dan membuat ia lebih sukar untuk angkat berat. Senaman memerlukan air tambahan, jadi pastikan anda minum air sebelum, semasa dan selepas senaman.


Bagaimana untuk membentuk tabiat air


Jadi anda yakin bahawa air adalah sihat, tetapi anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana untuk membuat air minum satu tabiat harian.

Berikut adalah beberapa tips yang telah membantu saya:


* Berapa banyak air?
      
Ini adalah satu soalan yang boleh dibahaskan. Apa yang jelas adalah bahawa yang syor lama "lapan 8 auns gelas sehari" tidak betul, kerana beberapa sebab..anda mesti minum air sebelum anda dahaga..kerna dahaga adalah satu proses dehidrasi


* Bawa botol
      
Ramai orang mendapati ia berguna untuk mendapatkan botol minum plastik besar, isi dengan air, dan membawa sekitar dengan mereka sepanjang hari. Saya suka untuk menyimpan segelas air di meja saya, dan saya minum sepanjang hari. Apabila ia kosong, saya isi semula, dan terus minum.


* Tetapkan peringatan
      
Set jam tangan anda ke bip di bahagian atas setiap jam, atau menetapkan peringatan komputer berkala, jadi anda tidak lupa untuk minum air.


* Gantikan air
      
Jika anda biasanya akan mendapat soda, atau minuman manis, mendapatkan segelas air. Cuba air mineral


* Penapis
     
Beli penapis air daripada membeli air mineral yang dijual di kedai..lebih jimat dan menguntungkan


* Latihan
      
Bersenam boleh membantu membuat anda mahu minum lebih banyak air. Ia tidak perlu untuk minum minuman sukan seperti Gatorade apabila anda bersenam, melainkan jika anda melakukan lebih daripada satu jam. Hanya minum air. Jika anda akan bersenam, pastikan minum air dua jam lebih awal daripada masa, supaya ia akan mendapatkan melalui sistem anda dalam masa, dan sekali lagi, minum semasa dan selepas senaman juga.


* Track
      
Ia sering membantu, apabila membentuk tabiat baru, untuk menjejaki - ia meningkatkan kesedaran dan membantu anda memastikan bahawa anda tinggal di landasan yang betul. Pastikan log kecil (ia boleh dilakukan pada kad indeks atau buku nota), yang boleh jadi semudah sebagai tanda semak bagi setiap gelas air yang anda minum.
 

P.S Abaikan tatabahasa dan kosakata dalam entry ni sbb aku dah malas nak edit..penat aku translate ke melayu hehe..paham2 amik lah erk..:-)

4 Budak Comel Komen:

.izzati liyana. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

benda ni sume dah tahu dari dulu lagi tapi tulah. tak amalkan.lps tu dok dlm toilet lame2. huk3. kalau kat kolej, selalu byk gak minum sbb penat bjln semua. kat rumah ni segelas dua jeh minum setiap hari.

Liyana Zahim said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Oh.. Pkcik itu sunguh rakus!

belogkiter said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ohhh... bagus... boleh apply ni... bagus unutk kesihatan dan KECANTIKAN

armouris said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lagi info tentang kurang air di SIHAT SELALU - Kurang Air Rosakkan Organ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...