Ketahui 11 Pokok Yang Menjadi Tempat Tinggal Hantu

Selain rumah kosong, pokok juga dipercayai menjadi tempat tinggal hantu atau makhluk halus.Ada pokok yang menjadi tempat tinggal makhluk halus ada juga yang menjadi tempat tinggal pontianak atau pocong.Malahan mungkin diantara anda semua pernah ada pengalaman menjumpai pontianak sedang bertenggek di atas dahan pokok?

Dibawah ini adalah beberapa jenis pokok yang di katakan oleh orang tua dulu-dulu yang di geruni dan menjadi tempat tinggal hantu.Silahkan baca dengan teliti pokok-pokok yang menjadi tempat tinggal hantu ini.

Pokok Beringin




Pokok beringin adalah tempat kesukaan makhluk halus (Genderuwo),Terutama beringin yang sudah tua dan mempunyai janggut (akar yang berjuntaian). Bila kita mematahkan janggut 

beringin tersebut dan kebetulan pokok beringin itu di huni makhluk halus maka kita akan terus sakit dan bila lambat diubati kepada orang pintar mungkin nyawa taruhannya.

Pokok Sukun

 


Pokok ini biasanya menjadi tempat tinggal pocong.

Pokok Ara

 


Pokok ara yang mirip dengan pokok beringin merupakan tempat tinggal bagi segala macam jenis hantu.

Pokok Kekabu

 


Pohon kekabu atau kapuk merupakan pokok yang menjadi tempat tinggal puntianak.

Pokok Ciku

 


Pokok ciku adalah tempat tinggal puntianak dan genderuwo maka dari itu jika sudah memasuki waktu azan maghrib elakkan pokok ini kerana biasanya pada masa itu, hantu penunggu pokok ciku sedang berkeliaran.

Pokok Saga

 


Tidak diketahui menjadi tempat tinggal hantu apa tapi pokok ini dipercayai menjadi tempat tinggal hantu.Kesan dari pokok ini yang tua dan menyeramkan memang sesuai menjadi tempat
hantu.

Pokok Asam Jawa

 


Pokok Asam Jawa biasanya menjadi tempat tinggal pocong atau puntianak terutama pokok yang umurnya sudah bertahun-tahun.

Pokok Pisang

 

 

Pokok pisang (pokok pisang yang berkumpul serumpun) merupakan tempat tinggal puntianak dan pocong.

Pokok Buluh

 


Pokok ini menjadi salah satu tempat yang disukai oleh puntianak.Pernah suatu masa di kampung saya ada pemandu teksi melihat puntianak sedang duduk di atas pokok buluh.Harus di ingat, pokok buluh yang saya maksudkan adalah pokok buluh biasa bukan pokok buluh kuning kerana buluh kuning ialah penolak bala jadi pasti pokok buluh kuning di takuti oleh.

Pokok Nangka

 


Pokok nangka juga dipercayai sebagai tempat tinggal hantu.

Pokok Bacang

 


Pokok ini biasanya dijadikan tempat bermain toyol.Buah dari pokok bacang hampir sama dengan buah mangga, cuma buah bacang bentuknya lebih bulat dan seratnya banyak.

Bila di persekitaran tempat tinggal anda ada pokok-pokok yang di atas, elakkan melalui dibawah pokok tersebut pada malam hari ataupun jika terpaksa.Jangan lupa membaca doa dan meminta perlindungan kepada yang maha kuasa agar terhindar dari gangguan makhluk halus.


P.S /  Kat rumah aku dulu semua pokok2 nie ada..kaya aku klau aku kutip sewa kt semua hantu2 nie..mana leh duduk free je kat tanah kita orang..masuk tandas pun kena bayar tau..report polis baru tau hehe

Bab pokok pisang serumpun tu..aku rilek je dulu masa kecik2 aku main tumbuk2 batang pisang tu..praktis kungfu..ye lah masa kecik kan aku byk terpengaruh filem kungfu hehe..kengkadang aku praktis memanah..itu sbb terpengaruh ngn filem robin hood kihkih

Pokok beringin tu pulak aku memang tau berhantu sejak kecik lg sbb mak aku ckp..tapi bila aku tengok akar yg berjuntai2 tu..aku tak tahan lah..jadi tanpa memperdulikan semua tomahan buruk terhadap pokok tu aku ngn kengkawan aku main tarzan2 kt situ..gayut puas2..itu sbb terpengaruh filem tarzan plak hihi..

Takda apa yg berlaku cuma waktu malam aku cuma mengigau je..cakap time tido hehe..

Kesemua pokok dlm ni aku pernah tgk kecuali pokok bacang..pasal pokok nangka ngn ciku tak pernah dgr plak..aku rasa org tua2 dulu reka citer tak mau buah tu kena curi kot..

6 comments:

Hana said...

tengok pokok pun dah seram.hehe

Suria Amanda said...

tgok pokok memang seram but fikir logik...xde la kot...aku dulu kecik2 pun selalu gak main bawah2 pokok tu sampai senja...so far alhamdulillah xde apa berlaku...mintak dijauhkanlah..

Fauzan Halim said...

siapa ciptakan pokok? siapa iblis? hantu itu apa, pontianak itu apa, pocong itu apa?????? Melayu tak akan habis dengan kepercayaan karut ni... aku petik nangka kat kampun aku elok saja... tolong la... buka minda.. Allah tu lebih berkuasa.. buat apa kita nak takut dengan iblis ni semua.. hantu yang hampa dok takut tu, iblis la... yang dok ada pantang larang itu pasal apa??? Allah ada bagi halangan ka untuk petik buah-buah ni??? senget betul la pemikiran hampa ni... Islam dah ajar benda lurus.. nak korner-korner juga...

MyFreeMinded said...

kat rumah kita ada pokok ciku... hehehe.... jaga2... :)

En.Rezan said...

makhluk halus yg ada disbt dlm quran cuma malaikat, iblis, syaitan dan jin. jd yg dinamakn hantu bagai tu adalah hasil R&D iblis,syaitan n jin kafir utk sesatkn manusia. hantu utk tiap2 bangsa pun x sama, hantu melayu, hantu cina, hntu jepun.

En.Rezan said...

makhluk halus yg ada disbt dlm quran cuma malaikat, iblis, syaitan dan jin. jd yg dinamakn hantu bagai tu adalah hasil R&D iblis,syaitan n jin kafir utk sesatkn manusia. hantu utk tiap2 bangsa pun x sama, hantu melayu, hantu cina, hntu jepun.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)