Apakah itu suboh gajah?

Suboh gajah ni nama yg org melayu bg tak silap aku hehe...suboh gajah nie kalau korang tidor malam pastu bila sedaq2 dah jadi gajah hehe..gurau je..maksud aku sedaq2 je dah lepas waktu syuruk...sape tak tahu syuruk tu ape memang tak tahu lah nk ckp ape hehe..

Jadi wajib untuk kita untuk terus solat suboh apabila bangun tanpa perlu niat qada.jgn tunggu sampai waktu zohor....niat subuh mcm biasa..sama lah juga kalau time sedaq pun kalau terlupa terus solat tanpa perlu niat qada sbb tertidur atau terlupa tak berdosa..tp wajib qada ikut imam syafie..

Klau bangun2 je dah masuk waktu zohor pun sama gak terus solat subuh dulu pastu ikut turutan solat zuhur mcm biasa....kalau yg lagi dasyat tidoq dari malam sampai asaq tak sedaq bangun solat subuh dulu, pastu zohor baru sambung solat asaq. ikut tertib mcm jamak dan qasar gak..

Kalau yg sedaq dalam waktu subuh pastu bangun tutup jam loceng pastu tidoq balik dikira berdosa dan tetap wajib qada bila bangun tidoq..tapi kalau yang kes berjalan sambil tidoq pastu tutup jam loceng tanpa sedaq kira tak berdosa lah sbb tak sedaq diri buat bende tu hehehe..jgn ingat takde bende nie.ade sbb aku pernah wat.hehehe..

Sumber rujukan : http://www.darulnuman.com/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=139


4 Budak Comel Komen:

Shafika Nabila said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

prnah jugak buat gajah ni :P

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Shafika Nabila

Hehe pika pun pernah wat erk hehe

Shahada Fauzi said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kadang2 pernah jugak suboh gajah tu..:P

Rafhani said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

terlajak sket,subuh gajah,kalau melarat ke zohor,dh dinasour tu,hehehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...