Rahsia Kekayaan Apek

Ni adalah sedikit kisah untuk renungan manusia sebangsa dengan kita dan kamu semua (Melayu).

Kisah 1:

Seorang cina kaya membeli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya setiap hari . Apa ada dalam fikiran melayu ? Sayang kucing ? Kucing makan banyak ?

Jawapan cina, " Saya beli banyak sebab kawan saya baru buka kedai makan . bagi duit mesti taknak . Jadi, ini saja cara saya untuk membantu dia ."


Kisah 2:

Seorang melayu pergi membeli kedai cina yang buruk , hanya untuk melihat anak tuan kedai cantik . Satu hari gadis itu tiada , setelah ditanya rupanya sudah pergi sambung pengajian di England . Apa ada dalam fikiran melayu ? Kedai buruk tapi duit banyak ? Bergadai tanah atau meminjam dari orang ?

Jawapan cina , "Saya dari keluarga Lim , bila anak saya nak pergi belajar , semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin . Tak perlu bayar balik , bila Lim miskin sudah jadi kaya , Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula ."


Kisah 3:

Pihak masjid mahu mengubahsuai masjid , bajet hanya 20 ribu . Dicari kontraktor melayu . Apa dalam fikiran kontraktor melayu ? Sebut harga hanya 20 ribu katanya . Pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina . Terkejut imam kerana harga hanya 12 ribu .

Jawapan cina ," Tempat ini kan dibuat untuk orang sembahyang , tak boleh la ambil mahal nanti tuhan marah ."


Masyaallah , tak malukan wahai bangsaku ? Kalau ada kawan buka kedai , tak malu meminta diskaun ? Saudara mara ingin sambung belajar tidak dibantu , malah dihina jika miskin . Membina masjid pun mahu mengaut untung lebih ?


Malangnya , kisah diatas adalah kisah benar . Tak percaya ? Mungkin anda masih perlu lebih teroka dunia . :)

8 Budak Comel Komen:

simiey[dot]com said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

perkongsian yang menarik.terima kasih!!~

QmaRidh said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kisah ni dapat membuka minda org sebangsa kita.. :)

Fatin Fairuz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nice info..thanks for sharing..pas ni kene muhasabah diri lebih banyak lg ;)

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

semua melayu ke macam ni? and semua cina ke macam tu? bercakap berdasarkan apa ye? :)dari mana dapat info? maaf cuma bertanya.. sebab selalu dah dengar ayat ayat mcam ni, melayu itu melayu ini. tapi apa2 pun thanks kerana sharing :)

Mr.PinGu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cik anony, mmg xsemua macam itu tp at least kisah ini benar utk sebahagian melayu dan cina.. ambil iktibar dr kisah ini.. yg baik kita ambil yang buruk kita cuba ubah =)

Aiman Isa said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

melayu itu melayu ini. sadiss. Kalau orang luar ada berfikir macam ni sekalipun, tidak salah, sebab kebanyak melayu rata-rata macam ni. well. apa yang aku nampak laa. tapi, yap, sememangnya ramai lagi melayu yang lebih baik dari cina di luar sana. perkongsian yang baik! boleh buka minda bangsa kita sekarang.

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya perlukan fact. eg. ah chong (2012) said bla bla..so what?? tp tuh la lumrah melayu.untung ada qouta bumiputra.syukur dan guna sebaik2..jangan lupa bayar ptptn sian adik2 yang masuk U takde loan.dh la org melayu byk yang susah dah la susah menyusah lagi..dapat ptptn hp bb,smsg sII yang di beli dulu..kesian terima kasih.=)

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pandai juga cari traffic haha..per click ker apa?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...