Perempuan solehah dan bekas penagis dadah...


Di dalam kelas muslimat.. sedang asyik mereka mendengar ilmu dari ustaz, ustaz itu bertanya..

Ustaz : "Sebelum kita mengakhiri kelas belajar kita hari ini.. saya ingin bertanya.." "Ada seorang hamba ALLAH.. lelaki. Benar2 ingin mencari jodoh.. tetapi..

salah seorang pelajar bertanya dengan rasa berbunga di hati ..kononnya antara mereka adalah pilihan lelaki tersebut.

Pelajar A :"eh ustaz.. baguslah tu dia nak ustaz carikan jodoh utk dia. Ustaz pilih jer antara kami"

Pelajar B :" tetapi kenapa ustaz?" dia tak ada duit ka?"

Ustaz :"Pasal duit, kita tak perlu risau.. ALLAH itu Maha Pemberi rezeki.. cuma dia saja yg bermasalah"

Pelajar A :" masalah apa ustaz?"

Ustaz :"Dia adalah bekas penagih dadah.."

Terkedu pelajar2 perempuan mendengarnya.. bermacam2 tanggapan dlm fikiran mereka. Ada yg takut lepas kawin, mesti lelaki tu kaki pukul., atau..sambung balik hisap dadah..atau..macam2 lagi yg mereka fikirkan. Suasana menjadi senyap sunyi..

Ustaz :"Bagaimana ? ada sesiapa yang sudi menerima jejaka ini ?"

Pelajar2 disitu hanya mendiamkan diri.. dalam hati sudah ternyata mereka tidak mahu dengan lelaki itu. Tiba2.. ada seorang pelajar perempuan berdiri dan berkata..

Pelajar C :"Ustaz !. saya dengan rela hati menerimanya.. biarlah saya menjadi isterinya."

Pelajar2 disitu sgt kehairanan dgn pengakuan dari shbt mereka. Ada yg kata gila, hilang akal , dan bodoh.

Akhirnya mereka menikah.. bermulalah kehidupan mereka sbg suami dan isteri..

3 tahun kemudian..

Pelajar C terserempak dengan ustaznya di salah satu Masjid yang berdekatan.

Pelajar C :" Assalamualaikum ustaz!." Tak sangka jumpa disini.."

Ustaz :"Walaikumsalam.. iya..jumpa kita.." (ustaz melemparkan senyuman) "oh ya..kamu datang dengan suami?

Pelajar C :" Iya ustaz.. " Tu pun dia datang !

Ustaz terkejut melihat lelaki itu yang sudah banyak berubah. Mukanya sgt bersih.. keadaannya sgt terurus dan berisi sekarang.. sgt jauh bezanya dri dulu2 yang selekeh dan busuk. kusut masai. Subhanallah.. syukur tidak terkata. Mereka hidup dengan penuh bahagia.. dalam hati ustaz berkata..

"Ya ALLAH.. betapa besarnya pahala si isteri itu..mendidik suami hingga menjadi org yg soleh"..

2 Budak Comel Komen:

Aiskrim Cokolat said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yang jahat tu tak semestinya jahat selama2nya kan.
kalau sye pun,must sye tak nak terima llki tu, sye tabik springg la perempuan tu :)

sea_lavender said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

erm menarik..pernah terbaca jugak story mcm ni..
Allah menguji kpd wanita solehah dalam mentarbiyahkn dirinya srta membawa suaminya sndiri ke jalan Allah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...