Kenapa Baca Al-Quran Walaupun Tak Faham Maknanya?

 
Nabi SAW dah pesan dalam sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh ibnu Umar r.a:
 
“Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca Al-Quran.”

5 Budak Comel Komen:

dear yayah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mnyebut 1 huruf pn dh dpt pahala.. kalu memahami bonus la tuh... baca je, at least hati tenang

Solihin Zubir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lagu korea, omputih, industan yg kita tak paham makna pun org nyanyi.. hehe.. tp apapun tak boleh..
tp baca Al-Quran walaupun tak paham, tetap dpt pahala..

Mr.PiNGu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

walaupun baca Al-Quran xfaham hati jadi tenang sebab kita tahu Al-Quran itu perkataan yang Allah sampaikan untuk manusia. Bahasanya indah. Membacanya juga mendapat pahala yang besar

DOSEFIRE said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

maksud 'membaca' ialah memahami dan menghayati..bukan membaca al-qur'an walaupun tak faham...membaca al-qur'an tak faham sama je mcm membaca buku bahasa jepun yang langsung tak faham..Tapi semoga dengan usaha kita baca quran kita sama2 dapat pahala dan petunjuk :)

Mohd Harees Masian said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ok lah masing2 dgn pendpt masing2. Mari kita tgk apa Allah kata: "dan sungguh akan Aku penuhkan jahannam byk dari kalangan jin dan manusia. Mereka mempunyai hati(akal) tapi tak mahu memahami ayat2 Kami... illa akhir ayat" - Al A'raf:179.

Tgk juga surah Al Qamar ayat 17, 22, 32, 40. "dan sungguh Kami tlh mudahkan al Quran utk peringatan, maka adakah org yg mahu mengambil pelajaran."

Come on bro... Tenunglah ayat di atas smpi faham... Bayangkan org German baca buku sang kancil hatam 10 kali tp tak faham. Adakah dia mendpt apa2 pengajaran dr buku itu??????

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...