DOSA DAN BALA MENGUNDANG BALA BENCANA

“DAN apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan(atau bala bencana)maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan(daripada perbuatan-perbuatan salah dan dosa)dan (dalam pada itu)Allah memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu.”(AS SYURA:30)

HURAIAN

Allah s.w.t. menerangkan bahawa bencana-bencana dunia yang menimpa manusia seperti peyakit,kebuluran,bencana alam dan bermacam lagi itu adalah sebahagian daripaa balasan dan hukuman bagi umat manusia yang melakukan dosa,maksiat dn kemungkaran di dunia ini.Allah s.w.t. menjadikan dosa-dosa sebagai sebab-sebab yang menghasilkan akibat-akibat yang menimpa hamba-Nya yang berdosa tersebut.Apabila terdapat orang yang melakukan maksiat di suatu tempat itu,maka Allah menurunkan bala bencana di kawasan tersebut.Ini kerana akibat perbuatan dosa oleh segelintir manusia,maka manusia lainnya juga menanggung kesusahan yang sama.

Tetapi tidak dinafikan pula,ada yang berbuat kemungkaran dan dosa tetapi boleh hidup senang lenang tanpa sebarang musibah yang menimpa mereka.Namun kita perlu ingat bahawa hukuman atau balasan itu kemungkinan dalam bentukyang lain seperti sakit,dibenci manusia,pergolakan rumahtangga dan sebagainya ataupun ditangguhkan sampai hari kiamat kelak.Di padang mahsyar nanti semuanya akan dihitung dan masing-masing akan menerima pembalasan yang setimpal dengan perbuatan mereka.Sesungguhnya Allah akan menghukum mereka atas dosa-dosa yang dilakukan dan jika dikehendaki,Dia akan mengampunkan dosa-dosa hamba-Nya setelah mereka bertaubat nasuha dan meninggalkan segala dosa dan keterlanjuran yang telah dilakukan.

KESIMPULAN

Segala bencana dan musibah yang dialami ini antara sebabnya adalah hasil perbuatan dosa dan kemungkaran yang dilakukan oleh manusia. Sesungguhnya Allah berkuasa memberi hukuman terus di dunia dan jika Allah menghendaki,Dia mengampunkan dosa-dosa tersebut.Allah menurunkan bala untuk menyedarkan umat manusia supaya menjauhi kemungkaran dan bertaubat daripada melakukan maksiat dan dosa.

Sumber: http://penailham.blogspot.com/2010/08/dosa-dan-bala-mengundang-bala-bencana.html

0 Budak Comel Komen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...