Nasik Lemak Sambal Sardine


Inilah sambal sardine yg bini aku slalu masak..hehe..slalunya kalau aku nk suruh dia masak nasik lemak ngn sambal sardine nie, perangai aku akan aotomatik tetiba berubah menjadi sorang suami yg mithali..hihi..pepagi lg aku dh tolong dia sidai baju.kemas rumah..basuh baju..aku keje shift ptg slalunya.so pagi aku free.abis dlm kul 9 mlm..so bila dia balik keje ptg kul 6 dia tgk rumah bersih semacam je..dlm hati aku ckp surprise(Gaya mesti sama cam eric leong yg rancangan casa impian tu..hehe)


Pastu aku msg lah bini aku.."ayg tolong masak sambal sardine..ngidam plak nk mkn balik nanti heheh". Selalunya aku msg je sbb tak nak ganggu dia tgh meeting..(actually jimat credit hahaha..gurau je syg)

Okey tanpa berlengah lg aku nk ajaq kowang cara masak bende nie..senang giler je nk masak..sambil bini aku duk masak tu aku intai2 lah curi tgk nk curi resepi dia yg sedap tu hehe...

Bahan-bahan
1)Bawang besaq secukup rasa
2)Bawang kecik secukup rasa gak..
3)Bawang putih sikit
4)Halia jugak sikit
5)Cabai/cili kering byk2..(bahan utama)

Kemua bahan ni korang kisaq guna blender tau..takpun tumbuk guna batu lesung

Then panaskan kuali secukup rasa masukkan minyak tumis je bahan2 nie..agak2 dh masak masukkan sardine..masukkan sikit garam dan ajinomoto(sikit je tau.nanti botak kepala) then siap..senang kan..walaupun senang aku still suruh bini aku gak masak hahahaha

Tambahan: kurang dua bahan...air asam jawa secukup rasa.....kang pedas lak...nak kurangkan pedas 2...masukkan sikit sos tiram...=)

5 comments:

Anonymous said...

jimat kredit. aha kedekut!

lurve pingu said...

sila masukkan air asam jawa dan juga sedikit sos tiram..penambah perasa...hehe...=)

PemilikMataCoklat said...

lor owner blog ni laki ke?? mati mati sebelum ni ingat ni blog pompuan... hahahaha

lurve pingu said...

nak tak lupa juga...tambahkan sedikit gula untuk kemanisan...masakan ini umpama kehidupan, ada asam, garam dan gulanya,...hehe..

Anonymous said...

tambah cili api lagi sedap..
nak meriah sikitm tambah kentang potong dadu, bawang besar tu hiris² kan aje...
memang mantop~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)