Sifat orang-orang genius dan pandai

Aku mula prasan yang orang2 genius dan pandai nie ada sifat2 pelik dan sikap yang buat dorang jadi pandai selain dari faktor genetik.

Aku mula dari pemerhatian aku masa kat sekolah teknik TARP pinang dulu..ada beberapa budak genius..first senior aku..nama dia mursyidi.budak mekanikal.seorang ketua pengawas.ketua persatuan pelajar islam..bilal dan juga merangkap imam di asrama..SPM straight A1.First salah satu faktor dia genius sbb dia ni jaga hubungan dengan tuhan..slalu baca quran lepas magrib.keduanya dia ni tak tido ptg..maksudnya lepas abis sekolah dia terus study sampai ptg..pastu ptg mesti dia bersukan..x mcm aku ptg je mesti tido hahaha..kecuali rabu ptg sbb kelas silat gayung pesaka...tacut tak tacut tak aku ada silat hehe

Kalau sabtu atau ahad plak kalau org lain pas subuh semua sambung tido sampai tghari..dia ni pas subuh terus study tak tido..ini lah sifat terpenting org genius..tak tido lepas subuh..study pg..pastu lepas magrib study tido awal..aku kt sekolah teknik dulu tak genius cuma dpt num 1 je dlm kelas haha..sbb tu tercalon jd pengawas sekolah yg skema lg hensem..

Kedua terpandai kt sekolah teknik TARP ni perempuan melayu..tak ingat nama dia..budak elektrik..sama mcm aku cuma dia duduk kelas pandai num 1..aku duduk kelas elektrik num 2 maksudnya kedua terpandai kelas tu semua ada 3 kelas..jd kira tgh2 lah ahaha..dia ni apa yg aku kagum bila2 ptg2 dia rileks je lari sorang keliling padang beround2 tanpa letih..tak peduli pun org ckp apa kt dia sbb lari sorang2..perempuan plak tu..maybe sbb org tau dia budak pandai..

Masa kat matriks terlalu ramai budak pandai..pinjam buku kt library sampai habis..study sampai tak tido2..terkejut aku..bila tgk budak pandai dari sekolah agama berasrama penuh pun kagum.pandai pastu imam plak tu..hafazan panjang2..budak pandai sekolah agama qiamulail tak tinggal..stdy grup kt surau..fuh kagum aku..ada budak2 genius kt matrik jawapan dia lecturer jadikan skema jawapan sampai tahap mcm tu..

Masa kt uni pun ramai aku jumpa budak genius..terutama batch aku..dorang tido awal..bangun awai pagi study..rajin pergi jumpa lecturer tanya soalan..baik2 dgn lecturer penting supaya lecturer byk bg markah kesian kt kita hehehe..

1 Budak Comel Komen:

Rapunzel Cikilolo said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sokong. tidur awal dan bangun awal memang jadikan kita lebih produktif

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...