Imam Suhaib Webb : Mualaf yang Menjadi 500 Muslim Berpengaruh di Dunia

Imam Suhaib Webb, seorang warganegara Amerika Syarikat yang memeluk Islam di awal tahun 1990-an. Sekarang beliau adalah salah seorang pengacara di TV Al Hijrah (Astro Ch 114) untuk rancangan The Reflection. Reflections adalah sebuah rancangan tafsir surah al quran.

Beliau mempunyai isteri warganegara Malaysia Norasmah Ayob, Webb, yang juga lebih dikenali di kalangan kenalan beliau sebagai Imam Suhaib dan Brother Suhaib.

The Reflection bersiarang selama 30-minit, Webb membincangkan pelbagai Surah dari al-Quran dan hubungan antara ayat-ayat yang memberi kesan kepada kehidupan harian kita. Imam Suhaib akan membincangkan pelbagai Surah dari al-Quran dan kesan terhadap kehidupan harian kita.

Webb menghabiskan enam tahun (2004-2010) belajar di Kolej Syariah Universiti Al-Azhar, di Kaherah, Mesir, di mana beliau lulus dengan pelbagai  sijil dalam sains Islam yang melayakkan beliau untuk mengajar. Di luar pengajiannya di Al-Azhar, Suhaib Webb berjaya menghafal keseluruhan juzuk dalam al-Quran di bandar Makkah, Arab Saudi


Selepas lulus dari Al-Azhar, beliau berpindah ke Lembah Silikon di San Francisco Bay Area, di mana beliau menjadi hos mingguan di station radio dalam segmen Real Talk.

Sepanjang tahun di Kaherah, beliau juga pernah berkhidmat sebagai ketua Jabatan Terjemahan Bahasa Inggeris di Dar al-IFTA al-Misriyyah.

Semasa beliau tinggal di San Francisco Bay Area, beliau mengajar di masjid-masjid di sana. Selain daripada kajian beliau, beliau kerap kuliah di Amerika Syarikat dan Malaysia, dan merekodkan siri syarahan awam mengenai Islam dan kontemporari perkara Islam.

Sebelum memeluk Islam, beliau telah membesar sebagai cucu seorang pendakwah kristian di Oklahoma, menghadiri pertemuan di gereja dua kali seminggu, sehingga lah tarikan beliau untuk mendalami kristian semakin lemah.

Tahun remaja beliau telah di habiskan dalam muzik hip hop sebagai DJ, tetapi dunia yang datang terasa kosong dan tidak bermakna bagi beliau

"Saya telah bekerja dengan artis hip-hop dan sebahagian daripada mereka adalah beragama Islam dan mereka memperkenalkan saya kepada Al-Quran. Saya belajar al-Quran selama tiga tahun sebelum saya memeluk islam"

Dalam tahun-tahun awal beliau sebagai Saudara baru, Webb belajar di bawah Syekh Senegal di Oklahoma dan kemudian menjadi imam di sebuah masjid tempatan di sana.

Webb, yang kini berpangkalan di Boston, adalah di barisan hadapan dalam gerakan untuk mewujudkan Suasana Islam Amerika, salah itu adalah benar kepada al-Quran dan undang-undang Islam tetapi yang mencerminkan adat resam dan budaya negara. Dikenali untuk gaya santai, beliau telah membantu mempromosikan idea bahawa Islam adalah terbuka kepada tafsiran moden Amerika.

Walaupun jadual sibuk beliau sebagai seorang imam dan pemimpin, Webb berkata dia sangat rindukan keluarganya dan kembali ke sini setiap tiga hingga empat bulan untuk bersama isteri dan anak-anaknya Nurshifa Webb, 11, dan sembilan tahun Malik Luqman Webb.

Webb, yang telah dinamakan sebagai salah satu daripada 500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia oleh Pusat Pengajian Strategik Diraja Islam pada tahun 2010 juga mempunyai laman web Webb, www.SuhaibWebb.com, telah dipilih sebagai terbaik "Blog of the Year" oleh 2009 Anugerah Bulan Sabit Brass dan tweet dia menang undi "Best Tweeter Muslim" 2010.

Untuk maklumat lanjut mengenai Webb, log masuk www.SuhaibWebb.com laman web beliau, www.facebook.com / suhaib.webb dan twitter.com / #! / Suhaibwebb

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)