10 Golongan yang solatnya tiada diterima


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

43. Dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat, dan rukuklah beserta orang yang rukuk.

al-Baqarah

Didalam beberapa kitab, ada disebutkan bahawa solat adalah amalan yang paling disukai Nabi Muhammad S.A.W.

Namun, 
beringatlah ada

10 golongan yang tiada diterima solatnya:

1. Orang yang tiada berjamaah.
Dimaksudkan adalah orang yang mendengar azan tetapi tidak datang berjamaah. Dan yang dimaksudkan mendengar azan adalah mendengar azan dari suara bilal sendiri tanpa pembesar suara. Jadi mereka mereka yang rumahnya bersebelahan dengan surau/masjid (dapat mendengar suara bilal tanpa pembesar suara).

2. Orang yang tidak mengeluarkan zakat.
Di dalam al-Quran banyak disebut "Dirikan solat dan tunaikan zakat". Bermaksud tiada diterima solat orang yang tidak berzakat atau zakat orang yang tidak bersolat.

3. Orang yang berzina.
Diceritakan orang yang berzina ini ibarat orang yang telah tertanggal imannya. Maka orang yang tidak beriman, maka solatnya tidak diterima.

4. Orang yang mengamal riba'.
Orang yang mengamalkan riba' dosanya adalah seperti dosa membunuh Nabi. Maka tiada iman dan tidak diterima solatnya.

5. Orang yang mencuri/merompak.
Tergantung solat orang yang mencuri itu sehingga dia bertaubat dan memulangkan barang yang dicurinya.

6. Orang yang memakan benda haram (mutlak).
Haram mutlak adalah seperti arak, khinzir, harimau dan lain lain binantang yang haram dimakan. Setitik arak, 40 hari Allah tidak menerima amalannya. 

7. Orang yang memakan dan meminum perkara yang haram.
Dimaksudkan disini adalah memakan, meminum, atau menggunakan sesuatu yang halal tetapi menjadi haram kerana bukan milik. Contohnya adalah orang yang makan rambutan jiran tanpa izin.

8. Orang yang menjual yang haram.
Menjual yang haram yang dimaksudkan, adalah antaranya seperi orang yang menjual makanan eksotik, katak, biawak untuk orang kafir makan. 

9. Orang yang lari dari tuan.
Antaranya adalah hamba yang lari dari tuannya. Dan ulama'-ulama' berpendapat termasuk dalam golongan ini adalah suami yang lari dari isteri dan anak anak. Iaitu suami yang tidak memberi nafkah kepada isteri dan anak anak

10. Isteri yang masam mukanya.
Yang termasuk dalam golongan ini adalah, isteri yang masam muka, cakap kasar, marah atau ingkar perintah suami. Ingatlah, isteri isteri yang ingkar perintah suami, Allah tidak terima solat mereka.

Kitab Muhimmah

Sekian.

2 comments:

shaerin syazwan said...

nice sharing =)

MyFreeMinded said...

Alamak, no 10 tu.. Kalau merajuk muka kalah orang makan asam...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

Gambar Lawak (835) Gambar Menarik (365) agama (269) Kisah Kelakar (245) ceritera hidup sang kumbang jingga (242) Berita (223) Info Berguna (74) Fakta Menarik (71) Dialog Kelakar (59) video kelakar (54) Politik (47) Ragam Manusia (35) Artis (29) Bola (23) Kisah Seram (23) Misteri (23) Kesihatan (22) Blogger (17) Science and Technology (17) Tips (17) perkahwinan (15) Flora (14) Kereta (14) Kewangan (14) video menarik (13) Fauna (11) Sejarah (11) korea (10) Wayang (9) Blogger Tutorial (7) Filem Review (7) Blogger Tips (6) Cerpen (6) Dialog Seram (6) Drama (6) Dunia (6) My Original Puisi (6) Pelik (6) bahasa arab (6) kreatif (6) Download (5) Macam-macam (5) Petua (5) resepi (5) sukan (5) Review Blogs (4) DIY (3) Food Review (3) IQ Test (3) Inspirasi (3) Malaysia (3) Seram (3) Wordless Wednesday (3) belajar bahasa korea (3) drama melayu (3) lawak raya (3) Badminton (2) Drama review (2) E-kad (2) Hiasan Rumah (2) Lawak Kampus (2) Logo (2) bahasa jepun (2) cinta (2) kad raya (2) kisah sedih (2) novel (2) product review (2) AES (1) Bahasa Ganu (1) Contest Dan Segmen (1) Fashion (1) Gitar Chord (1) Hadif (1) Kartun Lawak (1) Lirik Lagu (1) Nuffnang (1) Pelancongan (1) Pengalaman (1) Pesuruh jaya sumpah (1) Quiz (1) Review (1) SMS (1) Taman (1) UAI (1) Youtube (1) adam dan hawa (1) bahasa Thailand (1) bahasa penang hokkien (1) bayi (1) gadget (1) giveway (1) herba traditional (1) jdrama (1) jepun (1) kartun raya (1) keyword menarik (1) koleksi sms raya (1) lelaki (1) math (1) pacat (1) raya (1) segmen (1) sms raya (1) teknologi (1)