Kereta apa yang sesuai untuk lepasan graduan?

Ok ikut pengalaman aku dulu..byk kengkawan aku yg lepas grad beli kete myvi..tak kira lah dia lepasan diploma atau degree.ada gak yg beli persona.yg gaji besar sikit ada yg beli honda city.ada yg masih pakai kete kelisa sejak dari uni lg tapi gaji dia 3.5k masa first gaji..

Persoalannya di sini kereta apa yg sesuai utk yg lepas grad??

Aku plak beli vios hehe.menyesal?taklah cuma rasa kurang sesuai sbb komitmen bulanan yg agak tinggi...so base dari penglaman kete yg paling sesuai dibeli selepas grad adalah kete perodua viva/axia atau proton saga sebab kete2 ni lebih murah komitmen tiap2 bulan..jangan beli kete second..biar kecik takpa janji baru..

Biar first impression kurang janji kita ada lebih kewangan untuk beli rumah yg lebih besar..yup..rumah lebih penting sekarang..komitmen rendah bermakna kita ada duit yg banyak utk menyimpan dan berbelanja..

Ok itu je..bye2..

Mentaliti Malu Bawa Bekal 'Time Lunch', Kenapa Hanya Melayu Malu?


Memang sangat pelik apabila mentaliti orang melayu khususnya apabila berbincang mengenai bawa bekal, memang bukan pilihan malah seboleh-bolehnya mengelak untuk membawa bekal ke pejabat.


Lelaki Melayu terutamanya memang  jarang ataupun seakan pupus lelaki membawa bekal ke pejabat yang sememangnya mempunyai banyak manfaat.

Jika kita lihat kaum lain khususnya Cina, mereka bangga dengan bekalan yang dibawa kerana mereka lebih percaya khasiat dari rumah yang sememangnya tidak diragukan.

Penulis sendiri pernah diajukan soalan sebegini oleh rakan kerja seorang lelaki cina yang merasakan fenomena lelaki melayu dengan bekalan adalah sangat jarang malah boleh dikatakan tiada.

Untuk wanita melayu juga jarang-jarang mereka membawa bekal. Jadi apa sebenarnya yang berlegar dalam kepala otak orang melayu yang tidak menggemari aktiviti membawa bekal?

- 'Kau ini tak ada duit sangat ke?'
- 'Kau ini macam perempuan lah bawak bekal.'
- 'Isteri kau queen kontrol ke?'
-' Kesian hari-hari mengadap bekal.'

Biasa kan dengar, dikalangan kita, jika melihat atau berbincang mengenai perkara ini pastinya kita meletakkan diri kita pada kalangan yang tidak menggunakan bekal tersebut.


Antara kebaikan membawa bekal ke pejabat:

1. Jimat
Memang menjimatkan anda kerana, anda tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan besar dan boleh mengaturkan sendiri diet makanan anda.

2. Makanan yang berkhasiat dan seimbang
Sememangnya, anda akan masak bekalan anda dengan seimbang tanpa perlu memikirkan kolestrol serta minyak dalam masakan.



3.Eratkan hubungan kekeluargaan
Dengan cara membawa bekal, suami dapat menghargai masakan isteri dan mengeratkan hubungan sesama suami isteri.

Ditambah dengan kos sara hidup yang tinggi, kikis mentaliti bawa bekal sesuatu yang memalukan. Pujian harus diberikan kepada mereka yang mampu menangkis perasaan malu kerana tiada yang salah dengan membawa bekal. Semoga ia menjadi satu budaya yang dibanggakan suatu hari nanti. 

Rumah Dikelilingi Terusan Tanpa Jalan Raya

Tenang rasanya jika anda berada di Giethoorn di Belanda ini, hampir seluruh bandar di kelilingi oleh terusan yang menggunakan perahu kecil sebagai jalan perhubungan.
Terletak di wilayah Overijssel, bandar Giethroon mempunyai terusan sepanjang 6.5 km dengan rumah-rumah tradisional khas Belanda disekelilingnya. Tidaklah menghairankan apabila Giethroon telah menjadi daya tarikan pelancongan di Belanda dengan gelaran Venice dari Belanda. Bandar ini ditubuhkan oleh sekumpulan pelarian dari kawasan Mediterranean sekitar tahun 1230. Giethroon menjadi terkenal dalam tahun 1958 apabila difilemkan oleh Bert Haanstra dan ditayangkan dalam festival filem Fanfare.


sumber: dairishare




















LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...