Nombor tidak diketahui

Nombor tidak diketahui 1 (SMS)

X : Hye,ade BF x?
Girl: Ade....nape?
X : Ini ayah kamu....ayah akan mengambil tindakan bila sampai rumah nanti...

Nombor tidak diketahui 2 (SMS)

X : Hye, ade BF x?
Girl : X de ....
X : Sanggup u wat I cam nie...i nie BF u tau....
Girl : Sorry laa tadi ayah i yg sms gune nombor laen, i pown takut laa kalau2 ni nombor dia jugak...
X : Ni memang ayah kamu!! Ayah akan mengambil tindakan dua kali lebih berat !

Kehkehkeh

Ajoi dan cikgu

Ada seorang budak sekolah darjah 5 ,memberi teka - teki kepada cikgu bahasa melayunya.

Ajoi: Cikgu pandai tak?
cikgu : mestilah pandai, kalau tak, tak jadi cikgu..
Ajoi: emm kolo cikgu pandai, cikgu jawap teka - teki ni,
Cikgu : ha, ape dia?
Ajoi : ulat gonggok berapa kaki?
Cikgu : emmm Kolo mengikut kajian 100 kaki. betul?
Ajoi : salah
Cikgu : 99
Ajoi : salah!
Cikgu : emm da tu berapa kaki,
Ajoi : cikgu kan pandai, kalau tak mcm mana leh jadi cikgu..
Ajoi itu mengenakan cikgunya, lalu cikgunya terdiam.. dan akhirnya dia menyerah..
Cikgu : ok kalau semua salah, apa jawapannya.?
Ajoi : jawapannya, tak sampai satu kaki pun, sebab ulat gonggok pendek je.. hehehe

Ajoi vs Kamal

Ajoi : sakit hati kena buang keja lagi...!!
Kamal : laaa...kenapa pulak ?
Ajoi : aku nak minta naik gaji jer,tu pon nak dipecatnya aku,******* punya bos..
Kamal : tak patut,berapa lama dah ko kerja kat situ.?
Ajoi : Sehari...
Kamal :@##$%%

Kesilapan dalam filem




Gadis yg dibawa balik

     Tahun 2020. Namun masih ade gak org yg berfikiran kolot lagik. Kampung Semut Warna Warni.

"Bapak ape ni?.. ape semua ni.. Din cukup tak paham ngan bapak ni.."

"Tak paham apa pulak Din.."

"Ni.. sape pompuan nih? Isteri baru bapak ke ni? Ya Allah.. mak baru je meninggal dah bapak kawin lain.."

"Ni bukan mak tiri kamulah.. Nama dia Ina..ape la kau Din.."

"Ya Allah... ni lagilah teruk.. bawak perempuan bukan muhrim duduk sekali ngan kita.. ape ni bapak?"

"YaAllah ...Din.. ni pembantu rumah kita je.. apsal la kau ni berfikirankolot sangat huh? tula bapak hantar kau ke sekolah dulu kau ponteng."

"Bapak..walupun Din nih tak pandai.. tapi Din masih ingat agama lagi tau! Takkira la dia ni pembantu rumah ke kalu bukan bini kita tak boleh! pahambapak? sudah lah!"

Malam tu...

Din mula ingin menyiasat latar belakang perempuan yang bernama Ina itu.

Apanak jadik ngan bapak nih.. sanggup bawak balik pompuan yang entah darimana demi ingin memuaskan nafsu... cis! Perempuan ni pulak lawa.. drpdbapak buat dosa lebih baik dia kahwinkan aku ngan pompuan ni je.. apelabapak ni..

Sedang Ina sedang bape kali sedang dah.. membancuh kopi si bapak Din tuh.. Din menghampirinya...

Dengan sepantas kilat Din menyelak rambut Ina dan terkejut akan satu kenyataan.

Huh! memang betul jangkaan aku.. ade paku kat leher dia ni...Aku dah agak pompuan ni pontia.."

Apalagi Din terus menangkap Ina dan mencabut paku tersebut..

"DAH!! PERGI KAU DARI RUMAH AKU PONTIANAK!!!




Sekali terkeluar wayar kat leher si Ina...

"Ya Allah ape ni Din... ingat murah ke robot pembantu rumah bapak beli tu hah?!! KOLOT!!!"

Lawak tok ketua


Minta maaf sbg kesulitan


Ingatan kpd customer hotel


Cerita UKE

Masa saya pi Mesir hari tu,ada mak ayah pelajar yg kirim barang2 kpd anaknya,ada yg kirim wang,ada yg kirim makanan,ada yg kirim baju..serunding pun ada..sy bg kiriman ikan bilis kepada seorang pelajar..cepat2 dia sorok..sy tanya kenapa? Dia kata takut kawannya yg bangsa Arab nampak,nnt kena tegur...laa tak kan makan ikan bilis pun kena marah..dia jawab orang Arab tu marah dia makan ikan bilis,zalim katanya..tak sempat ikan tu besar dah kena makan...adoiii..cam comeiii jer

Sumber
Ustaz Kazim Elias

Tapau ikan bakar jalan bellamy yang nyum2....

Arini bini aku nak makan ikan bakar jalan bellamy..kami memang slalu g situ sbb ikan bakar kt situ murah dan agak sedap..gerai no 3..yg tengah tu...yg lain kureng sikit kot...arini aku keje pagi so on da way balik boleh lah singgah beli jap..dekat je..kt blakang istana negara yang lama tu..bukit petaling..

Jom kita layan pic2 yg aku selamba je kebas kt google hihi..keje giler ke time beli nk amik pic..nanti org ckp aku jakun...










Sokong keputusan jumaat dan sabtu cuti umum di johor

Semalam sultan johor dah umum hari jumaat ngn sabtu sbg cuti umum..memang sgt sokong lah sbb tiap2 jumaat cedeh aku tgk ramai org melayu islam duk makan lagi time solat jumaat..takkan asyik musafir je kot dorang nie hehe....

Patut bende ni kena laksana di seluruh malaysia supaya senang sikit bila kita nk buat urusan keje ngn negeri lain yg cuti sabtu ahad...lagipun bila ayah tak keje jumaat boleh lah ayah bawak anak2 dorang g masjid..kita ni negara islam..tp kita ikut british buat cuti sabtu ahad sbb dulu british nak g church setiap pagi ahad...tp tak ramai pun aku tgk g church pg ahad..patut negara islam kena utamakan dulu org islam yg nak pergi solat jumaat...

Lagi satu skarang nie kelantan dah nak laksanakan hudud..aku rasa bende ni memang bagus..negeri lain pun patut contohi..Kita boleh tgk skang berita bunuh dan rompak tiap2 hari berlaku kat malaysia..ada org ckp org islam potong tangan dan org bukan islam tak kena potong tangan tak adil..sbenarnya bila laksanakan hudud org yang bukan islam pun kena potong tangan gak..kuasa di tangan pemerintah. Sampai bila nk tunggu suasana kondusif baru nk buat hudud..hanya org jahil je yg akan sentiasa mencari alasan supaya tak dpt buat hudud...buat skang..brunei pun dh mula buat...


Petanda atau hanya kebetulan kejadian alam...

BAKRI Awang, 45 menunjukkan ikan puyu yang telah mendarat di padang Sekolah SK Sri Rantau Panjang Satu. Ianya petanda awal banjir akan tiba dalam masa terdekat mengikut ramalan penduduk kampung di sekitar Sungai Golok, Rantau Panjang. FOTO Fathil Asri

P.S / Petanda atau hanya satu kebetulan kejadian alam yg tidak dpt kita rungkaikan..cewah ayat aku hehe..

Binatang yang hidupnya hanya 3 jam




Palingenia Longicauda atau dikenali juga dengan nama Tisa’s Flower adalah sejenis spesies serangga purba. Spesies serangga ini dianggarkan hidup 200 juta yang lalu. Salah satu tempat kemunculan serangga ini adalah di Tisa River.

Tisa River atau Sungai Tisa adalah salah satu tempat terakhir di mana setiap tahun serangga ini muncul dalam jumlah yang sangat besar. Kemunculannya menjadi tontonan menarik, “wedding dance” di atas Sungai Tisa.

Hanya beberapa hari di bulan Jun setiap tahun (mungkin juga tidak setiap tahun) Tisa’s Flower menetas, bersama pasangan dan mati. Hanya selama 3 jam segalanya akan berakhir, hidup yang sangat singkat. Serangga jenis ini tidak mempunyai mulut, mereka hidup hanya untuk bersama pasangan lalu mati.

 

Hidup yang sangat singkat, tapi sangat indah Ini benar-benar pemandangan menarik yang susah untuk diceritakan hanya melalui gambar atau kata-kata.

Sangatlah menarik untuk menyaksikan fenomena tersebut, yang merupakan salah satu fenomena terindah yang hanya berlangsung selama 5 hari saja di bulan Jun. Ribuan serangga ini terbang dengan semangatnya memenuhi seluruh sungai.

Serangga Palingenia Longicauda ini merupakan salah seekor serangga “mayfly” yang terbesar di Eropah. Jenis serangga jantan panjangnya dapat mencapai 12 cm, dari kepala sampai ke ekor. Serangga ini berada pada masa larva selama 3 tahun. Selama 3 tahun tersebut, larva berada di dasar sungai.

Tetapi masa hidupnya sangat singkat iaitu 3 jam saja. Bermula muncul membesar dewasa, berpasang-pasangan kemudian terus mati. Serangga ini mempunyai sayap yang unik, sayap mereka akan berganti kulit setelah mancapai fungsi utamanya.







Fenomena tersebut dikenali dengan nama Tissa Blooming atau Pemekaran Tisa. Setelah membesar dewasa secara normal (setelah beberapa saat berganti kulit), serangga jantan hanya memiliki beberapa jam saja untuk bersama pasangan betina sebelum mereka mati.

Setelah bersama, serangga betina terbang menyusuri sungai untuk memastikan telurnya sudah berada di dalam sungai dan jatuh ke dalam dasar sungai. Kemudian telur tersebut akan menjadi larva dalam waktu 45 hari dan akan menetas setelah 3 tahun.

Serangga ini merupakan serangga yang sensitif. Jika berada di sungai, pastilah sungai tersebut merupakan sungai yang bersih. Disamping sebagai indicator lingkungan, serangga ini juga makanan yang bagus buat ikan, sehingga beberapa pemancing menggunakan serangga ini sebagai umpan pada pancing mereka.

Pada masa ini serangga Palingenia longicauda sudah musnah di beberapa Negara Eropah dan hanya boleh ditemui di Serbia dan Hungari.storypricearea/Tulahan

10 HAIWAN TERKUAT



HARIMAU
Haiwan ini boleh mengangkut sesuatu benda 2 kali berat badannya sambil melompat halangan setinggi 10 kaki. Beratnya mencapai 600 pound dan mampu membawa benda seberat 1200 pound.




KEPAH

Haiwan ini boleh menahan benda seberat 2 kali badannya. Cengkerangnya sangat kuat dibandingkan ukuran tubuhnya.



ANACONDA
Haiwan ini boleh mencekik haiwan yang sama dengan berat tubuhnya sampai mati. Berat tubuhnya boleh mencapai sehingga 550 pound.



HELANG
Helang adalah burung terkuat. Mereka mampu mengangkat benda 4 kali berat badannya sambil terbang.



GAJAH
Haiwan ini adalah haiwan mamalia terkuat. Berat badannya boleh mencapai 12 000 pound dan boleh mengangkat benda seberat 20 000 pound, sama dengan 130 orang dewasa.



GORILLA
Haiwan ini mampu mengangkat benda 10 kali berat badannya. Beratnya sekitar 450 pound dan mampu mengangkat benda seberat 4600 pound, atau sama dengan 30 orang dewasa.



BERUANG

Beruang ini adalah haiwan dikawasan pergunungan yang terkuat, boleh mengangkat 0.8 kali berat badannya. Berat badan mereka adalah sekitar 1500 pound dan mampu mengangkat benda seberat 1200 pound.



KERENGGA
Semut ini boleh mengangkat benda 50 kali berat badannya, sama seperti seorang yang sanggup mengangkat truk.



GNU
Haiwan ini mampu menarik dan membawa benda 1.5 kali berat badan mereka. Berat badannya mencapai 1300 pound dan boleh menarik dan membawa benda seberat 2000 pound.



KUMBANG BADAK
Haiwan ini bukan sahaja serangga terkuat, malah juga merupakan haiwan terkuat di dunia kalau dibandingkan dengan ukuran tubuhnya. Mereka mampu mengangkat benda seberat 850 kali berat badannya.

P.S / Kumbang Jingga plak sgt kuat hingga mampu mengabiskan 3 pinggan nasik tanpa sebarang masalah hehehe

Nak Tahu Kenapa ‘Spender’ Lelaki Dijual Dalam Kotak, Perempuan Berselerak?

Kenapa ‘Spender’ Lelaki Dijual Dalam Kotak?

Kenapa seluar dalam lelaki biasanya dijual dalam kotak sedangkan panties perempuan pulak selalunya dijual longgok, berlipat atau bergantung?

Hurmm… kenape ye??

Korang nak tau??

Boleh tengok jawapannyer tat bawah….

‘First’ kita tengok macam mana orang perempuan memilih seluar dalam:


 





Sekarang kita tengok pulak macam mana orang lelaki memilih seluar dalam:



So, tu lah jawapannya.


Sumber:http://mynewshub.my/2012/08/13/spender-lelaki-di-kotak-spender-perempuan-berselerak/

10 Manusia Terbijak di Dunia





10 Perkara Yang Menyebabkan Suami Isteri Bergaduh


Kisah Sebenar Kenapa Bapa Pelajar Di Putrajaya Memohon Pengecualian Anaknya Daripada Aktiviti Keagamaan Di Sekolah Terungkai..



Kecoh dua tiga hari ini mengenai surat seorang bapa kepada pihak sekolah yang meminta anaknya dikecualikan dari pembelajaran perkara asas agama Islam di sekolahnya.
Memang sah kewujudan data murid tersebut dan surat tersebut bukan sengaja digembar-gemburkan.
Di bawah adalah surat tersebut.


Kisah ini mendapat perhatian ramai dan kami cuba menyingkap alasan sebenar ianya terjadi.
Berhubung isu surat bapa mohon sekolah jangan libatkan anak dgn aktiviti agama di sekolah, berikut respon yg di terima:

” Imam surau kejiranan Presint11 dh dpt citer sebenar dr guru sekolah tu. Dia br pindah ke putrajaya, tak sangka ramai bertudung kat sekolah anak dia. Dia jumpa tudung dlm beg sekolah anak. Si anak bawak sorok2. X nk ayah dia tau. Ayah dia terus hubungi sekolah. X nk org dakwah anak dia. Masa kelas agama anak dia diatur masuk kelas pendidikan moral. Ayah juga buat laporan supaya tiada dakwah agama kpd anak dia.

Statement si ayah:

“kuno rupanya putrajaya ni. Ramai pakai tudung. Ingat kan moden”
Hmmm…masih ada lagi yang berfikiran kolot seperti ini. Kepada masyarakat sekeliling, harap tidak terus menghentam pelajar tersebut, perlu juga dilihat latar belakang bapanya yang kelihatan agak jahil ini.. -Sumber

Keanehan budak dari Marikh


BORISCHA, kanak-kanak Rusia yang menggemparkan saintis dengan pengetahuannya yang terperinci tentang bumi dan Marikh.


LAPORAN akhbar minggu ini tentang pakar astrofizik Malaysia, Prof. Datuk Dr. Mazlan Othman dicadangkan sebagai individu pertama untuk berkomunikasi dengan makhluk asing sememangnya mencuri perhatian.
Bagaimanapun, Mazlan berkata, tugasan yang didakwa diberikan kepadanya itu sebenarnya tidak wujud.
"Memang menarik menjadi orang pertama berkomunikasi dengan entiti luar, namun saya perlu menafikan kesahihannya," katanya melalui e-mel kepada akhbar The Guardian di London.
Sebelum itu, laman web berita media Australia, www.news.com.au melaporkan Mazlan dilantik oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk berinteraksi dengan makhluk asing jika kewujudan entiti itu disahkan secara saintifik.
Walaupun berita itu turut disangkal oleh Pejabat Hal Ehwal Angkasa Lepas PBB (UNOOSA): hal ini sekilas menerbitkan kembali tanda soal di minda kita. Wujudkah makhluk asing? Hakikatnya saintis-saintis juga masih menyelongkar jawapannya.
Malapetaka
Apabila berbicara tentang makhluk asing atau hidupan di angkasa lepas, kisah seorang kanak-kanak lelaki Rusia, Boriska Kipriyanovich atau Borischa sangat menarik untuk dikongsi. Kanak-kanak itu mendakwa dirinya berasal dari Marikh, planet yang terletak sekurang-kurangnya 55 juta kilometer dari bumi.
Bukan setakat itu, Borischa juga bertegas masih ada hidupan di Marikh dan mereka terpaksa tinggal di bawah tanah serta bernafas dengan gas berasaskan karbon.
Dilahirkan pada 11 Januari 1996, Borischa membuat dakwaan itu ketika usianya tujuh tahun. Berita tentang Borischa mula berlegar di Rusia pada tahun 2004 apabila media Truth Report Russia melaporkannya.
Dunia semakin mengenali kanak-kanak aneh itu apabila sebuah badan mengkaji misteri, Camelot Project dari Amerika Syarikat menemu bualnya pada tahun 2007 dan videonya dimuat naik di laman Youtube pada awal tahun 2008.
Kini, jika dihitung, kanak-kanak itu sudah berusia 14 tahun.

LENSA teropong NASA pernah merakam imej seperti manusia di planet Marikh. Mungkinkah makhluk itu berketinggian tujuh meter seperti yang digambarkan Borischa?


Borischa bukan tiba-tiba muncul ke bumi dari Marikh sebaliknya dia dilahirkan seperti anak yang lain, daripada rahim ibunya, Nadezhda Kipriyanovich di Zhirinovsk, Volgograd, Rusia.
Borischa mendakwa dia merupakan seorang penduduk Marikh yang berketinggian tujuh meter dalam kehidupan masa lalu.
Bunyinya seperti lucu tetapi teruskan membaca.
Kanak-kanak berwajah menarik itu mula mendedahkan 'pengetahuannya' tentang Marikh ketika menyertai satu ekspedisi di zon anomali, Medvedetskaya Gryada dekat Volgograd.
Di hadapan para peserta ekspedisi yang rata-ratanya orang yang berpengetahuan tinggi dan berfikiran terbuka, dia yang ketika itu berusia tujuh tahun memukau dengan bicaranya tentang tamadun Marikh, bandar-bandar megalitik, kapal angkasa mereka, penerbangan ke planet-planet lain dan tamadun purba Lemuria di bumi seperti dia benar-benar menyaksikannya.
"Boleh anda bayangkan, apabila semua orang duduk mengelilingi kem api, tiba-tiba seorang budak berusia sekitar tujuh tahun meminta semua orang memberi perhatian kepadanya. Ramai orang terkejut tentang dua perkara.
"Pertama, kanak-kanak itu benar-benar berpengetahuan. Daya intelektualnya sangat jauh jika dibandingkan dengan kanak-kanak tipikal.
"Profesor di universiti pun belum tentu mampu bercerita tentang sejarah Lemuria dengan begitu terperinci. Anda takkan menemuinya dalam buku teks sekolah.
"Kedua, kami semua tertawan dengan ucapan budak itu. Bahasa yang digunakan tidak seperti kanak-kanak biasa.
"Pengetahuannya tentang terminologi yang spesifik serta terperinci berkenaan Marikh dan bumi mengagumkan semua orang," kata seorang profesor universiti, Gennady Belimov, antara saintis yang mula-mula melaporkan keluarbiasaan Borischa.
Tamadun Lemuria merujuk kepada tamadun purba yang dipercayai wujud di bumi 800,000 tahun yang lalu.
Kisah Borischa menarik perhatian para saintis Rusia tahun 2004.
Profesor Vladislav Lugovenko lantas menyifatkan kanak-kanak itu sebagai kanak-kanak indigo iaitu yang mempunyai keupayaan mental yang luar biasa.
"Borischa salah satu daripadanya. Kanak-kanak indigo juga seperti mempunyai misi khas untuk mengubah masyarakat bumi," katanya.
Ibu Borischa yang merupakan seorang dermatologis di klinik awam serta bapanya, seorang pegawai bersara juga berasa aneh tentang anak mereka itu.
Nadezhda atau Nadya berkata, dia tidak berasa sakit semasa melahirkan Borischa dan bayi itu merenungnya seperti pandangan seorang dewasa kala ditunjukkan kepadanya.Permainan Huruf
Pada usia satu tahun, Borischa memberinya permainan huruf-huruf dan pada usia setahun setengah dia sudah boleh membaca surat khabar bercetakan besar. Pada usia dua tahun pula dia boleh melukis dan mewarna.
Belum pun umurnya mencecah tiga tahun, Borischa sudah bercerita kepada ibu bapanya tentang alam semesta
"Dia boleh menamakan semua planet dalam sistem suria termasuk satelit-satelitnya. Dia menyimbah saya dengan nama-nama dan bilangan galaksi.
"Pada mulanya, saya berasa takut dan fikir anak saya mungkin hilang akal, tetapi apabila saya periksa apa yang dikatakannya memang benar wujud.
"Saya cari buku-buku berkenaan astronomi dan terkejut apabila mendapati anak saya tahu banyak mengenainya. Tidak ada sesiapa yang mengajarnya.
""Apabila saya bawa anak saya kepada banyak saintis termasuk ufologis, ahli astronomi dan sejarahwan, mereka setuju bahawa adalah mustahil untuk menyatukan semua ini menjadi satu cerita.
"Terma-terma asing dan saintifik yang digunakannya hanya diguna pakai oleh mereka yang pakar dalam bidang sains itu sahaja," tambahnya.
Kebijaksanaan Borischa turut menyulitkannya untuk belajar di sekolah. Selepas interbiu pertama, dia dipindahkan ke gred kedua, tetapi pihak sekolah seperti cuba untuk menyingkirkannya.
Dia dikatakan terus menerus mengganggu pengajaran cikgu dan sering menyatakan yang mereka salah. Kemudian, dia berguru dengan tutor persendirian.
Semasa ditemu bual pada Oktober 2007 oleh Camelot Project, Borischa berusia hampir 12 tahun. Dia ketika itu dikatakan sedang belajar di sebuah sekolah berdekatan Moscow yang dikhaskan untuk kanak-kanak genius.
Sebagai seorang yang meniti usia remaja, penemu bual daripada Camelot Project menyifatkannya sebagai seorang yang mempesona, ceria, malu-malu, peka dan sensitif.

KAPAL angkasa manusia sering gagal mendarat di Marikh kerana, menurut Borischa, terdapat signal khas yang dikeluarkan oleh planet itu.


Jurnal cuba untuk menjejaki perkembangan terbaru Borischa di laman Internet, namun gagal mendapatkan sebarang maklumat.
Maklumat terakhir yang diperoleh adalah pada September 2008 apabila Kerry Cassidy daripada Camelot Project yang pernah menemu bualnya meninggalkan mesej di sebuah forum di Internet:
"Borischa berada dalam keadaan yang amat baik dan membesar dengan baik. Dia akan memulakan persekolahan di Moscow dalam masa terdekat dan akan menetap di tempat baru.
"Kami akan lihat sama ada dia mempunyai akses Internet di rumahnya.
"Amat sukar untuk mereka mempunyai Internet di dalam apartmen mereka tetapi ia boleh berubah jika mereka mendapat tempat tinggal yang lebih baik.
"Kami ada menghubunginya beberapa bulan lalu. Dia dan ibunya ketika itu sedang kembali ke kampung halaman mereka untuk mengemas barang bagi perpindahan ke Moscow."
Kanak-kanak ini juga nampaknya bukan seorang yang pandai bercakap tentang sains astronomi tapi juga mempunyai perspektif yang murni tentang kehidupan.
"Anda perlu menjadi seorang yang berbelas kasihan kepada orang lain. Kalau seseorang menyakiti anda, peluklah dia, minta maaf kepadanya dan berlutut kepadanya.
"Jika seseorang itu membenci kamu, sayangi dia dengan sepenuh hatimu dan minta keampunan," ujar Borischa.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1003&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm#ixzz2l8mjilZ3 
Hakcipta terpelihara 

cara nak hilangkan sakit belakang untuk ibu mengandung

Sakit Pinggang Dan Belakang (Source: Dr Hamid Arshat)

Sakit pinggang dan belakang seringkali berlaku di kalangan ibu yang sedang hamil. Kesakitan ini menjadi lebih teruk dengan meningkatnya umur kandungan. Keadaan ini disebabkan oleh kelonggaran ligament yang mengikat tulang dan sendi. Ia juga disebabkan oleh posture yang kurang baik akibat kehamilan yang kian membesar. Sakit pinggang ketika hamil ini biasanya tidak ada ubat yang khusus melainkan dengan rehat sahaja, kurangkan berdiri dan berjalan-jalan. Biasanya dia akan pulih seperti sediakala selepas bersalin.

Mengatasi Sakit Belakang Dan Pinggang (Source: Kak Engku Bidan Bersalin)

Sakit pinggang dan sakit belakang adalah gejala sinonim dengan ibu hamil. Ia seringkali menggangu dan membuat ibu hamil tidak selesa malah mengganggu kerja dan aktiviti yang sedang dilakukan. Tiada ubat khas untuk masalah ini melainkan kaedah pergerakan tubuh yang betul bagi mengurangkan kesan masalah ini. Berikut antara cara yang boleh anda jadikan panduan untuk mengatasi masalah tersebut.

Senaman khas untuk ibu mengandung baik untuk kesihatan pinggang dan membantu mengurangkan rasa sakit di bahagian tersebut.

Postur yang betul semasa mengambil barang di lantai juga memainkan peranan. Elakkan terus tunduk atau membongkok untuk mengangkat barang di lantai. Sebaliknya bengkokkan kaki dan pastikan bahagian belakang anda lurus. Elakkan juga mengangkat barang yang terlalu berat.

Pastikan anda duduk dengan posisi yang betul. Letakkan bantal kecil untuk menyokong bahagian belakang. Elakkan menyilang kaki ketika duduk dan jangan mencangkung.

Elakkan memakai kasut tumit tinggi. Pakai kasut yang rata dan ringkas.

Tidurlah di atas tilam yang tebal kerana ia membantu mengurangkan rasa sakit belakang.

Mintalah suami mengurut belakang anda perlahan-lahan menggunakan minyak bayi untuk melegakan kesakitan.

Elakkan berdiri terlalu lama.

Jaga-jaga dengan pertambahan berat badan anda. Pertambahan yang berlebihan juga mudah membuat anda sakit belakang.

Tips hilangkan sakit belakang sewaktu mengandung (Source: Bengkung Moden)

Letakkan bantal kecil dibahagian belakang ketika duduk terutama jika duduk diatas kerusi untuk menyokong tulang belakang sewaktu bersandar.

Alas belakang badan dengan bantal sewaktu tidur atau berbaring untuk menyokong bahagian belakang dan tulang belakang. Mengikut kajian,wanita hamil digalakkan untuk mengiring ke sebelah kiri sewaktu tidur kerana ia membantu pengaliran darah dan oksigen ke plasenta

Elakkan dari memakai kasut bertumit tinggi sewaktu hamil kerana ia akan menjejaskan kesihatan tulang belakang anda






Tiga kumpulan ajaran sesat di malaysia


Result UPSR aku...

1.Bahasa melayu pemahaman-A
2.Bahasa melayu penulisan-A
3.Matematik-B
4.Sains-B
5.Bahasa inggeris-C

Aku hanya dpt A untuk bahasa melayu..hehe..aku rasa salah satu faktor aku dpt A melayu maybe sbb cikgu bahasa melayu aku masa sekolah rendah bagus kot..sampai skang aku ingat nama dia..cikgu rahim..aku sekolah rendah kat perak..sekolah rendah kebangsaan megat aris..sekolah kampung je...

Buat adik2 yg dpt result UPSR yg kurang bagus jgn risau..usaha lagi sbb masih belum terlambat...UPSR hanya first step utk berjaya..opcoz lah sapa yg dpt 5 A tu leh terus g sekolah asrama penuh atau MRSM.buat ibubapa plak jgn pressure sgt klau dorang dpt teruk result sbb kenkadang ada budak2 ni yang dia lambat panas..lambat genius bukan tak genius hehe...

Aku pun dulu masa zaman sekolah rendah byk main dr belajar hehe..ptg ada je aktiviti aku wat.main wau lah, gasing lah, main rounders lah,main guli lah, main tumbuk2 pokok pisang lah,g mancing lah,buat senapang kayu,main tamplom, paling aku ingat skali dulu aku suka wat eksperimen..kumpul mcm2 daun, akar pokok pastu buh ayaq pastu masak guna unggun api hehe...kreatif kan hehe..tp sains dpt B gak hehe..


Tok kadi tak paham hukum


Setuju sgt dengan pendapat dr maza...bukan semua tok kadi tak paham hukum cuma segelintir kecil je kan..kenkadang kita tgk saksi nikah pun kenkadang tak paham hukum agama..tak nak ckp sah..suh ulang..pelik2..bukan je saksi nikah tak tahu hukum...yang melihat pun sama...tak tau hukum..harap dengan entri ni kita dah tahu hukum ye..jgn duk ckp belakang ye hehehe...

Makan dalam...


Beli teddy bear utk awek


Pemahaman dan huraian anda tentang gambar ini


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...