Tak leh parking

nape muslim tak leh parking??

Ganas betul nama geng kongsi gelap nie

GBS tu....Betul-betul pengaruh astro ceria

Bekas nasi goreng Amira..

Kisah ini benar-benar menyentuh hati bagi sesiapa sahaja yang membacanya. Membaca kisah kesusahan orang lain tanpa kita menduga air mata ini mengalir. Cerita ini mengisahkan tentang dua orang sahabat baik.

Ia telah diceritakan oleh seorang ibu yang mana anaknya ada berkawan dengan seorang perempuan yang bernama Amira (bukan nama sebenar). Semuanya bermula dengan kisah nasi goreng...

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng ler coz itu memang peberet dia.. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi tu..dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu..Mungkin Amira dah jemu agaknya coz hari2 bawak roti kosong jer cicah air sirap...

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira..Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.. Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedap lah..ko mesti tak nak makan nanti..Alahhh..ko bawak jer..ko belum bawak, ko dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya..

Ok lah..ko punya pasal..esok aku bawak ya..aku bawak nasi goreng special utk ko..Yeeaaahhh..anak saya suka sangat coz Amira setuju nak bawak nasi goreng esok..

Sampai di rumah..malam hari sebelum tidor..Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng..dia tak mahu bawak roti kosong 2 keping tu.. Makkk..boleh tak esok Mira nak bawak bekal nasi goreng..?? Mak Mira terkejut..apa sayang..?? Esok Mira nak bawak nasi goreng..? Kenapa? Esok Mira ada jamuan ker..??

Nasi goreng apa yang mak nak buat? Tak ada rencah untuk mak buat nasi goreng esok..Mira bawak roti je lah..Alahh..mak..boleh lah..tak payah bubuh rencah pun tak apa..mak taruk telur je pun dah ok..

Ya lah..baik lah..esok mak buat nasi goreng untuk Mira ya..telur pun tinggal sebijik jer tau..dah malam-malam buta ni mana nak carik telur..bawang pun dah habis tu..tak per lah..mana yang ada je lah..

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya tanya Mira..Mira ko bawak nasik goreng tak..? Aku bawak ni..Mira senyum..

Ko bawak tak Mira..? Bawak ler...aku bawak..kan semalam dah janji..

Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii..

Kul 10.00 pagi loceng rehat bunyi..mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi goreng..
Sampai di kantin..Mira ko nak air tak? Hari ni aku belanja ko air..ko nak air apa? Aku belikan..

Alah..tak kisah..air apa-apa pun tak apa..aku minum jer..

Alahhh..Mira..kenapa ko tak buka bekal lagi ni..ko duk diam jer kat situ apasal? ya lah..aku tunggu ko datang bawak air ler..kita buka bekal sama-sama..

ooo..ya ker..jom jom kita buka bekal..

Amira pun keluarkan 'bekas' nasi goreng dia dari dalam beg plastik..Mata anak saya tidak berkelip..

Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..? Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon..warna kuning bekas tu..

Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?

Tak lah..mak yang bubuh dalam bekas tu..kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu...standard lah..kami memang dah biasa macam ni..

Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

Mira..kenapa ko tak cakap yang ko tak der bekas untuk bawak nasi ni..aku boleh bagi ko bekas..kenapa ko tak cerita dengan aku Mira..ko ni kan..

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

Mira..aku rasa bersalah sangat coz menyusahkan ko..tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..

Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..

Mira..jgn ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko..ya..lah..rasa sesudu jer..kompom tak sedap tu..

Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak der rencah..tak der rasa pun..tawar jer..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..

Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia plak berlinang..anak saya tanya knp ko nangis..dia cakap tak ada aper..tak per lah..kita makan je lah..

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya..saya menangis..tapi saya tidak menagis semasa itu..saya tidak mahu menangis di depan anak saya..Saya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya..esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita..

Then saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta..sebenarnya bukan saya tengok kereta..saya menangis semahunya kat tepi keta tu..tak sangka sangat..di zaman moden ni..masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita..sedih dan sayu hati ni..

Kepada orang kaya di luar sana..ingatlah..dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni..ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan..

Saya berdoa kepada Allah..agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..

Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita..

Terima kasih..



Sama-samalah kita menolong mereka yang berada dalam kesusahan. Sesiapa yang mengenali kanak-kanak yang senasib seperti Amira, bantulah mereka. Hulurkanlah tangan kasih sayang biarpun bantuan kita itu tidak mampu menghilangkan beban mereka. Sekurang-kurangnya.. dengan sedikit perhatian yang kita berikan itu, mereka kan lebih bersemangat untuk meneruskan kehidupan, bersungguh dalam pelajaran seterusnya keluar dari kepompong kefakiran.

Malas nak update dah blog...

Sejak dua tiga menjak nie aku semakin busy..nk update blog pun dh malas..tp aku tgk ada bagusnya sbb bila traffic turun dpt gak buffered earning dr nuffnang walaupun sikit..dulu masa traffic dlm seribu unik visitor sehari takda plak dpt duit..skang traffic dh turun byk..average dlm 400 unik visitor je sehari..kalau sabtu ahad dlm 300 lebih je unik visitor..huhu


Agaknya nuffnang takda duit kot nk bg duit byk2 kt blog traffic tinggi..jd nuffnang akan bg sikit2 kt blog yg traffic rendah..pasni update sikit2 je..pastu biar je..he.he..

salam saman aidilfitri

berbaloi tu kena saman hehehe..cantik sticker tu

Ingatan dari lori

saya sayang awk juga~
baik saya ke kanan dan potong~
haha

waktu perniagaan yang santai

Pukoi bape sebenaqnya bukak nie..Awat hg ceqita sampai teqa tuu...

Citer pas raya...

Pas raya aku ngn bini aku kena batuk teruk...mula2 aku batuk dulu sampai demam..aku kena demam sejuk..badan sejuk je tp rasa sejuk..huhu..buat pertama kali setelah 4 tahun keje aku g klinik pastu doktor bg aku MC sehari..kedekut punya doktor.bg MC sehari je.nasib baik free sbb company byr haha..doktor ckp aku darah aku manis..eh silap..darah aku ada virus..virus gapo tu takdo plak doktor tu ckp..

Pas demam baik bini aku plak kena batuk..skang kami batuk berjamaah..dh mkn ubat batuk, madu tulen, madu asma, aiskrim vanilla still tak baik2 lg batuk nie..dah tak larat batuk...huhuhuh..kesian kt bini aku dah pregnant batuk plak tu..kesian baby...kami dh tak tau nk mkn ubat apa plak huhuh

English savior tu...

Bahasa inggeris penyelmat???nyelmat tu ape..geli geli mat ka ahaha

Amaran pegawai memerintah

Keras amaran ni siap tunjuk gambaq tangan lagi nak lempang hehehe

durian bufffet

durian bufffet rm8 free udara...hahahhaaha xD

BAHAYA MINYAK MASAK YANG DIGUNAKAN BERULANG KALI!

 
JANGAN GUNAKAN MINYAK MASAK YANG DIGUNAKAN BERULANG-ULANG KALI | Pusat Racun Negara baru-baru ini memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.
 
Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.
 
Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.
 
Kebanyakan kita tidak membuang minyak yang telah digunakan dan menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang.
 
Selain itu Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, yang telah menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam peket 1kg
 
Kebanyakan minyak dalam peket 1 kg ini tidak sihat mengikut piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia.
 
Sebagai langkah selamat, gunakan minyak yang mendapat pengesahan dari SIRIM sahaja.
Selain daripada itu, elakkan dari membeli minyak yang tidak dapat dipastikan pengeluarnya walaupun harganya adalah lebih murah. Ia biasa digunakan oleh segelintir peniaga jalanan dan pengusaha restoran bagi menjimatkan kos perniagaan.
 
Fenomena ini akan menyebabkan pengguna lebih terdedah kepada risiko untuk memakan minyak yang telah dikitar semula.
 
Bagi mengelakkan kemudaratan kesihatan, para pengguna mestilah meninggalkan tabiat makan di luar dengan memasak sendiri makanan. Selain itu, dengan cara ini, bukan sahaja dapat menjamin kesihatan tubuh dan minda, malah perkara utama yang tidak perlu dipertikaikan lagi adalah makanan yang dinikmati dijamin berkualiti dan halal.
 
Rumusannya, mana-mana minyak masak boleh digunakan selagi ada label SIRIM untuk menjamin kesihatan kita. Dan elakkan dari membeli dan makan makanan dari luar, yang status makanan yang dihidangkan tidak diketahui asal-usulnya.

Solutape dulu

Solutape dulu sebelum g hantaq bengkel repair

Silap cat kotak parking

Silap cat kotak parking...hehe

Betul ke nak GF nie?

Macam meragukan je iklan nie nk GF..siap demand tak mau fat chick..siap bg duit lg...

Teknik elak riak..

Setiap minggu mesti ada dia nie..bagi RM11 tp duit RM10 tu balut dengan duit RM1...respek...

Respek kt mamat nie..

respek sungguh kt dia sbb sanggup berdiri tak kejur kucing tu...salute u

Cara bawak kereta sorong

Siap pakai tepon lg sambil bawak motor..hebak sungguh mu nie..hihi

Cakap tak serupa bikin

Sticker proud to be malaysian tp letak symbol mercedez kt kete..malu letew hehe

Adik Aisyah yang dilaporkan hilang ditemui dalam keadaan selamat



Gambar bagi membantu mencari Aishah dikongsi dalam laman sosial.

Anak kepada seorang guru matematik, Wan Aisyah Wan Exzam yang dilaporkan hilang, sudah pun ditemui dalam keadaan selamat.

Polis Pulau Pinang menjumpai seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang dilaporkan hilang di sebuah pasar raya di Rawang baru-baru ini.

Seorang wanita yang menghantar Aisyah ke balai polis Sungai Nibong kira-kira pukul 11.30 pagi tadi berkata, anak lelakinya membawa kanak-kanak tersebut ke rumahnya di Teluk Kumbar pada pukul 5 pagi tadi.

Wanita tersebut berkata anak lelakinya, 44, memberitahunya supaya menghantar kanak-kanak tersebut ke balai polis berhampiran.

Sumber: http://terengganutoday.com/berita-utama/adik-aisyah-yang-dilaporkan-hilang-ditemui-dalam-keadaan-selamat

Santai jap..


Ayat makan dalam..

Klau curi gak memang muka tak malu lah itu pencuri

Proton keluarkan model limosin terbaru 6 pintu

6 pintu tu..confirm pasni tak berebut dah nak masuk dlm kete hehehe

Blacklist boleh beli

Murah2...ferrari 559GTB tu..

Jerebu?takda masalah...

Bukan saja boleh pakai masa jerebu..masa hujan pun boleh maa..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...