Perkataan seerti


Lee Chong Wei vs Kenichi Tago - INDIA OPEN 2013 FINALS - LIVE Updates

Live Score Lee Chong Wei Vs Kenichi Tago - India Open 2013


1st set: (LCW first)
1-0, 2-0, 2-1, 2-2 (smash by Tago).
3-2, 4-2, 4-3, 4-4, 5-4 (smash out by Tago).
6-4, 6-5 (smash out by LCW).
6-6, 7-6, 8-6, 8-7, 9-7, 9-8, 9-9.
10-9, 11-9. Interval....
...... 20 seconds.....
12-9, 12-10, 13-10 (smash out by Tago).
14-10,15-10, 16-10 (smash by LCW to the right of KT)
16-11, 16-12, 17-12, 18-12. Court being mobbed..
19-12, 19-13, 19-14, 19-15. Great defence by KT.
20-15.
21-15. 1st set won by LCW 21-15.
2nd Set:
3-11. Interval...
18-21.
Kinichi Tago won the 2nd set
3rd Set:
16-10
16-12.
17-12
17-15
17-16
18-16 smash by LCW.
19-16
20-16 match point...
20-17
21-17.... Game over.
*Lee Chong Wei won in 3 sets : 21-15, 18-21, 21-17.

Hoyey..skang aku dh pasang astro beyond HDDDD


Harga emas turun: Kedai emas diserbu


ORANG ramai mengunjungi sebuah kedai emas untuk membeli barangan kemas di Jalan Post Office Lama, Kota Bharu semalam. 

KOTA BHARU - Di sebalik kehangatan kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) di sini, orang ramai khususnya kaum wanita Kelantan tidak melepaskan peluang membeli barangan kemas berikutan harga emas turun sejak minggu lepas.

Harga emas jenis 916 yang menjadi pilihan ramai turun kepada RM380 bagi 2.7 gram berbanding RM420 untuk 2.7 gram sebelumnya. Harga emas di pasaran dunia yang dicatatkan semalam ialah RM140 satu gram. 

Tinjauan di sekitar bandar Kota Bharu seawal pukul 9 pagi semalam mendapati pengunjung mula membanjiri kedai-kedai emas, malah ada yang sanggup beratur sebelum waktu perniagaan bermula. 

Pekerja sebuah kedai emas di Jalan Post Office Lama di sini, Wan Ahmad Salihan Wan Mohd Zaki berkata, orang ramai mula menyerbu kedai milik keluarganya itu selepas berita harga emas turun disiarkan akhbar pada minggu lepas. 

Susulan itu, Wan Ahmad Salihan berkata, operasi kedai itu yang ditutup pukul 5.30 petang setiap hari kini dilanjutkan sehingga pukul 7 malam. Antara yang menjadi pilihan pelanggan ialah rantai, gelang dan loket selain barangan kemas yang ditempah mengikut kehendak mereka.

5 Maut Di Federal Highway – Apa Yang Berlaku Sebenarnya?

SHAH ALAM – Lima lelaki termasuk seorang warga emas maut, selepas terlibat dalam kemalangan ngeri membabitkan empat motosikal serta dua kereta di Kilometer 10.5, Lebuh Raya Persekutuan menghala ke Klang, awal pagi, semalam.

Sebelum kejadian berlaku kira-kira jam 3 pagi, dua mangsa yang menunggang motosikal iaitu Muhammad Faridzuan Mohd Aziz, 21, Amirul Faiq Zainuddin, 22, dan seorang lagi rakan mereka dikatakan dalam perjalanan dari Kuala Lumpur untuk pulang ke Klang.

Bagaimanapun, motosikal seorang daripada mereka mengalami kerosakan, menyebabkan ketiga-tiga penunggang itu berhenti di lorong kecemasan lebuh raya untuk membaiki motosikal berkenaan.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, ketika ketiga-tiga mangsa sedang membaiki motosikal tersebut, datang sebuah kereta jenis Honda City yang dipandu seorang penyelia sebuah kilang iaitu, Wilson Lee, 22, terus merempuh mereka.

“Kenderaan dipandu Wilson dipercayai hilang kawalan dan melanggar Muhammad Faridzuan serta Amirul Faiq, manakala seorang lagi rakan mereka sempat menyelamatkan diri.

“Selepas merempuh dua mangsa terbabit, kereta dipandu Wilson berpusing beberapa kali, sebelum terhumban ke dalam longkang kira-kira 300 meter dari lokasi kejadian,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, semalam.

Beliau berkata, Wilson turut tercampak keluar sejauh lima meter dari kenderaannya.
“Dua mangsa yang menunggang motosikal serta pemandu kereta itu mati di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala,” katanya.

Zahedi berkata, tidak lama selepas kejadian berlaku, terdapat sebuah kereta jenis BMW dinaiki empat lelaki berhenti kira-kira 100 meter selepas lokasi kejadian.

Beliau berkata, seorang daripada penumpang kereta itu, keluar untuk membantu semua mangsa yang terlibat dalam kemalangan.

Katanya, namun malang bagi penumpang itu, M Kalaychelven, 50, apabila dia pula dirempuh oleh sebuah motosikal lain sehingga menyebabkannya putus kaki kiri serta cedera parah di kepala.

“Kalaychelven serta penunggang motosikal yang melanggarnya, Syahmie Farid Izzat Samsudin Shah, 21, turut disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian,” katanya.

Ketika ditanya berhubung dakwaan mengatakan pemandu Honda City iaitu Wilson mabuk, Zahedi berkata, pihaknya sudah mengambil sampel darah mangsa untuk diuji bagi mengesahkan sama ada dia berada di bawah pengaruh alkohol atau tidak ketika kejadian berlaku.

Menurutnya, mayat semua mangsa dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang untuk dibedah siasat dan sudah dituntut oleh keluarga masing-masing tengah hari semalam.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. -SH

Ce teka sape patung wanita nie...


Bagaimana pemimpin baru dipilih


P.S / Aku setuju dengan gambar nie..ini lah kelemahan demokrasi yang paling ketara..parti yang akan menang adalah parti yang akan beri paling banyak janji (rasuah) cthnya beri air percuma, elektrik percuma, turunkan harga minyak, turunkan/hapuskan harga tol, turunkan harga kereta, hapuskan ptptn, beri pendidikan percuma, berikan makanan percuma, pendek kata bagi semua percuma hehe...

Socrates dan plato juga tidak menerima demokrasi. Socrates ckp kelemahan demokrasi adalah apabila rakyat yg jahil mengundi ataupun rakyat yg ditipu mengundi ataupun rakyat yg tidak tahu apa-apa mengundi maka pemimpin yg dipilih juga jahil. Sekiranya di dalam sesuatu kawasan itu terdapat lebih ramai penjahat dari mereka yang baik maka pemimpin yg jahat juga akan dipilih

Melayu Jangan Berpecah; Bersatu Teguh Bercerai Roboh

Ustaz Fathul Bari Mat Jahya
190362_367773616639258_1656173792_n (1)Sekarang ini orang Melayu sibuk berpecah. Melayu di negara ini ada lebih kurang 60%. Daripada 60% ini berpecah kepada parti A, parti B, parti C dan kumpulan-kumpulan lain lagi. Orang Cina dalam negara kita hampir 30%. Diikuti orang India, dan seterusnya agama-agama yang lain.

40 orang paling kaya di Malaysia yang tersenarai dalam majalah Forbes, 27 orang daripadanya adalah orang cina. Saya bukan kata jangan bagi mereka kaya. Tidak mengapa mereka kaya. Tetapi saya hendak muhasabah kita orang Melayu yang tidak sudah-sudah duduk bertengkar sesama sendiri. Siapa di kalangan kita yang kaya?

Kita orang Melayu yang mewakili 51% rakyat Malaysia, kita hanya ada 8 orang kaya sahaja. Cina yang mewakili 27% rakyat dalam negara ini ada 27 orang kaya. Orang India yang mewakili hanya beberapa peratus dalam negara ini ada 5 orang kaya.

Jadi di mana kedudukan kita? Macam-macam sudah kerajaan berikan kepada orang Melayu, subsidi itu subsidi ini, bantuan itu bantuan ini. Kerja orang melayu ialah meminta. Apabila minta tak dapat, lompat masuk parti lain pula.

Itu penyakit orang kita, tidak ada nilai dan erti kesyukuran. Kerja kita hanya mengharap. Perkara ini perlu untuk kita muhasabah. Perlu untuk kita periksa semula diri kita.

Kita asyik bertanya apa yang kerajaan beri kepada kita. Pernahkah kita bertanya apa tanggungjawab kita sebagai rakyat kepada pemimpin dan negara.

Sebab itu, Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu apabila orang mengkritiknya pada zaman pemerintahannya, di mana pada zamannya berlaku peperangan Siffin, Jamal, dan ini semua adalah peperangan yang besar mengakibatkan ribuan nyawa terkorban.

Orang bertanya kepadanya, mengapa zaman pemerintahannya tidak seperti zaman pemerintahan Abu Bakar dan Omar? Jawab Ali radhiyallahu ‘anhu,

“Ketika pemerintahan Abu Bakar dan Omar, aku adalah rakyatnya, tetapi pada zaman pemerintahanku, kalian adalah rakyatnya.”

Jadi pemerintahan sangat memerlukan kepada kerjasama antara rakyat dan pemimpin. Pemimpin perlu tunaikan amanah dan tanggungjawab yang dipikulkan ke atas bahu-bahu mereka. Rakyat juga kena tunaikan tanggungjawab mereka terhadap pemimpin dan negara.

Wallahu a’lam.

Sumber : http://ustazfathulbari.wordpress.com/

Keberadaan umat Islam dalam demokrasi tidak menjadikan sistem itu Islami & baik

Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

Soalan: Sekarang ustaz sendiri terlibat dalam sistem demokrasi. Ustaz terlibat dengan gerakan yang mengaplikasikan sistem demokrasi.

Jawapan:
Sekarang kita bercakap tentang dua topik yang berbeza. Pertama, demokrasi itu sistem Islam atau tidak. Saya katakan secara prinsipnya, demokrasi bukan sistem Islam.




Kedua, penglibatan ataupun keberadaan kita dalam sistem demokrasi.
Sekarang saya tidak nafikan saya berada dalam sistem demokrasi. Saya tidak nafikan teman-teman dan sahabat saya di dalam PAS contohnya yang hendak memperjuangkan hukum Islam, mengatakan perlembagaan ini bukan daripada perlembagaan Islam, tetapi mereka juga terlibat dalam sistem ini.

Mengapa mereka terlibat dalam sistem ini adalah atas usaha untuk membaik pulih atau memperbaiki sistem ini agar kembali berada di kedudukan dan tempat yang betul. Maka kalau dulu mereka berdalilkan sedemikian rupa iaitu untuk memperbetulkan keadaan, begitu juga saya berusaha untuk memperbaiki dan mengislah keadaan dan berusaha untuk mengembalikan manusia ke jalan yang lebih baik dan lebih benar.

Satu lagi saya hendak tekankan di sini. Keberadaan kita di dalam sistem ini tidak menjadikan kita
menyatakan sistem ini sistem Islam. Jangan kita ambil sesuatu yang haram kemudian kita halalkan. Jangan kita ambil khinzir kemudian kita halalkan khinzir kerana kita hendak makan khinzir tersebut.
Ini satu permisalan yang sangat jelas. Sistem demokrasi bukan sistem Islam, tetapi keberadaan kita dalam sistem ini bukan bererti kita terima semua, tetapi kita mengawal dan berusaha untuk mendisiplinkan diri kita daripada terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang di dalam sistem ini.

Sebab itu Islam meletakkan kaedah, apabila manusia berhadapan dengan dua kemudharatan, kita memilih kemudharatan yang paling ringan dan minimum kesannya yakni kaedah yang disebut “akhaffu dhararain”.
Akhaffu dhararain bagi kita adalah kita berusaha untuk meminimumkan kemudharatan yang datang dan terhasil daripada demokrasi. Sebab itu kita tidak bersetuju dengan demonstrasi contohnya. Kerana kita melihat ia mendatangkan kemudharatan yang lebih besar dan ia juga bukan dari syariat Islam. Maka kita mengawal demokrasi pada hari ini dengan menolak demonstrasi yang diadakan untuk memastikan dakwah Islam serta adab di dalam Islam terjaga. Wallaahua’lam.

Soalan: Adakah ustaz mengatakan demokrasi tidak boleh dijadikan dasar dalam menentukan halatuju bangsa dan agama Islam?

Jawapan:
Ya, demokrasi tidak boleh dijadikan dasar. Itu prinsip. Sebab Islam tidak boleh bergantung pada suara ramai. Adakah kita hendak mengatakan negara yang mempraktikkan demokrasi sebagai negara Islam? Bagaimana dengan Amerika Syarikat, Denmark, Norway, UK, di mana mereka mempraktikkan demokrasi? Adakah mereka negara Islam? Tidak.

Jadi jangan mudah kita berdalilkan bahawa demokrasi itu adalah sistem Islam dan jangan kita katakan demokrasi itu adalah sistem yang adil kerana memberi hak kepada semua untuk bersuara.

Sedangkan Islam sebenarnya telah memberikan keadilan yang terbaik. Islam menimbang antara kemaslahatan dan kemudharatan untuk melakukan sesuatu keputusan.Nabi SAW sendiri pun telah menetapkan bahawa asas kerajaan yang diiktirafkan di dalam Islam ini adalah kerajaan yang bersifat sama ada khilafah, beraja, imam, jadi itu adalah sistem Islam yang asas.

Wallaahua’lam.

Sumber : http://ustazfathulbari.wordpress.com/2012/11/13/keberadaan-umat-islam-dalam-demokrasi-tidak-menjadikan-sistem-itu-islami-baik/

Suspek bom Maraton Boston ditembak mati

BEBERAPA anggota polis mengacukan senjata api ke arah sebuah bangunan apartmen yang dipercayai menjadi tempat tinggal salah seorang suspek kes letupan Maraton Boston di Watertown semalam.


WATERTOWN, Massachusetts - Polis Amerika Syarikat (AS) menembak mati seorang suspek kes letupan bom Maraton Boston semalam.
Dia ditembak dalam kejadian berbalas tembakan yang berlaku di sini yang terletak di pinggir Boston.
Seorang pegawai agensi Keselamatan Kebangsaan memberitahu, suspek yang mati selepas ditembak itu ialah Dzhokar A. Tsarnaev yang berusia 19 tahun.
Bagaimanapun, seorang lagi suspek yang juga abangnya, Tamerland Tsarneav, 26, berjaya melarikan diri.
Menurut beberapa pegawai, kedua beradik itu telah tinggal di Amerika Syarikat selama beberapa tahun.
Kedua-dua suspek itu diburu selepas mereka menembak mati seorang anggota polis Institut Teknologi Massachusetts (MIT) di Cambridge, Massachusetts menakala seorang lagi anggota polis cedera.
Mereka kemudian melarikan diri dengan menggunakan sebuah kereta.
Namun, beberapa buah kereta polis mengejar kenderaan kedua-dua suspek itu.
Mereka sebelum ini diburu selepas disyaki meletakkan dua butir bom buatan sendiri semasa pertandingan Maraton Boston berlangsung di Boston pada Isnin lalu.
Dalam kejadian itu, seramai tiga orang terbunuh dan 180 lagi mangsa cedera apabila dua butir bom itu meletup dekat garisan penamat.
Beberapa pegawai polis berkata, dua suspek itu menyerang polis dengan bahan letupan dan senjata api sebelum Dzhokar ditembak, ditangkap dan dibawa ke hospital.
Bagaimanapun, dia meninggal dunia selepas dimasukkan ke hospital.
Sebelum ini, Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) menyiarkan beberapa keping gambar yang menunjukkan dua suspek tersebut bagi meminta orang ramai untuk mengenali mereka.
Beberapa orang awam kemudian memberikan maklumat kepada FBI.
Menurut kenyataan pejabat Peguam Daerah Middlesex, selepas lima jam FBI menyiarkan gambar itu, anggota polis tersebut mati ditembak di kampus MIT.
Bapa saudara kedua-dua suspek itu, Ruslan Tsarni dari Kampung Montgomery, Maryland menyatakan kepada agensi berita AP, dua beradik tersebut datang dari wilayah dekat Chechnya, Rusia.
Bapa kedua-dua suspek itu, Anzor Tsarnaev yang bercakap menerusi telefon dari bandar Makhachkala, Rusia memberitahu, Dzhokhar merupakan seorang pelajar tahun dua kursus perubatan di AS.
Menurutnya, Dzhokhar adalah seorang pemuda yang bijak.
"Kami menjangkakan dia akan datang bercuti di sini," kata bapanya.
Menurut White House, Presiden AS, Barack Obama diberikan taklimat tentang perkembangan itu oleh seorang pembantunya, Lisa Monaco. - Agensi
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0420&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2QzMY8PqI 

Ajal dirempuh pengiring polis



Seorang pemain hoki Sekolah Kebangsaan Kampung Salang dalam perjalanan menjalani latihan menemui ajal apabila dirempuh kereta pengiring polis dalam kemalangan di Jalan Kaki Bukit, di sini, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira jam 4 petang ketika murid Tahun Lima Mohamad Akmal Daniel Che Azni, 11, dikatakan mengayuh basikal untuk menyeberangi jalan menuju ke padang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Hassan, terletak kira-kira dua kilometer dari sekolahnya.

Bagaimanapun, kereta berkenaan yang datang dari arah Padang Besar gagal mengelak lalu merempuh mangsa menyebabkannya tercampak kira-kira 100 meter.

Dalam kejadian itu, mangsa yang mewakili sekolahnya untuk perlawanan hoki hari ini mati serta-merta di tempat kejadian dengan badannya hampir putus di bahagian pinggang.

sumber:http://www.hmetro.com.my/articles/Aj...polis//Article

P.S / Walaupun iring org kenamaan pun nk cepat..kt depan sekolah bawak lah slow sikit..ini sampai tercampak 100 meter lagi budak naik basikal...yg nak iring tu bunyi kan siren kuat sikit..pasang lampu...aku rasa polis yg bawak tu boleh kena pecat nie..

Gwiyomi satu malaysia

1+1=JIBYOMI

Mengapa aku tak mengundi lagi..

Aku tak mengundi bukan sbb boikot ke ape ke..tapi atas sebab kerja..sepanjang pilihan raya nie kena standby kt opis..kena pastikan siaran langsung berkaitan pilihan raya berjalan lancar dan korang dpt tgk kt tv dengan baik...klau korang tgk tv tetiba je takde gambar cepat2 tepon aku ye..hehe..

Kami juga di arahkan untuk berlaku neutral..sebarang email hatta pakai baju ada lambang parti pun tak boleh...pendek kata mcm polis dan badan beruniform gak lah.cuma bidang aku ada libatkan broadcasting televisyen...Lima tahun lepas tak sempat ngundi sbb tak sempat daftar..tahun nie plak sbb keje plak huhu...

Mcm dulu kami penah cover event mcm world cup ngn euro..at least dlm masa sama leh tgk bola hehe..mungkin satu masa nanti aku tak nak kerja shift dah..nk kerja normal shift..susah nk sambut raya..nk g kenduri kawin susah..nk balik kg susah..impian aku nak bukak bisnes sampingan tapi kena simpan duit dulu buat modal kecik2

Huh!! Tak padan langsung


Ini lah geng kumbang jingga

Korang nk tau sapa geng kumbang jingga.. ni dia KUCEN JINGGA!!!


Kucen jingga nie sgt baik akhlaknya..dia keje part time ngasuh baby...hehe

Penyamaran abam sniper diganggu makluk


Awassss!!! jgn biar suami or boyfriend or jantan anda g KFC


Kisah si comel

Bila aku bawak kete tetiba nampak sang kancil laju je duk cucuk bontot BMW..aku duk pikir comel kan..bini aku pun slalu ckp kancil slalu nampak mcm tak bersalah..innocent je hehe



 Pastu kenkadang ada kancil potong barisan dengan muka tak bersalah je hehe

Parking pun senang sbb kecik je ruang pakai


Tapi disebabkan oleh kecomelan kancil nie..kancil ni telah dilanggar oleh nissan GTR skyline sampai terbalik..cian kan kt kancil tu..tp apa yg bagusnya geng2 kancil semua dtg tgk..geng kete kecik cam kelisa kuning pun dtg tgk geng dorang kena langgar hehe...


Kisah Sulaiman Al Rajhi Pengasas Bank Al-Rajhi Yang Memilih Untuk Miskin

Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang rakyat miskin hingga berjaya mengumpul kekayaan, Sulaiman Al-Rajhi, merupakan seorang dermawan yang terkenal di dunia.

Beliau adalah pengasas Bank Al-Rajhi, bank Islam terbesar di dunia, dan salah satu daripada syarikat terbesar di Arab Saudi.

Sehingga 2011, kekayaan beliau telah dianggarkan oleh majalah Forbes, bernilai sebanyak AS$ 7.7 bilion sekali gus disenaraikan sebagai orang ke-120 yang terkaya di dunia.

Yayasan Saar milik beliau adalah sebuah organisasi amal yang terkenal di negara tersebut.

Keluarga Al-Rajhi dianggap sebagai salah satu daripada keluarga kaya yang BUKAN daripada keluarga diraja, dan mereka adalah antara dermawan terkemuka di dunia.

Walaupun Al-Rajhi adalah seorang jutawan, tetapi beliau memilih untuk menjadi ‘miskin’ sehinggakan beliau tidak mempunyai sebarang wang dan juga saham yang dimiliki beliau sebelum ini.

Keadaan tersebut terjadi apabila beliau memindahkan kesemua aset yang dimiliki kepada anak-anak beliau dan mendermakan aset-aset yang selebihnya.

Bagi menghargai jasa beliau terhadap dunia Islam, termasuk mengasaskan bank Islam terbesar dunia dan juga segala usaha yang dijalankan untuk membasmi kemiskinan, Al-Rajhi telah dipilih untuk menerima Anugerah Antarabangsa Raja Faisal atas jasa beliau kepada Islam.

Dalam satu wawancara yang dibuat oleh Muhammad Al-Harbi dari Al-Eqtisadiah Business Daily, Al-Rajhi menceritakan tentang bagaimana beliau mampu meyakinkan ketua-ketua bank di dunia, termasuk Bank of England, hampir 30 tahun lalu, bahawa bayaran ‘faedah’ adalah sesuatu yang haram bagi kedua-dua agama iaitu Islam dan Kristian, dan bank secara Islam adalah penyelesaian yang terbaik bagi menaikkan taraf ekonomi dunia.

Kisah Al-Rajhi berkisarkan tentang bagaimana seseorang itu meraih kekayaan dari bawah
.

Beliau terpaksa melalui kesusahan ketika beliau kecil sebelum menjadi kaya, dan kemudiannya meninggalkan segala harta yang ada setelah mengecapi kejayaan.

Al-Rajhi masih lagi aktif dalam bekerja walaupun usia beliau telah mencecah lebih daripada 80 tahun. Beliau memulakan tugas harian sejurus selepas solat Subuh dan terus bekerja hingga selepas solat Isyak.

Beliau kini sedang memberikan tumpuan terhadap Yayasan SAAR, dengan berulang-alik di negara-negara Arab bagi menguruskan segala hal-hal yang berkaitan dengan yayasan tersebut.

Beliau sering membawa diari kecil untuk mencatatkan aktiviti harian beliau dan sentiasa memastikan tidak akan terlepas dari satu aktiviti pun. Al-Rajhi juga merupakan seorang yang amat berjaya dalam apa jua bidang yang beliau ceburi.

Selain daripada mengusahakan bank Islam terbesar dunia, beliau juga telah mengasaskan ladang binatang ternakan yang terbesar di Timur Tengah.

Daripada segi perladangan, beliau telah menjalankan banyak eksperimen ternakan secara organik di negara-negara Arab, termasuk perladangan udang Al-Laith. Beliau juga turut mengasaskan perniagaan hartanah dan juga beberapa lagi pelaburan.

SULAIMAN

Temubual bersama Sulaiman Al Rajhi

Sheikh Suleiman, adakah anda kini telah menjadi miskin semula?
Ya. Kini apa yang saya miliki hanyalah pakaian-pakaian saya. Saya telah membahagikan harta saya kepada anak-anak dan juga mendermakan selebihnya untuk menjalankan projek-projek amal. Ini bukanlah sesuatu yang aneh bagi saya. Kedudukan kewangan saya kini telah menjadi kosong sebanyak dua kali dalam hidup saya. Jadi, saya amat faham akan keadaan ini. Namun, kini perasaan itu dipenuhi dengan kegembiraan dan juga ketenangan. Sememangnya saya yang memilih untuk menjadi miskin.

Mengapa berbuat begitu?
Segala kekayaan dimiliki oleh Allah s.w.t, kita hanyalah ditugaskan untuk menjaga kekayaan tersebut. Ada beberapa sebab mengapa saya memilih untuk memilih jalan ini. Antara sebab-sebab utamanya adalah saya perlu menjaga sahabat-sahabat Islam dan juga anak-anak saya. Ia adalah antara perkara yang paling penting dalam hidup. Saya juga tidak suka untuk membuang masa di mahkamah hanya kerana ada antara mereka yang tidak bersetuju dengan jumlah harta yang diwariskan kepada mereka. Terdapat banyak contoh di mana anak-anak mula berpecah hanya kerana harta yang kemudiannya menghancurkan syarikat. Negara ini telah banyak kehilangan syarikat-syarikat besar kerana perbalahan harta yang boleh diselesaikan jika kita mencari jalan penyelesaian yang lebih berkesan. Selain daripada itu, setiap umat Islam perlu bersedekah sebagai bekalan pahala di akhirat kelak, Jadi, saya lebih suka jika anak-anak saya mencari kekayaan sendiri daripada bergantung dengan saya.

Adakah Sheikh mempunyai banyak masa terluang setelah membahagikan kesemua harta?
Seperti yang telah saya maklumkan tadi, saya masih lagi bekerja keras untuk mendapatkan lebih derma. Saya telah bekerjasama dengan pelbagai agensi bagi menjayakan projek ini. Secara kebiasaanya, umat Islam sering membahagikan satu per tiga ataupun suku daripada kekayaan mereka untuk bersedekah yang hanya akan diberikan setelah mereka meninggal dunia. Namun, bagi saya, saya mahu mula bersedekah ketika saya masih hidup. Jadi, saya telah membawa anak-anak saya ke Mekah pada hujung bulan Ramadhan dan memberitahu mereka idea saya. Mereka bersetuju terhadap idea tersebut. Saya telah meminta bantuan daripada agensi-agensi yang berkaitan untuk membahagikan kesemua harta saya termasuk saham dan juga hartanah kepada anak-anak dan juga untuk didermakan. Kesemua anak-anak saya berpuas hati terhadap inisiatif saya dan mereka kini sedang menguruskan segala harta yang saya berikan kepada mereka.

Berapa banyak harta yang dibahagikan kepada anak-anak dan juga untuk didermakan?
Beliau tergelak tanpa memberi sebarang jawapan.

Apakah perasaan Sheikh terhadap kesemua projek yang sedang dijalankan?
Saya ingin menegaskan bahawa terdapat beberapa faktor yang saya ambil sebelum melakukan sebarang pelaburan. Eksperimen yang saya lakukan terhadap pertukaran wang adalah salah satu daripada sebab mengapa saya mengasaskan bank. Ketiadaan bank Islam juga menjadi antara sebab mengapa saya mula mengasaskan Bank Al-Rajhi, yang kini merupakan bank Islam terbesar di dunia. Saya mulakan eksperimen saya dengan membuka pejabat di Britain dimana kami mula memperkenalkan sistem perbankan Islam ke peringkat yang lebih besar. Eksperimen tersebut kemudiannya mula berkembang dan ia mula mendapat sokongan daripada ulama-ulama Saudi pada ketika itu. Saya masih ingat lagi bagaimana permohonan saya untuk mendapatkan lesen untuk membuka bank tidak diterima pada mulanya. Ini adalah kerana pihak British tidak memahami apa-apa pun tentang sistem perbankan Islam. Saya kemudiannya pergi ke London dan berjumpa dengan Pengurus Bank of England dan dua daripada pegawai kanan beliau. Saya memberitahu mereka bahawa penggunaan faedah adalah haram bagi Islam dan juga Kristian dan kebanyakan daripada mereka sanggup menyimpan wang mereka di dalam kotak di rumah daripada menyimpan di dalam bank. Saya cuba untuk meyakinkan mereka bahawa (jika mereka mula membuka bank Islam) ini mampu menaikkan taraf ekonomi dunia. Mereka akhirnya bersetuju untuk mula membuka bank-bank Islam. Saya kemudiannya mula mengembara ke serata dunia di bahagian Timur dan Barat, dan berjumpa dengan ketua-ketua bank negara di beberapa buah negara dan memberitahu mereka bagaimana ciri-ciri yang terdapat dalam dunia ekonomi Islam. Kami mula bekerja dan mencapai kejayaan di negara-negara Arab dan melaksanakan perbankan Islam di London, saya kemudiannya berjumpa dengan Mufti Besar Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Sheikh Abdullah bin Humaid, dan memberitahu mereka tentang rancangan saya bahawa : ‘Kita mampu, dengan izin Allah, memajukan perbankan Islam. Mereka memuji saya atas inisiatif yang saya jalankan. Dari situlah kami mula mengusahakan Bank Al-Rajhi seperti mana yang anda dapat lihat hari ini. Bagi projek Ladang Ternakan Al-Watania pula, saya mula mendapat inspirasi untuk menjalankan projek tersebut apabila melawat ladang ternakan di luar negara. Saya dapati bahawa cara mereka menyembelih adalah salah. Saya kemudiannya mengambil keputusan untuk melabur dalam bidang ternakan atas nama Islam dan negara. Saya tetap menjalankan projek tersebut walaupun membuat pelaburan dalam industri ternakan adalah sesuatu yang agak berisiko pada masa tersebut. Kini, Al-Watania telah menjadi salah satu daripada projek mega di Saudi. Syarikat tersebut mendapat 40 peratus daripada saham di negara-negara Arab, dan ayam-ayam Al-Watania diberikan makanan yang cukup dan disembelih dengan cara yang halal menurut undang-undang syariah.

Walaupun dengan semua kekayaan yang dimiliki, mengapa syeikh tidak mempunyai satu pun kapal terbang sendiri?
Saya ada banyak kapal terbang, tetapi kesemuanya dimiliki oleh syarikat-syarikat penerbangan tertentu. Saya memilikinya setiap kali saya membayar tiket penerbangan untuk ke satu-satu destinasi (gurauan). Saya sering terbang dengan kadar kelas ekonomi kerana Allah tidak memberikan kita harta untuk ditunjuk-tunjuk.

Bagaimana pula dengan hobi syeikh?
Saya tidak mempunyai sebarang hobi yang khusus. Bagaimanapun, saya suka mengembara di padang pasir. Saya tidak pernah mengambil pakej percutian di negara-negara lain selain dari Saudi.

Ketepatan masa Al-Rajhi

Wawancara ini telah menunjukkan bagaimana disiplin Al-Rajhi dalam menepati masa. “Pada awal karier saya dalam industri, saya mempunyai beberapa perjumpaan dengan beberapa syarikat besar di Eropah. Saya masih ingat lagi kisah dimana saya terlambat selama beberapa minit dalam satu perjumpaan dengan salah seorang pegawai besar sebuah syarikat. Walaupun hanya beberapa minit, beliau tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Selepas kejadian tersebut, setelah projek kami mula berkembang, pegawai yang sama pula lambat untuk berjumpa dengan saya, jadi, saya pula yang tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Saya sering membawa kertas untuk menulis segala perjumpaan dan urusan dan sentiasa memastikan agar saya sering menepati masa walau apa pun.”
Al-Rajhi berkata lagi: Saya amat menepati segala perkara yang diterapkan dalam Islam sepanjang hidup saya. Saya pernah mendapat undangan daripada kerajaan Arab untuk menghadiri satu persidangan yang berkaitan dengan pelaburan. Kemudiannya, dalam persidangan yang sama, saya dijemput untuk mengambil bahagian dalam majlis makan malam mereka, saya dapati bahawa antara aktiviti yang dijalankan ketika majlis tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Saya kemudiannya keluar dari majlis makan malam tersebut. Kemudian, Abdul Aziz Al-Ghorair dari UAE turut serta bersama saya. Tidak lama selepas itu, menteri yang bertanggungjawab terhadap persidangan tersebut datang kepada kami dan kami mula menerangkan kepada beliau bahawa aktiviti yang dijalankan di majlis tersebut adalah bertentangan dengan budaya Islam. Beliau kemudiannya berkata bahawa aktiviti-aktiviti di majlis tersebut akan dibatalkan. Apabila mereka membatalkan aktiviti tersebut, kami kembali menyertai majlis tersebut.

Penyelesaian Masalah
Al-Rajhi berkata: Pada satu masa, salah satu daripada kilang yang diuruskan oleh anak saya habis dijilat api. Apabila dia datang untuk memaklumkan perkara tersebut kepada saya, saya memberitahu: Sebut Alhamdulillah. Saya meminta anak saya supaya tidak membuat sebarang laporan tentang kerugian yang dialami bagi meminta pampasan daripada pihak berkuasa. Sebaliknya, pampasan yang diberikan oleh Allah adalah lebih penting bagi kita. Assam Al-Hodaithy, Pengurus Kewangan bagi syarikat Ternakan Al-Watania berkata: “Apabila kilang tersebut terbakar, kami telah membuat keputusan untuk tidak menyakiti hati Al-Rajhi dengan memberitahu beliau tentang apa yang terjadi. Kami kemudiannya berjumpa dengan beliau keesokan harinya dan memberitahu akan perkara yang terjadi, beliau mengarahkan kami untuk berpindah ke tempat lain dan membersihkan segala kerosakan sehingga semuanya dibaiki.” Perkara yang sama terjadi di satu lagi projek Al-Watania di Mesir. Syarikat tersebut kerugian kira-kira SR10 juta Pound Mesir. Apabila pegawai projek tersebut menghubungi Al-Rajhi untuk memberitahu perkara tersebut, beliau terkejut apabila Al-Rajhi menjawab dengan menyebut: “Alhamdulillah.” – Mynewshub.my dan Arab News

MENGIRA WAKTU SUBUR WANITA

Assalamualaikum Warahmatullah.

Ada yang meminta saya menulis artikel tentang waktu kesuburan wanita. Saya tahu ada yang dah sangat mahir.. kalau tak mahir takkan ada 6 orang askar kat rumah kan... hehe. Tapi yang baru-baru nak mencuba tuh tentu ada yang malu nak bertanya. Baik juga kalau tahu, InsyaAllah boleh kongsi dengan suami atau adik beradik atau anak-anak dara kat rumah.

Kitaran haid wanita adalah tajuk sangat penting masa student dulu dan selalu masuk soalan esei. Kalau ada pertanyaan, saya cuba jawab. Kalau tak dapat, maafkan saya, anda boleh tujukan soalan kepada pakar sakit puan. 
 
KENAPA ANDA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?
 
Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.
Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

FAHAMI KITARAN HAID

Saya cuba permudahkan sebab kitaran haid ni agak kompleks dan payah sikit nak paham. Tetapi cuba fahami. Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing2 ada kitarannya sendiri ada 25 hari ada yang lambat sampai 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4

Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.
BILAKAH WAKTU SUBUR?

Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.
Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.
** (14 days from the 1st day of your NEXT period - NOT your previous period)

Tak faham? Macam ni. Katalah dia period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari - 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari - 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu. Di Amerika terdapat kit untuk mengetahui kesuburan wanita melalui air kencing wanita tapi saya tak pernah jumpa lagi di klinik2 di K.Lumpur.
MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

MENGELAKKAN MENGANDUNG MELALUI CARA KIRAAN

Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.
Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari !), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang saya khabarkan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.

Saya harap info ini boleh membantu pasangan suami isteri menganggar waktu yang terbaik untuk bersama dan waktu terbaik untuk mengelak daripada bersama.

Selamat Mencuba!

Sumber : http://drazwan.blogspot.com/2008/01/mengira-waktu-subur-wanita.html

11 Tips, Amalan Dan Usaha Untuk Mudah Hamil / Mengandung

Cara Mudah Hamil, Tips Kehamilan, Amalan Untuk Mengandung

11 Amalan, Usaha Dan Tips Untuk Mudah Hamil / Mengandung | Kita cuma merancang, tapi Allah yang menentukan. Ya betul kata-kata itu, tapi kita harus ingat merancang tanpa usaha adalah perkara yang sia-sia. Begitu juga dalam soal rumah tangga. Setiap pasangan pasti mengimpikan anak yang soleh dan solehah. TApi sedarkah kita bukan semua pasngan di dunia ini mampu melahirkan zuriat?
Tidak mudah untuk hamil dengan cepat dan kadang-kadang ia boleh memberikan tekanan perasaan apabila sanak saudara dan kawan-kawan kerap bertanya soalan yang sama. 
Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil. Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat.
Sekiranya anda merancang untuk hamil, di sini terdapat 10 tips yang boleh anda amalkan untuk meningkatkan kesuburan anda dan seterusnya hamil dengan lebih cepat dan selamat.
1. Fahami bagaimana kehamilan terjadi

Jika haid anda teratur, setiap pertengahan bulan, telur akan dikeluarkan oleh ovari dan sekiranya dalam masa yang sama anda berhubungan, sperma dari faraj akan berenang ke dalam rahim dan akan berjumpa dengan telur yang menanti di saluran peranakan (saluran fallopian). Persenyawaan akan terjadi dan selepas itu, telur yang bersenyawa akan mengalami implantasi dan berlakulah kehamilan. Memahami bagaimana sistem reproduksi anda berfungsi menjadikan anda lebih peka kepada faktor-faktor kesuburan dan juga memahami mengapa wanita gagal hamil.
2. Jumpa doktor anda

Pastikan anda bebas dari sebarang masalah dengan membuat lawatan doktor. Masalah cyst, endometriosis atau fibroid adalah penyakit yang kerap dikaitkan dengan kesukaran hamil. Malangnya wanita sering mengalaminya tanpa sebarang tanda dan gejala dan sekiranya diagnosa dapat dibuat di peringkat awal, rawatan yang berkesan mungkin akan dapat diberikan dan mengelak dari masalah sukar hamil. Sekiranya haid anda teratur dan sudah mencuba selama 1 tahun untuk hamil, anda mungkin boleh mengambil kira ujian analisa sperma dan HSG ( hysteros-salphingography) untuk memastikan saluran fallopian anda tidak tersumbat.
3. Dapatkan berat badan yang ideal

Sekiranya anda mempunyai badan yang terlalu besar atau terlalu kurus, ia mungkin boleh memberikan masalah kepada kesuburan anda. Kawal berat badan dan cuba kira BMI (Body Mass Index) anda. BMI di antara 20-24 menunjukkan berat optimal.
4. Ketahui waktu subur anda

Hari subur anda cuma 4-5 hari sebulan dan dengan mengetahui dengan tepat hari subur, anda boleh meninggikan peluang untuk hamil. Hari subur boleh dikiranya dengan tepat sekiranya haid anda teratur. Catatkan BBT ( Suhu badan asas) anda dan cuba perhatikan tanda-tanda ovulasi yang seperti lendir serviks yang lebih licin dan senak perut di tengah bulan. Anda boleh membeli kit ovulasi di farmasi sekiranya mahu untuk meramal masa ovulasi dengan lebih tepat.
5. Hubungan seks yang lebih kerap

Melakukan seks dengan lebih kerap adalah penting untuk memastikan anda hamil dengan cepat. Seks 3-4 kali seminggu adalah disarankan dan pada hari-hari subur, berhubunganlah setiap hari. Sesetengah posisi seks boleh membuatkan anda lebih senang hamil seperti suami berada di atas (missionary position). Posisi ini mungkin yang terbaik untuk memastikan penetrasi optimal di mana sperma dilepaskan paling rapat dengan bahagian servik. Untuk memastikan tiada tumpahan sperma, letakan bantal di bawah punggung anda selama 30 minit atau membiarkan zakar suami berada dalam faraj selama 15 minit selepas ejakulasi.
6. Tingkatkan kesuburan suami 

Pastikan kesihatan reproduksi suami pada takat optimal dengan mengamalkan cara hidup sihat termasuk makanan seimbang dan berat badan optimal, bersenam, tidak merokok dan elakkan dari sebarang minuman keras. Sekiranya terdapat sebarang isu semasa seks seperti ejakulasi pra-matang, eloklah anda berbincang dengan doktor. Ia mungkin juga menjadi penyebab anda sukar hamil.
7. Mengambil multivitamin

Adalah disarankan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil mengambil vitamin harian termasuk asid folik untuk mengurangkan risiko janin cacat. Suami pula disarankan untuk mengambil supplemen zinc untuk meningkatkan kuantiti pengeluaran sperma.
8. Bersenam secara rutin

Bersenam adalah cara untuk anda sihat secara keseluruhan dan lebih bersedia untuk menghadapi tekanan semasa hamil dan semasa bersalin.
9. Mengambil makanan yang seimbang

Mengawal pengambilan makanan amat penting terutama apabila anda mengalami masalah ovulasi dan masalah ovulasi pula berkait rapat dengan PCOS, iaitu salah satu sebab mengapa wanita sukar hamil. PCOS pula dikaitkan dengan masalah kebal terhadap insulin di mana ia akan menambahkan lagi masalah ovulasi anda. Berita baiknya, dengan hanya mengawal diet, kebanyakan wanita PCOS dapat menteraturkan haid mereka kembali seterusnya berovulasi secara semula jadi.
- Amalkan memakan lelemak monounsaturated dan kurangkan lemak transfat (yang terdapat pada makanan segera).
- Lebihkan protein dari sayuran seperti produk soya dan kurangkan memakan daging.
- Makanan makanan yang berfiber tinggi seperti seperti sayuran dan whole grains seperti oats.
- Kurangkan gula dan sebarang karbohidrat termasuk nasi, mee, bihun dan sebagainya.
- Kurangkan makanan berasaskan susu seperti ais krim, whole milk dan cheese.
10. kurangkan Tekanan

Life is so stressful, memang tak logik kalau tiada tekanan dalam hidup ni. Walau bagaimanapun, terlalu tertekan dikaitkan pula dengan masalah ketidaksuburan. Cuba buat aktiviti-aktivit ringan yang boleh mengurangkan tekanan anda seperti :
- Memasak.
- Bersenam.
- Mendengar muzik.
- Membaca dan mendengar audiobooks.
- Manjakan diri anda dengan spa dan rawatan diri.
- Habiskan masa dengan kawan dan keluarga.
- Beromantik dengan suami.
11. Dan yang paling penting berdoa memohon kepadanya

Wallahualam...

Ciri-ciri suami awesome

Ciri suami Awesome: 1. Solat fardhu cukup 5 waktu. 2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh hantar ke tempat kerja. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau. 3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantik. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh,tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan. 4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain. 5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.” 6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah. 7. Dia faham kamu, kamu faham dia. faham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk. 8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu. 9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..” 10. Belajar setakat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD. 11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun takdelah sampai dia mengata-ngata orang lain. 12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak. 13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama,tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung. 14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi. 15. Jenis senyum sokmo. 16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu)

ada tak? hehe~ (n_n)v

Kenapa aku pakai smart tag dari bayar tunai kt tol

Sebabnya air wuduk aku sering kali terbatal angkara penjaga tol tak pakai sarung tangan mcm gambar kt bawah ni hehehe...

Maaf muka terpaksa dirahsiakan hehe
Klau berhati2 tak bersentuhan lah..hehe mcm aku rajin sgt nk amik wuduk siap2 hehe..actually klau tak amik wuduk pun still berdosa kan bersentuhan dengan bukan muhrim..tapi tak semua kan penjaga tol tu tak prihatin kan..ada yg prihatin mcm kt bawah nie pakai sarung tangan..kan elok tu..pakai tudung lg


Tp masalah tu dh berjaya aku selesaikan sbb aku dh pakai smart tag bini aku punya hahaha..aku nak beli tapi bini aku dh beli dulu..jd pakai satu cukup lah..bagi yang takda smart tag tu leh beli kt petronas atau kt plus dlm seratus lebih je..

Ataupun kpd mereka yg tak mampu leh bawak sarung tangan spare..so bila nk bayar tol je klau nampak pompuan pakai sarung tangan tu siap2...tak pun korang bawak tangan palsu..guna tangan palsu tu untuk bayaq tol..kihkih

Aku rasa pakai smart tag nie agak bagus sbb masa hujan tak yah bukak cermin jd ayaq hujan tak masuk..sape yg tangan pendek pun senang tak yah nk juluq2 tangan bayaq tol kan...

Iklan khidmat masyarakat nie dibawa oleh Plus hehehehe

P.S / Bersangka baik dengan mereka sbb kenkadang bukan sbb dorang tak nak pakai tapi sbb dorang takde ilmu..huhuhu :-(

Taktik Pelik Polis Di India

Jika di Malaysia kita ada AES, di India pula ada sistem kawalan trafik yang lebih unik, kreatif dan pastinya lebih murah, iaitu patung polis kadbod.

Baru-baru ini tiga patung polis diperbuat daripada kadbod ini telah diletakkan di kawasan paling sibuk di jalan-jalan di Bangalore, India dengan harapan untuk memperdaya pengguna jalanraya.

Cara ini nampaknya seperti tidak berkesan, tapi menariknya taktik yang simple dan murah ini sebenarnya berkesan dan sesetengah pemandu mengaku akan memperlahankan kenderaan apabila terserempak dengan patung polis ini. Dr M.A. Saleem, pesuruhjaya polis tambahan Bangalore berkata, "anggota polis tidak mampu untuk menjaga setiap jalan kerana kami kekurangan anggota. Kecenderungan bagi kebanyakan pengguna jalan raya adalah apabila mereka mendapati tiada anggota polis yang berkawal, mereka akan cuba untuk melanggar peraturan lalu-lintas."







"Setakat ini kesannya adalah cukup bagus. Kebanyakan orang apabila melihat patung tersebut dari jauh, mereka akan cepat-cepat berpatah balik semula. Malahan, pernah seorang pemandu dilihat berkata-kata kepada patung polis tersebut", tambah beliau lagi.

Walaupun begitu, menurut pihak berkuasa langkah ini hanyalah penyelesaian sementara dan mereka sedang merancang untuk menambah anggota polis sebenar pada masa hadapan. Jika ianya berkesan, boleh kira kreatif juga kerana cara pengawalan ini adalah sangat murah dan simple. Jika di Malaysia agak-agaknya adakah pemandu kita akan terpedaya juga ke tak? Haha.

2 maut, 100 cedera letupan di Maraton Boston








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...