Planking

Sunnah-sunnah Hari Jumaat

Siapa Suami Kamu Di Syurga Nanti?

Persoalan mengenai kehidupan berpasangan, suami isteri atau ikatan perkahwinan di syurga kelak pasti bermain di fikiran semua wanita beriman bukan? Pasti mereka ingin mengetahui siapakah suami mereka di sana. Ia akan dijawab mengikut dalil sahih dari Rasulullah s.a.w, namun segala perinciannya adalah hak milik Allah s.w.t….


Kes 1: Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.
Wanita dalam golongan ini akan dikahwinkan dengan seorang lelaki di kalangan Ahli Syurga. Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiada si bujang di dalam syurga” (H.R. Muslim). Ini kerana ada juga kaum lelaki yang belum berkahwin sebelum meninggal dunia.

Kes 2: Wanita yang meninggal dunia setelah bercerai dan tidak berkahwin dengan lelaki lain selepas itu.
Wanita dalam golongan ini juga akan dikahwinkan oleh Allah s.w.t dengan lelaki daripada Ahli Syurga.

Kes 3: Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak memasuki syurga.
Seperti kes 2, wanita dalam golongan ini juga akan mengahwini lelaki daripada Ahli Syurga.

Kes 4: Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.  
Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya memasuki syurga.

Kes 5: Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin selepas itu.  
Seperti kes 4, Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya yang meninggal tersebut memasuki syurga.

Kes 6: Wanita yang kematian suami tetapi berkahwin dengan lelaki lain.  
Apabila seorang wanita ketika di dunia memiliki dua atau lebih suami, maka kelak di syurga dia dipersilakan untuk memilih siapa di antara suami-suaminya yang dia inginkan untuk menjadi pendampingnya di syurga, asalkan suaminya itu tergolong dari Ahli Syurga. Satu lagi pendapat mengatakan bahawa dia akan bersama suaminya yang terakhir. Ini disebut oleh hadith Rasulullah: “Wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir” (H.R. Al-Albani)

Ajoi Dan Ustazah

Ustazah : " Sy tdk pernah tolak hukum poligami. "
Ajoi : " Wah, hebat ustazah!. "
Ustazah : " Sy tdk pernah melarang para suami nikah lagi! "
Ajoi : " Wah, benar2 top ustazah nie! "
Ustazah : " Yang penting..... "
Ajoi : " Yang penting..adil erk ustazah kan "
Ustazah : " Bukan.Yang penting bukan suami saya! "

Ajoi,Ajoi,Ajoi…

Seorang wanita ke Pejabat Pendidikan untuk memohon biasiswa pelajaran.

Wanita: “Tolonglah encik, anak saya ada sepuluh orang”

Pegawai: “Ok saya akan cuba, siapa nama anak-anak kakak?”

Wanita: “Ajoi, Ajoi , Ajoi , Ajoi, Ajoi, Ajoi, Ajoi, Ajoi, Ajoi, dan Ajoi.”

Pegawai: “Hah? Semua nama anak kakak sama? Akak tak pening ker?”

Wanita : “Oh tidak encik, malah makin senang kerja saya.”

Pegawai: “Contohnya?”

Wanita: kalau diaorang main luar, saya hanya panggil..Ajoi masuk!, semua akan masuk. Kalau nak panggil diaorang semua makan, saya cuma cakap, Ajoi makan! Semua anak saya akan datang ke meja makan!”

Pegawai: “Hmm, tapi macamana kalau kakak nak panggil seorang jer?”

Wanita: “Ah no problem encik, saya cuma memanggil nama bapa dioarang jer..”

Ajoi dan Guru


Pada suatu hari guru bertanya kepada Ajoi.

Guru : Ajoi, mana yuran yang cikgu mintak ari tu?

Dengan tiba-tiba Ajoi pun berlari

Guru : Kenapa kamu lari?
Ajoi : Habis, cikgu suruh lari saya lari la
Guru : Mana ada?
Ajoi : abis cikgu cakap 'yu ran' saya lari la
Guru : !@#$%&*

Ajoi dan Cikgu BM

Seorang cikgu sedang mengajar B.M. dan suruh anak muridnya membuat ayat berkenaan dedikasi :

Cikgu : Ajoi, sila buat ayat berkenaan dedikasi.
Ajoi : Baik, cikgu
Ajoi : Pagi tadi "dedi kasi" dua ringgit sebagai belanja sekolah
Cikgu : !@#$%&*

Rahsia Kekayaan Apek

Ni adalah sedikit kisah untuk renungan manusia sebangsa dengan kita dan kamu semua (Melayu).

Kisah 1:

Seorang cina kaya membeli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya setiap hari . Apa ada dalam fikiran melayu ? Sayang kucing ? Kucing makan banyak ?

Jawapan cina, " Saya beli banyak sebab kawan saya baru buka kedai makan . bagi duit mesti taknak . Jadi, ini saja cara saya untuk membantu dia ."


Kisah 2:

Seorang melayu pergi membeli kedai cina yang buruk , hanya untuk melihat anak tuan kedai cantik . Satu hari gadis itu tiada , setelah ditanya rupanya sudah pergi sambung pengajian di England . Apa ada dalam fikiran melayu ? Kedai buruk tapi duit banyak ? Bergadai tanah atau meminjam dari orang ?

Jawapan cina , "Saya dari keluarga Lim , bila anak saya nak pergi belajar , semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin . Tak perlu bayar balik , bila Lim miskin sudah jadi kaya , Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula ."


Kisah 3:

Pihak masjid mahu mengubahsuai masjid , bajet hanya 20 ribu . Dicari kontraktor melayu . Apa dalam fikiran kontraktor melayu ? Sebut harga hanya 20 ribu katanya . Pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina . Terkejut imam kerana harga hanya 12 ribu .

Jawapan cina ," Tempat ini kan dibuat untuk orang sembahyang , tak boleh la ambil mahal nanti tuhan marah ."


Masyaallah , tak malukan wahai bangsaku ? Kalau ada kawan buka kedai , tak malu meminta diskaun ? Saudara mara ingin sambung belajar tidak dibantu , malah dihina jika miskin . Membina masjid pun mahu mengaut untung lebih ?


Malangnya , kisah diatas adalah kisah benar . Tak percaya ? Mungkin anda masih perlu lebih teroka dunia . :)

Jodoh Merupakan Takdir Dan Perlu Mencarinya

"Jodoh di tangan Tuhan, tetapi manusia harus berikhtiar mencari dan memilihnya" Pendapat ini lebih baik dari pendapat pertama, walaupun masih belum sempurna. Masalahnya terletak pada sudut ikhtiar untuk mencari dan memilih jodoh.

"Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan" Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan
memilih jodoh.
Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan berlangsung atas persetujuan anak.

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.

Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan
untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut.

Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.

Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga
ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil
iii. Pasangan ideal dalam erti;
- bersikap baik terhadap isteri
- dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat
- menerima kekurangan dan kelemahan isteri
- dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu
- dapat menjaga kewibawaan isteri
- dapat membimbing isteri ke jalan yang baik
- dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri
iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak
v. Pasangan yang baik zahir dan batin

Anak.........

Renungan bersama...

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Soalan panjang, jawapan pendek

Kembalilah pada Allah, InsyaAllah dapat.(=

Soalan panjang, jawapan pendek:

1. Awek saya selalu paksa saya ke shopping complex beli belah. Dia beli tapi saya yang kena bayar. Tak bayar kang majuk lak. Camana ni?

Jawapan: Putuslah.

2. Pakwe saya langsung tak pedulikan saya. SMS pun jarang, call lagi la tak. Masa diperlukan je cari saya. Apa perlu saya buat ni?

Jawapan: Tinggalkanlah.

3. Hari-hari saya rasa nak tepon pasangan saya, SMS dia, bergayut, dating ngn dia. Orang kata serba-serbi lah nak buat ngn dia. Aduh macam mana ni? Saya study lagi ni, mana ada duit nak kawin lagi.

Jawapan: Menabunglah.

4. Pakwe aku tinggalkan aku lah. Sedih gile aku. Sampai ati dia curang dengan aku. Masalahnya aku takleh lupakan dia, rindu dia tiap masa. Tolong aku..sedih ni..sob sob..

Jawapan: Sabar & solatlah.

5. Hari-hari aku nak jumpa awek aku. Bila aku jumpa dia, aku nak pegang tangan dia..cium pp dia..ringan2 sikit..utk eratkan lagi perhubungan. Tapi aku tau benda tu tak baik, tapi kalo aku tak buat..aku rasa hubungan kitorang akan renggang lak. Ni cara utk dia tambah syg dengan aku..Camno weh?

Jawapan: Kahwinlah.

6. Hari-hari ada orang ngorat saya. Rimaslah saya. Camana ni? Muka saya lawa sangat kot.

Jawapan: Niqablah.

7. Aku tak boleh nak fokus keje aku wat lah. Study aku. Aku duk pk dia je. Aku jatuh cinta kot. Jatuh cinta ni boleh dalam Islam. Bla bla bla..dalil tu dalil ni..pot pet berbunga-bunga..bercinta sblm kawin haram..bercinta selepas kawin..halal...pot pet pot pet..

Jawapan: P minanglah.

8. Aku malu ah nak approach dia. Dah 8 bulan 10 hari aku pendam perasaan ini.

Jawapan: Bak no dia.

9. Aku dah lama tak solat. Dah cuba solat, tapi malas lik. Pastu aku tak solat terus. Camana nak rajin solat ni?

Jawapan: Jadi makmum aku.

10. Aku dah lama tunggu dia. Setia menanti dia. Aku akan menanti dia sampai bila-bila. Hati ini hanya utk dia. Dialah segala-galanya dalam hidup ni. Aku takleh hidup tanpa dia.

Jawapan: Mengucaplah. ( cuz dah macam syirik lak )

11. Serabut betullah aku tengok nasihat-nasihat suruh bertudung, tutup aurat ni. Aku tahulah benda tu. Nanti-nantilah, tunggu aku ready sikit dulu. Tunggu sampai seru. Apa la..nak tegur pun agak-agaklah..tahulah org tu dah tutup aurat, sibuk plak nak kisah hal org lain. Laser plak tu tegur org. Kan kan kan? ( ajak org mengumpat sekali )

Jawapan: Allahumma ameen! ( doa terus dalam hati supaya dilembutkan hati yg tak tutup aurat tu, bukan p redha je dengan kata2 dia )

12. Aduh! Mahal la plak keluarga belah pompuan nak. Aku bajet Rm10 ribu je. Dorang nak Rm20ribu. Nak grand2 buat kat hotel segala bagai lak. Nak outdoor2 photoshoots la plak. Camana ni bos?

Jawapan: Bincanglah. Kalo failed, cancel je la.

13. Hati aku tak tenang dowh. Akhir-akhir ni gelisah, resah je. Semangat pun down je. Adoiyai. Sedih plak tetibe.

Jawapan: Nah ( bagi youtube Syeikh Mishari Rasyid baca al-Quran )

14. Hati aku tak tenang gak la. Entah la nape ngn hati ni. Tak tenteram gile-gile.

Jawapan: Jom! ( bawak dia p ke masjid bersolat, dgr tazkirah dll..bukan bawak pi dangdut )

15. Gile ah politik tanahair. Situ rasuah, sini pecah amanah, sana pakai duit rakyat, situ caci-maki, sinun fitnah-fitnah, sunun kata mengata. Sana kata dia betul, sini kata aku betul. Semua nak menang. Pening aku!

Jawapan : Tukarlah!

16. Aku dah lama jadi org tak baik. Aku berdosa. Aku banyak buat salah. Aku ada wat dosa besar. Aku rasa Allah takkan terima dah diri aku ni. Baik aku terus je wat dosa dan masuk neraka. Tu mmg layak utk aku. Aku ada suka someone ni, tapi dia lebih baik dari aku dan aku tak layak utk dia. Ko rasa2 aku layak tak dapat dia. Dapat tak aku jadikan dia pasangan aku?




P.S/ Jawapan untuk solan 16 tanya lah hati masing2...bertaubat lah....

Pengakuan Seorang Wanita



"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al-Ahzab:59]

Perempuan solehah dan bekas penagis dadah...


Di dalam kelas muslimat.. sedang asyik mereka mendengar ilmu dari ustaz, ustaz itu bertanya..

Ustaz : "Sebelum kita mengakhiri kelas belajar kita hari ini.. saya ingin bertanya.." "Ada seorang hamba ALLAH.. lelaki. Benar2 ingin mencari jodoh.. tetapi..

salah seorang pelajar bertanya dengan rasa berbunga di hati ..kononnya antara mereka adalah pilihan lelaki tersebut.

Pelajar A :"eh ustaz.. baguslah tu dia nak ustaz carikan jodoh utk dia. Ustaz pilih jer antara kami"

Pelajar B :" tetapi kenapa ustaz?" dia tak ada duit ka?"

Ustaz :"Pasal duit, kita tak perlu risau.. ALLAH itu Maha Pemberi rezeki.. cuma dia saja yg bermasalah"

Pelajar A :" masalah apa ustaz?"

Ustaz :"Dia adalah bekas penagih dadah.."

Terkedu pelajar2 perempuan mendengarnya.. bermacam2 tanggapan dlm fikiran mereka. Ada yg takut lepas kawin, mesti lelaki tu kaki pukul., atau..sambung balik hisap dadah..atau..macam2 lagi yg mereka fikirkan. Suasana menjadi senyap sunyi..

Ustaz :"Bagaimana ? ada sesiapa yang sudi menerima jejaka ini ?"

Pelajar2 disitu hanya mendiamkan diri.. dalam hati sudah ternyata mereka tidak mahu dengan lelaki itu. Tiba2.. ada seorang pelajar perempuan berdiri dan berkata..

Pelajar C :"Ustaz !. saya dengan rela hati menerimanya.. biarlah saya menjadi isterinya."

Pelajar2 disitu sgt kehairanan dgn pengakuan dari shbt mereka. Ada yg kata gila, hilang akal , dan bodoh.

Akhirnya mereka menikah.. bermulalah kehidupan mereka sbg suami dan isteri..

3 tahun kemudian..

Pelajar C terserempak dengan ustaznya di salah satu Masjid yang berdekatan.

Pelajar C :" Assalamualaikum ustaz!." Tak sangka jumpa disini.."

Ustaz :"Walaikumsalam.. iya..jumpa kita.." (ustaz melemparkan senyuman) "oh ya..kamu datang dengan suami?

Pelajar C :" Iya ustaz.. " Tu pun dia datang !

Ustaz terkejut melihat lelaki itu yang sudah banyak berubah. Mukanya sgt bersih.. keadaannya sgt terurus dan berisi sekarang.. sgt jauh bezanya dri dulu2 yang selekeh dan busuk. kusut masai. Subhanallah.. syukur tidak terkata. Mereka hidup dengan penuh bahagia.. dalam hati ustaz berkata..

"Ya ALLAH.. betapa besarnya pahala si isteri itu..mendidik suami hingga menjadi org yg soleh"..

Sejarah Tercipta Disini

Apa komen anda?

Kenapa Kubur Wanita Digali Lebih Dalam Dari Lelaki?

Isteri : Abang, boleh sayang tanya?

Suami : Ye sayang. Nak tanya apa?

Isteri : Sayang pelik la abang. Kenapa syarat dalam Islam, bila lelaki meninggal dunia, kubur nya digali sedalam 5 kaki tapi kubur wanita berlainan digali sedalam 7 kaki?

*hiasan

Suami : Ooo.. InsyaAlLah senang ja jawapannya tu.. (sambil tersenyum). "Kalau nak tau Islam ni agama yang sangat prihatin dan bijaksana. Sebenarnya sebab kubur wanita digali lebih dalam dari lelaki kerana jika berlaku banjir, jenazah wanita tersebut tak akan terapung ke atas dan akhirnya akan membuka aurat jenazah. Islam sangat menjaga aurat kaum wanita, sampaikan hingga nyawa dah melayang dari jasad pun. Islam masih melindungi aurat kaum wanita."


Isteri : SubhanaAlLah. Besarnya kuasa AlLah ya abang.

Suami : *Hanya tersenyum*

P.S/ Wahai kaum wanita. Tutuplah aurat mu dengan sempurna, ketika masih bernyawa. Kerana InsyaAlLah, AlLah juga akan membantu melindungi aurat mu walaupun nyawa sudah tiada suatu hari kelak..

Alhamdulillah dah berubah



Sama2 kita doakan ye..amin..

Nak Susu Jugak!!



 Ikan Comel : Cedapnya susu dumex dugro ni...

Kena balik



Whiskies ade tak?



meow: pacittt... whiskies ada tak?
pacit: ala, dah abes la nak, bru jap td ade kucen borong..tgk bekas nie dah kosong dah..

Dialog sebenar

Kuseng : Pacit, bagi whisky se
Pacit : Tabole, awok bawoh umo,

7 Petala Cinta


tadaaaaa..citer 7 petala cintan akan jadi my next movie to watch..tak kira lah sama ada tunggu sampai kuaq kt astro first ke atau g tgk kt wayang duk krusi dpn skali dongak sampai lenguh tengkuk sbb malas nk book hehe..kalau dh kuaq kt astro first insyallah tak lama pastu citer ni akan kuaq bak cendawan tumbuh pas hujan kt internet...so sbg pendownload tegar kesabaran itu penting utk tunggu sampai kuaq kt tenet..huhu...tq to team yg rajin g mengupload citer2 mcm ni ke dlm tenet..

Kalau ada HSBB kan best..download movie laju giler..huhu..aku memang suka filem yg bercorakkan islamik ni..cewahh..dulu pernah tgk ayat2 cinta, ketika cinta bertasbih, hafalan solat delisa, dalam mihrab cinta dan byk lagi kihkihkih...ok tu itu je..peace..

'Jangan sampai adat susahkan urusan kahwin'


Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan orang Melayu tidak terlalu memberi tumpuan pada soal adat dan budaya sehingga menyusahkan urusan perkahwinan termasuk "terpaksa berhutang."

Beliau yang juga Mursyidul Am Pas berkata, urusan perkahwinan sepatutnya dipermudahkan dan tidak wajar membiarkan diri dibebani pelbagai 'gangguan' budaya Melayu.

“Soal nikah kahwin dalam Islam adalah perkara yang amat digalakkan dan boleh disempurnakan walaupun hanya dengan mas kahwin 'cincin besi'.

“Malangnya, pengaruh masyarakat yang mahukan keindahan budaya Melayu ditonjolkan yang menjurus kepada kemewahan dan pembaziran menyebabkan golongan muda yang mahu berkahwin menangguhkan dahulu hasrat tersebut,” katanya.

Nik Abdul Aziz berkata, bakal pengantin dan keluarga sepatutnya hanya memikirkan belanja mas kahwin dan jamuan untuk tetamu sahaja.

Budaya Melayu yang mahu ditonjolkan katanya, menunjukkan banyak duit tapi pada hakikatnya banyak antara masyarakat yang terpaksa berhutang.

"Kita lihat banyak pameran perhiasan, pintu gerbang perkahwinan yang sengaja dibuat-buat sedangkan ia memakan banyak belanja," katanya ketika menyampaikan kuliah mingguan di Medan Ilmu di sini, hari ini.
Beliau berkata, jika tidak kena caranya, si suami mungkin terpaksa mengambil semula mas kahwin dan berhutang dengan isteri kerana mahu melangsaikan pinjaman persiapan majlis perkahwinan.

"Padahal mas kahwin itu seratus peratus milik isteri, tetapi akhirnya habis di tangan suami dek kerana hutang yang banyak," katanya.

Dalam perkembangan lain, Nik Abdul Aziz menyelar pihak yang mendakwa Kelantan sebagai negeri termiskin di negara ini.

Katanya, sindiran sedemikian tidak sepatutnya timbul kerana Kelantan juga negeri dalam persekutuan Malaysia yang sepatutnya dilayan serupa dengan negeri-negeri lain.

"Kalau kita berkereta ke sempadan Terengganu di Bukit Yong, Pasir Puteh, kita dapat lihat dengan jelas perbezaan keadaan jalan antara dua negeri. Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku kerana duit yang dibelanjakan kerajaan persekutuan bukannya milik 'mak bapak' mereka.

"Sebab tu saya tidak akan halalkan sedikitpun harta Kelantan seperti royalti minyak yang dinafikan sekian lama, saya tidak akan halal sesenpun dan mengajak semua rakyat menuntutnya di hadapan Allah di akhirat nanti," katanya.

Bapa Dirang diusir ke Filipina, tak terlibat kes bunuh


Siasatan kes bunuh Dirang siap waktu terdekat
JOHOR BAHRU - Polis Johor hari ini mengesahkan bapa kandung Nurul Nadirah Abdullah tidak mempunyai sebarang kaitan dalam kes bunuh dan bakar kanak-kanak berusia lima tahun itu.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, kertas siasatan sudah dikemukakan kepada Timbalan Pendakwa Raya dan arahan sudah diberikan supaya bapa kanak-kanak itu diusir ke negara asal.

"Ayah Nurul tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kes ini. Kertas siasatan sudah dikemukakan kepada Timbalan Pendakwa Raya dan arahan Timbalan Pendakwa Raya adalah supaya dia diusir ke negara asal dan pihak imigresen akan lakukan.
"Dia (bapa Dirang) berasal daripada Filipina dan tidak mempunyai apa-apa dokumen diri sejak sekian lama," kata beliau kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, di sini, hari ini.
Bapa kandung Nurul Nadirah, Utoh ditahan polis bagi membantu siasatan kes kanak-kanak terbabit di Bandar Seri Alam, Pasir Gudang di sini pada 8 Mac lalu.

Dia sebelum ini ditahan reman hingga Isnin ini mengikut Seksyen 15 (1)(D) Akta Imigresen.
Nurul Nadhirah, 5, ataupun dikenali sebagai Dirang ditemui mati dibunuh dan dibakar dalam sebuah lubang di tapak perumahan terbengkalai di Nusa Damai, Masai di sini pada 8 Mac lalu. Kanak-kanak itu sebelum ini dilaporkan hilang pada 1 Mac lepas ketika keluar membeli mi segera dan telur di sebuah kedai runcit di kawasan flat kediamannya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang.

Berikutan kehilangan mangsa, polis menahan tiga orang jiran mangsa yang merupakan penagih dadah dan bapa kandung mangsa untuk membantu siasatan.

Menurutnya, siasatan menunjukkan penjenayah yang disyaki membunuh dan membakar Dirang sudah pun dicekup dan kini ada dalam tahanan polis.

"Kini yang tinggal adalah tiga suspek warganegara tempatan berusia 30-an. Mempunyai rekod terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan dua daripadanya mempunyai rekod lampau hasil siasatan dilakukan. Polis akan memohon perintah tahanan reman ke atas dua lelaki dan seorang wanita rakyat tempatan yang ditahan sebelum ini, di Mahkamah Majistret di sini esok," katanya.

Sementara itu, Mohd Mokhtar berkata, seorang lelaki ditahan di Machang, Kelantan berhubung isu menghantar sistem khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan untuk mendapatkan wang tebusan.

"Tangkapan sudah dibuat di Kelantan seperti mana yang kita tahu ibu Dirang, Roselyn Alan ada menerima SMS daripada individu yang meminta wang daripadanya.

"Seorang lelaki dicekup polis dan tiga telefon bimbit dimiliki dirampas. Salah satu daripada tiga telefon bimbit ini digunakan untuk menghantar SMS terbabit," katanya.

Dirang muncul dalam mimpi


ROSELYN   (dua dari kanan)  melihat  mayat  Nurul Nadirah  buat kali terakhir sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pertanian, Masai, semalam.
ROSELYN (dua dari kanan) melihat mayat Nurul Nadirah buat kali terakhir sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pertanian, Masai, semalam.

PASIR GUDANG: Kematian Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang secara tragis menyebabkan keluarganya merancang untuk berpindah dari kediaman mereka di Flet Seri Delima, Masai, di sini, selepas sering terbayang kanak-kanak malang itu. "Saya dan suami akan berbincang tetapi belum mengetahui lokasinya. Saya masih ingat sering marah-marah apabila Dirang suka menonton kartun Upin dan Ipin serta Barbie," kata Roselyn Alan, 25, ketika ditemui di rumahnya selepas anaknya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pekan Masai, kira-kira jam 1.30 tengah hari semalam.

Bagaimanapun, kehadiran Dirang dalam mimpi Roselyn awal pagi semalam, memberi kekuatan kepada ibunya untuk menerima dengan reda kematian anak keduanya itu.

Roselyn berkata, dalam mimpinya awal pagi semalam, Dirang dilihat hanya memakai seluar pendek biru sedang memeluknya dan mencium berulang kali.

"Dirang muncul dalam mimpi, dia memeluk dan mencium saya sambil berkata 'mak, kau cari aku ke? Saya kemudiannya menjawab dan bertanya kenapa dia tidak balik tetapi Dirang meminta supaya saya tidak bersedih kerana beliau dalam keadaan baik.

"Selepas itu Dirang memeluk saya dan pada masa yang sama saya juga cuba memeluknya tetapi dia terus hilang sebelum saya terjaga daripada tidur kira-kira jam 3 pagi," katanya.

Roselyn berkata, walaupun bersedih dengan kehilangan Dirang, beliau reda dan menerimanya sebagai ketentuan Allah dan sebagai orang Islam menganggapnya sebagai dugaan hidup.

"Mungkin sudah takdir begitu, walaupun Dirang sudah pergi tetapi sekurang-kurangnya saya dapat tengok dia (dalam mimpi). Saya terima dengan reda pemergian Dirang, sebagai orang Islam saya perlu menerimanya sebagai ketentuan dalam hidup," katanya sambil mengucapkan terima kasih kepada semua pihak termasuk penduduk dan polis yang membantu mengesan Dirang serta menguruskan pengebumiannya.

Sementara itu, suasana pilu dan hujan renyai mengiringi pengebumian Dirang yang dihadiri kira-kira 100 orang, termasuk ibu serta bapa kandungnya yang berusia lingkungan 30-an dengan tangan bergari kerana ditahan reman bagi membantu siasatan.

Lelaki itu dengan diiringi tiga anggota polis dilihat menangis dan diberi kesempatan untuk menyiram air mawar di pusara anak.

Lebih memilukan apabila orang ramai turut mengalirkan air mata melihat keadaan Roselyn yang menangis sebaik saja talkin dibacakan oleh Imam Masjid Nur Hidayah, Abdul Rahman Ismail.

Terdahulu, Roselyn yang berbaju kurung dan tudung merah jambu bersama ibunya, Milnah Jul, 52, serta beberapa ahli keluarganya tiba di pekarangan Unit Forensik Hospital Sultanah Aminah (HSA) kira-kira jam 9.50 pagi bagi menguruskan jenazah anaknya.

Sejurus itu, bapa kandung Dirang dengan berbaju lokap dan tangan bergari turut memasuki bilik mayat dan selepas hampir 10 minit, beliau keluar dalam keadaan sugul sebelum dibawa pasukan polis beredar.

Bapa Dirang kini ditahan reman sehingga 19 Mac ini bagi siasatan lanjut kematian anaknya. Difahamkan kehadiran lelaki itu di Unit Forensik HSA adalah permintaan keluarga Dirang bagi membolehkannya menatap kali terakhir jenazahnya sebelum dikebumikan.

Jenazah Dirang dimandi, dikafankan dan disembahyang kakitangan Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) sebelum dibawa ke Masjid Nur Hidayah untuk disembahyangkan.

Datin Sri Rosmah



wakakaka,,,mmg idola la ni...sampai leh masuk kbox..vocal bukan sekadar rupa hehehe..isteri PM pertama yg masuk dlm list lagu KBOX hehehe

P.S.S Klau tak silap dia nyanyi lagu lara jiwa ngn mawi ngn lagi satu lagu tajuk dia if tommorow..leh cari dlm youtube k hehe

angin kencing merata.



P.S paper pon leh typo erk.hehehe..

Malaysian news (Astro Awani) on Ellen Show...

adesss soalan macamn nih pun ada ka??



P.S Hehehe..bijak org yg tanya solan ni..ustaz azhar pun bijak gak jawab hehehe

Nak buka gerai putu mayam


P.S / kawan aku pun ada gak wat mcm ni..nama kt facebook dia sang asura (nama sebenar di facebook..hehe) tp dia aritu dia komen kt page datuk najib razak..dia tulis dia takde duit nk beli motor besaq hehehe..nk pinjam duit sikit dr datuk najib nk beli motor besaq hahaha..

menyampah aku ngn ppoun mcm ni..

2 2 pun tk comel,perasan je lebih.haha





P.S yg tengku nizam komen tu lawak gile... hahahaha.....

Metroll Arena

Pelamin sang kumbang jingga...hehe

P.S / Kumbang jingga tapi kawin kaler purple ehehe..pic2 lain nanti aku letak lg..kami nie malu2 kucing sikit nk letak muka hehe..

Sikit lagi! sikit lagiii!



 P.S Bersungguh-sungguh si Farah tu berdoa sambil berlari semoga dia dapat mengalahkan si Lagat tu.dah lah pakai kasut tak sama warna.u da best farah Kedekah3

Hukum Cium Mulut

Rank: 9Rank: 9Rank: 9
DESC Print
tT

[PIC] Hukum Cium Mulut



amek kaw.. da tau bru couple n x sah lagi sibuk nk cium mulut

30 years later..



P.S sungguh malang si JB kerana dirinya sering dieksploitasi & djadikn bahan gelak warggghhhhhhh kah3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk